מדדים ומחקרים

רכבת ישראל בשנה איומה: איך הגיעה להפסדים של 133 מיליון שקל?

רכבת ישראל פרסמה את הדוחות הכספיים שלה לשנת 2022 כולה ולרבעון הרביעי של שנה זו, כאשר היא רשמה הפסד שנתי של 133 מיליון שקל, שנבע בין היתר בגלל עליית הריבית, שהביאה לירידת ערך נכסים ובגלל מגזר המטענים
מערכת ice |  3
אבדות במהלך נסיעה ברכבת - אילוסטרציה (צילום shutterstock, פלאש 90/ יוסי אלוני)
רכבת ישראל פרסמה הערב (שני) את הדוחות הכספיים שלה לשנת 2022 כולה ולרבעון הרביעי של שנה זו, כאשר היא רשמה הפסד שנתי של 133 מיליון שקל, שנבע בין היתר בגלל עליית הריבית, שהביאה לירידת ערך נכסים בסכום של 101 מיליון שקל והפסד בגובה 82 מיליון שקל של מגזר המטענים, שגם ככה נמצא בדעיכה.
ההפסד נובע בעיקר מירידת ערך נכסים שנרשמה ברבעון השלישי, עקב השלכות עליית ריביות השוק. אגב, ב-2021 הפסידה הרכבת 4.3 מיליון שקל, ובשנת 2020 היא סיימה ברווח של 23.4 מיליון שקל.
מרכבת ישראל נמסר בעקבות הדו"ח כי "עיקר השפעות הריבית על שורת הרווח והפסד של החברה בשנת 2022, נבעו מהשלכות עליית הריבית על החישוב האקטוארי, על ירידות ערך ועל התחייבויות אל מול משקיעיי אגרת החוב". בנוסף לריבית, נטען כי גם לאינפלציה וכאמור למגזר המטענים.
הכנסות הרכבת לשנת 2022 עמדו על 2.84 מיליארד שקל, וזאת לעומת הכנסות של 2.55 מיליארד שקל בשנת 2021 - עלייה של 11%. ההוצאות התפעוליות של הרכבת עמדו על 2.67 מיליארד שקל בשנת 2022, וזאת לעומת הוצאות תפעוליות של 2.42 מיליארד שקל בשנת 2021 - עלייה של 10%.
במהלך שנת 2022 בוצעו 54.7 מיליון נסיעות, בהשוואה ל-35 מיליון נסיעות בשנת 2021. ממוצע הנסיעות היומי בשנת 2022 עמד על 219 אלף נסיעות ביממה, בהשוואה ל-141 אלף נסיעות ביממה בשנת 2021. ההכנסות מהסעת נוסעים לשנת 2022 הסתכמו לסך של כ- 296 מיליוני שקלים, בהשוואה ל-303 מיליוני שקלים בשנת 2021. ממוצע דיוק רכבות הנוסעים בשנת 2022 עמד על 95.6 אחוזים בהשוואה ל-96.34 אחוזים בשנת 2021. 
בשנת 2022 הובילה רכבת ישראל 6.6 מיליון טון מטענים, בהשוואה ל -7.5 מיליון טון בשנת 2021. הכנסות הרכבת מהובלת מטענים עמדו בשנת 2022 על כ- 160 מיליוני שקלים, בהשוואה ל-162 מיליוני שקלים בשנת 2021.  הפסד מגזר המטענים בשנת 2022 עמד על  כ- 82 מיליוני שקלים, בהשוואה להפסד של 80 מיליוני שקלים בשנת 2021.   
ההפסד במגזר המטענים מיוחס בין היתר להקטנת כמות רכבות המטען המופעלות, בשל הפסקת תנועה יזומה לצורך עבודות תשתית ופיתוח, כמו כן לצורך עבודות לחישמול רשת המסילות. בשנת 2020 החלה רכבת ישראל בביצוע פרויקט המסילה המזרחית אשר תהווה ציר עוקף למסילות החוף ופרוזדור איילון, ותגדיל משמעותית של הגמישות התפעולית של רכבת ישראל וכן את פוטנציאל שינוע המטענים.  
עד עתה הובלת מטענים ברכבת אינה מתועדפת על ידי המדינה וכן פיתוח תשתיות המסילה והחישמול פוגעים ביכולת ההובלה וברווחיות התפעול באופן ניכר.  מצב זה צפוי להשתנות רק עם השלמת המסילה המזרחית ו/או תעדוף ממשלתי וסובסידיה המביאה בחשבון את התועלות המשקיות של ההובלה ברכבת. מצב זה צפוי להשתנות רק עם השלמת פיתח המסילה המזרחית ו/או תעדוף ממשלתי וסובסידיה המביאה בחשבון את התועלות המשקיות של ההובלה ברכבת. 
הובלה באמצעות הרכבת יקרה יותר בהשוואה למשאיות, ולכן נדרשת סובסידיה ממשלתית המשקפת את האינטרס הלאומי שהינו הפחתת הגודש בכבישים, הזיהום, ותאונות הדרכים. בשל כך, נעשית ההובלה כיום בעלויות שאינן משקפות את עלויות ההובלה.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    תורידו את עלויות הנסיעה ותפתחו שטחי מסחר בתחנות
    אשל 03/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דעתי , אולי אפשר לעשות יותר טוב .
    סגור
  • 2.
    מה זה משנה?
    נהג רכבת 03/2023/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חברה ציבורית כפרה
    סגור
  • 1.
    כששרת התחבורה היא מירי רגב - מה השאלה? יכלה להגדיל רווח
    ניר 03/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל העדיפה לא להוסיף רכבות בהפגנות לירושלים.
    סגור