מדדים ומחקרים

רק 45% מהארגונים בעולם הציבו שוויון מגדרי כיעד עסקי

ממצאים של מחקר שערכה ענקית המחשוב IBM לרגל יום האישה הראו רק עלייה קלה בלבד במספר הנשים בתפקידי ניהול בכיר, ששיעורן כיום הוא 12%
מערכת ice | 
נשים בשוק ההון-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ממצאים של מחקר שערכה ענקית המחשוב IBM לרגל יום האישה הבינלאומי, מעלים כי שוויון מגדרי בתפקיד ניהול בשוק העבודה העולמי הוא עדיין יעד רחוק. המחקר נערך בקרב כ-2,500 מנהלים ומנהלות (בחלוקה מגדרית שווה), בחברות מ-10 סקטורים שונים ב-12 מדינות ברחבי העולם, והוא עוקב אחר שני סקרים דומים שבוצעו ב-2019 וב-2021.
מרבית המשיבים והמשיבות העריכו כי הסקטור שלהם ירשום שוויון מגדרי בעוד עשור מהיום. לכאורה זוהי סיבה לאופטימיות, שכן במחקר מ-2019 ההערכה הממוצעת הייתה ששוויון מגדרי בשוק העבודה יגיע תוך 54 שנים. אלא שבמציאות, על פי המגמה שעולה מיתר הממצאים בסקר הנוכחי, שוויון מגדרי עדיין רחוק עשרות שנים.
פחות מ-45% מהארגונים שנכללו בסקר הנוכחי הציבו קידום נשים לתפקידי ניהול ואת היעד של שוויון מגדרי כמטרה עסקית רשמית. עם זאת, חשוב לציין כי נרשם גידול ניכר בשיעור הארגונים שהציבו יעדים כאלה לעומת רק 25% מהארגונים בסקר מ-2021.
בהשוואה לסקר מ-2021, נרשמה עלייה קלה בלבד במספר הנשים בתפקידי ניהול בכיר -  ששיעורן כיום הוא 12%. אלא ששיעור הנשים שנמצאות על מסלול הקידום לתפקידי ניהול בכיר (סמנכ"לית, סמנכ"לית בכירה, מנכ"לית) לא התאושש מהרמה שנרשמה בסקר שבוצע טרום הקורונה (2019): 14% מהנשים בתפקידי סמנכ"לית בכירה (לעומת 18% ב-2019) ו-16% בתפקידי סמנכ"לית (לעומת 19% ב-2019).
התפקידים היחידים בהם הנתונים מתקרבים לשוויון מגדרי הם אלה תפקידים מקצועיים בדרג המקצועי בדרג מתחיל (junior professionals / specialists) שם שיעור הנשים הוא 40% (עלייה קלה לעומת השיעור ב-2021 – 37%).
מאז הקורונה, ארגונים אמנם יזמו תוכניות לקידום נשים אבל חסמים מבניים ודעות קדומות עדיין מעכבים קידום נשים: כך למשל, רק 41% מהמנהלים (הגברים) אומרים שהנהגת הארגון שלהם מאמינה שאימהות נאמנות ומגויסות לתפקידיהן בדיוק כמו גברים. כמו כן, התכונות הנתפסות כהכרחיות עבור מנהיגים בעולם העסקי נגועות בהטיה מגדרית: הנשאלים בסקר השיבו שגברים בתפקידי ניהול מוערכים בעיקר בשל תכונות כגון יצירתיות, יושרה והיותם מוכווני תוצאות. מנשים בתפקיד ניהול, לעומת זאת, מצפים שתהיינה אסטרטגיות, נועזות, אך גם בעלות תכונות בין-אישיות מפותחות (people oriented). 
"סלילת הדרך לשוויון והכלה מעניקה לארגונים יתרון תחרותי, אך חברות רבות אינן פועלות כאילו הצלחתן תלויה בכך", אמרה קלי צ'מבליס, סגנית נשיאה בכירה ו-COO ב-IBM. "כדי לשגשג בעולם המשתנה במהירות, ארגונים חייבים לתת עדיפות לקידום נשים – וכל הקבוצות שהיו חסרות ייצוג מבחינה היסטורית – ולנקוט פעולה כדי לערער חסמים והטייה בלתי מודעת".
המחקר נערך על ידי מכון IBV – IBM Institute for Business Value וארגון CHIEF לקידום נשים לתפקידי ניהול.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה