מדדים ומחקרים

בנק לאומי: "מחיר הנפט צפוי לרדת השנה לרמה של 80-85 דולר לחבית"

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ערך את סקירת הנפט השבועית, במסגרתה טען בפמן כי "במהלך 2023 מחיר הנפט צפוי לרדת לרמה של כ-80-85 דולר לחבית", זאת למרות שמחירי הנפט המשיכו לעלות בשבוע האחרון
מערכת ice |  1
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ערך היום (שני) את סקירת הנפט השבועית, במסגרתה טען בפמן כי "במהלך 2023 מחיר הנפט צפוי לרדת לרמה של כ-80-85 דולר לחבית", זאת למרות שמחירי הנפט המשיכו לעלות בשבוע האחרון, ומחיר חבית נפט מסוג BRENT הגיע לכ-85.63 דולרים לחבית.
על פי בפמן: "דו"ח מצב הנפט השבועי של ה-EIA בארה"ב הראה כי מלאי הנפט הגולמי המסחרי המשיך לעלות בשבוע שהסתיים ב-20/1/2023, אך בקצב נמוך יחסית לעליות הגדולות בשבועיים הקודמים. הגידול המתמשך במלאי הביא לכך שמלאי הנפט המסחרי בארה"ב נותר ברמה הגבוהה בכ-3% מהרמה הממוצעת בתקופה זו בחמש השנים האחרונות. להערכתנו, מדובר בגורמים בעלי אופי זמני וחולף ועם המשך התאוששות פעילות הזיקוק, הגידול החריג במלאי צפוי להיבלם.
שיעורי הניצולת של בתי הזיקוק בארה"ב ממשיכים להתאושש בקצב איטי מהשפעת גל הקור שהיה בארה"ב, והם עלו מ-85.3% ל-86.1%. להערכתנו, התאוששות פעילות הזיקוק צפויה להימשך בשבועות הקרובים ולחזור לסביבה של 90%, עם התאוששות הביקושים לדלק.
מלאי הדלק (בנזין) בארה"ב המשיך לעלות בשבוע שהסתיים ב-20/1/2023, על רקע המשך ההתאוששות של פעילות הזיקוק ולצד הביקושים הנמוכים של משקי הבית לדלק.
מנגד, מלאי התזקיקים המשיך לרדת ורמת המלאי התכווצה בכ-0.5 מיליון חביות. כתוצאה מכך, רמת מלאי התזקיקים הגיעה לרמה הנמוכה בכ-8% מהרמה שהייתה בתקופה המקבילה אשתקד.
הפער בין הרמה הממוצעת בתקופה זו בחמש השנים האחרונות לרמת מלאי התזקיקים הנוכחית, נותר ברמה גבוהה של 20%. פער גבוה זה הינו חריג והוא משקף את מצב השוק ההדוק בשל הירידה בהיצע. מספר אסדות הנפט הפעילות בארה"ב ירד בחודש ינואר, לאחר שהוא היה מצוי במגמת עלייה מהרביע האחרון של 2020 אשר נבלמה בחודש דצמבר 2022.
זאת, על רקע מגמת הירידה במחירי הנפט אשר מעלה את החששות בקרב המשקיעים בנוגע לכדאיות השקעות ארוכות טווח, מאחר והפקת הנפט באמצעות פצלי שמן היא יקרה יותר משיטות הפקה "מסורתיות". חלק מחברי OPEC+ מצפים שהקבוצה תשמור על מכסות הייצור ללא שינוי, בפגישה שתתקיים בראשית חודש פברואר, על רקע ההאטה בפעילות הכלכלית הגלובלית.
ככל הנראה, הערכה זו על שמירת מכסות הייצור ללא שינוי מסתמכת על כך שייצור הנפט של רוסיה יקטן לצד פגיעה קטנה יותר בפעילות הכלכלית של אירופה. במידה ובהמשך יתברר כי תרחיש זה לא יתממש, אזי הקבוצה עשויה לקצץ את מכסות הייצור בפגישתם בחודש מרץ.
יצוא הנפט של איראן עלה לאחרונה, כאשר עיקר הייצוא נרכש ככל הנראה על ידי סין, ובמקביל חלה האטה בשבוע השלישי של ינואר בייצוא הנפט הרוסי. הביקושים לדלק בארה"ב נותרו נמוכים מאז ראשית שנת 2023, על אף ההתאוששות האיטית במהלך חודש ינואר. הביקושים לדלק המשיכו לעלות בשבוע שהסתיים ב20/1/2023 אך בקצב איטי והן נותרו סביב הרמה של 8.1 מיליון חביות ביום.
ההשפעה של התהדקות שוק התזקיקים, כתוצאה מרמות המלאים הנמוכות, הייתה גדולה יותר ומחירי הדלק והדיזל המשיכו לעלות. עלייה זו הינה בניגוד לירידה שהייתה בשבועות האחרונים, והפער בין מחירו הנוכחי למחיר הדיזל בתקופה מקבילה אשתקד עלה מעט לכ-22%.
הביקושים לדלק מטוסים ירדו מעט לכ-1.4 מיליון חביות ביום, אך הן נותרו בטווח בו הם מצויים בחודשים האחרונים. להערכתנו, התאוששות הביקושים צפויה להימשך באופן מתון, על רקע ההקלה הצפויה בשיבושים שנבעו ממזג האוויר
סין והודו הן הרוכשות הגדולות של נפט ותזקיקים רוסים. לאחר שהאיחוד האירופאי הטיל את הסנקציות על הנפט הרוסי, באמצעות אכיפת מדיניות "מחיר תקרה". בפברואר, מדינות ה-G7 צפויות להכביד את הסנקציות על רוסיה ולהטיל מגבלה של "מחיר תקרה" גם על תזקיקים רוסיים, בדגש על דלק, דיזל ומזוט. כתוצאה מכך, צפוי שסין והודו יגדילו את רכישות התזקיקים שלהם מרוסיה".
בנוסף, התייחס בפמן למשק הגז הטבעי: "מחיר הגז הטבעי בארה"ב המשיך לרדת בשבוע האחרון והגיע לכ-2.94 דולרים ל-MMBTU. זאת, על רקע ההערכות בשוק מפני ירידה בביקושים החיצוניים. ירידה זו התרחשה לצד ירידת מחיר הגז הטבעי בשוק האירופאי (TTF) לכ-54 אירו ל-MWh, שהתרחשה על אף המשך ירידת המלאי במאגרי הגז טבעי בגרמניה והיא נתמכה על ידי הגידול בתשתיות גז טבעי נוזלי בגרמניה המרחיב את קיבולת השימוש בגז טבעי נוזלי.
להערכתנו, מחיר הגז הטבעי האירופאי צפוי להישאר בקרוב סביב הטווח הנוכחי, כל עוד החורף באירופה יישאר מתון, ובטווח הבינוני תתכן ירידה נוספת במחירו לאחר שימצא פתרון יציב וקבוע למשבר האנרגיה בשוק האירופאי אנו מעריכים כי שינויי האקלים צפויים להמשיך להיות גורם בעל השפעה מהותית על הביקושים לגז טבעי בשוק האירופאי והאמריקאי ותנודות מזג האוויר עלולות להביא לעלייה מחודשת במחיר הגז טבעי האירופאי (TTF).
הסיכון מפני מחסור במקרה של חזרה של חורף קשה מהצפוי עדיין קיים בשוק וכתוצאה מכך מחיר הגז הטבעי האירופי צפוי להישאר תנודתי מאוד עם זאת, השמירה על רמה גבוהה של מלאי במאגרים ובספינות ה-LNG המצויות סביב אירופה בשפע, עשויה להמשיך להיות גורם ממתן ומייצב".
לסיום, הביא בפמן את הצפי לטווח הבינוני: "היצע הנפט הגלובלי צפוי להצטמצם במחצית ראשונה של 2023, בעקבות הירידה הצפויה בתפוקת הנפט של OPEC+, בין השאר על רקע הירידה הצפויה בתפוקת הנפט של רוסיה, וזאת על אף הצפי לגידול מסוים בתפוקת הנפט של ארה"ב.
לצד זאת, נראה שתהליך השיחרור של נפט גולמי מן הרזרבה האסטרטגית של ארה"ב הסתיים, וארה"ב אף הודיעה על כוונה לחידוש המלאי, מה שמייצר "רצפה למחיר" ההקלות במדיניות של סין להתמודדות עם נגיף הקורונה, עשויות לתמוך בהתאוששות הפעילות הכלכלית של סין במחצית השנייה של 2023. עלייה זו של הפעילות צפויה לתמוך בביקושים של סין לנפט במבט כולל, המחיר לחבית מסוג ברנט צפוי לרדת במהלך 2023, לרמה של סביב כ-80-85 דולר לחבית.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הוא משנה את היעדים בערך פעם בשבוע (ל"ת)
    אסף 01/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור