מדדים ומחקרים

מגדלים כלב או חתול? תופתעו לגלות למה זה עלול לגרום

?מחקר חדש מאוניברסיטת לינקולן ממוריאל חושף שבעלי חיות מחמד ובעלי כלבים בפרט עלולים להיות בסיכון מיוחד לשינה לקויה
מערכת ice | 
כלב (צילום pexels)
נדודי שינה היא תלונה נפוצה בימינו, כאשר רבים מצביעים על שימוש מופרז בסמארטפון או על מתח יומיומי כהסברים אפשריים ללילות חסרי מנוחה. בעוד ששניהם עשויים להיות גורמים תורמים, מחקר חדש מאוניברסיטת לינקולן ממוריאל חושף שבעלי חיות מחמד ובעלי כלבים בפרט עלולים להיות בסיכון מיוחד לשינה לקויה.
ליתר דיוק, מחברי המחקר מצאו כי כלב קשור לסיכויים גבוהים יותר לסבול מהפרעת שינה ולבעיות שינה. בינתיים, בעלות על חתול הייתה קשורה לסיכוי גבוה יותר ללקות בבעיות ברגליים. צוות המחקר התמקד במיוחד בבעלי חיות מחמד בארצות הברית, והשתמש בנתונים שנאספו במקור עבור סקר הבריאות והתזונה הלאומי (NHANES) שנערך ב-2005 וב-2006.
למרות שהמחקר הזה לא הצליח לבסס קשר סיבתי בין בעלות על חיות מחמד לבין הפרעות שינה/שינה לקויות, ממצאיו תואמים במיוחד עבודה קודמת שהסיקה גם שבעלות על חיות מחמד יכולה להשפיע לרעה על השינה.
"למחקרים קודמים על הקשר בין בעלות על חיות מחמד ואיכות שינה והפרעות שינה יש תוצאות מגוונות", אומר מוביל המחקר ד"ר לורן ויסניסקי, "מצד אחד, כלבים וחתולים עשויים להועיל לאיכות השינה של הבעלים בשל התמיכה החברתית שחיות המחמד מספקות - חיות מחמד מספקות תחושת ביטחון וחברות, מה שעלול לגרום לשיפור ברמות החרדה, המתח והדיכאון. אבל מצד שני, חיות מחמד עלולות לשבש את שנת הבעלים שלהן".
"מחקר זה נועד לקבוע אם יש קשר בין בעלות על כלבים וחתולים ואיכות השינה והפרעות שינה - כולל התחשבות בהיבטים כמו נחירות, התעוררות במהלך הלילה, צורך בכדורים לשינה וטלטולים ברגליים".
חוקרים בנו ועשו שימוש במודלים של רגרסיה לוגיסטית רב-משתנים שהציגו גם גורמי איכות שינה מרובים. אלה כוללים תחושת חוסר מנוחה, תחושת ישנוניות, חוסר שינה מספיק, לוקח יותר מ-15 דקות להירדם וקבלת פחות משש שעות שינה בממוצע.
באופן כללי, חתולים נוטים להיות פעילים יותר בלילה מאשר כלבים. ד"ר ויסניסקי טוען שזה עשוי להסביר את ההבדלים שנצפו בקשר בין איכות השינה לבין בעלות על כלבים וחתולים. יתרה מכך, המחקר מציין שהיו פחות הבדלים במדד איכות השינה בין בעלי חתולים לאנשים ללא חתולים בהשוואה לבעלי כלבים ולאנשים ללא כלבים.
"אם הקשר הסיבתי ייווצר באמצעות חקירה נוספת, לתוצאות יהיו השלכות על המלצות הרופאים לטיפול בחולים עם איכות שינה ירודה", מעיר ד"ר ויסניסקי. "בנוסף, ניתן לפתח משאבים חינוכיים כדי ליידע את בעלי חיות המחמד על הסיכונים של הפרעות שינה ולהציע פתרונות פוטנציאליים, כגון ארגז חיית המחמד או הגבלת גישה לחדר השינה בלילה".
ראוי לציין שהמחקר גם מזהה שעשויים להיות יתרונות חיוביים הקשורים לשינה עם חיית מחמד, אך הנתונים שנותחו לא ממש הצביעו אם הבעלים ישנו עם הכלבים או החתולים שלהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה