מדדים ומחקרים

האח הגדול בהלם: כך עוקבים אחרינו בכל רגע נתון ביום

חוקר מעקב שעבד בממשלת בריטניה, חשף כיצד עוקבים אחרינו בכל צעד נתון שלנו ביום, וזה קורה במקומות שאתם לא הייתם מעלים על דעתכם
מערכת ice | 
מצלמת רשת (צילום freepik)
כולנו נלחצים מדי פעם מהעובדה שהטלפונים הניידים שלנו כבר לא מאובטחים בשום צורה והמידע שלנו מגיע למקומות רבים בהם אנו לא רוצים להיחשף. טכנולוגיות המעקב אוספות מכולנו נתונים, וברוב הזמן זה אפילו לא בידיעתנו.
חוקר מעקב שעבד לשעבר בממשלת בריטניה חושף את מערכות המעקב הנפוצות ביותר שכולנו צריכים לדעת עליהן. מדובר במצלמות מעקב שמוצבות בערים השונות, למשל בישראל הן נפוצות מאוד בתל אביב ובאשדוד, ועוקבות אחרי כל צעד שאנו עושים. מי שהובילה עד לאחרונה במצלמות המעקב הללו היא סין, שם הוצבו יותר מ-50% ממצלמות המעקב בעולם. 
למרות זאת, אוסטרליה מתחילה לעקוף בסיבוב את סין כאשר בסידני ישנן 4.67 מצלמות לכל 1,000 אנשים ולמלבורן יש 2.13 לכל 1,000 אנשים. עוד שמצלמות במעגל סגור יכולות לשמש למטרות לגיטימיות, כמו קידום בטיחות בערים וסיוע למשטרה בחקירות פליליות, השימוש בהן גם מעורר דאגות רציניות.
באוגוסט 2022, האו"ם אישר שמצלמות במעגל סגור משמשות לביצוע "הפרות חמורות של זכויות אדם" נגד מיעוטים אתניים מוסלמים אחרים באזור שינג'יאנג שבצפון מערב סין. בשנת 2021, משטרת ניו סאות' ויילס נחשדה בכך שהשתמשה בצילומי טלוויזיה במעגל סגור בשילוב עם זיהוי פנים כדי למצוא אנשים שהשתתפו בהפגנות נגד הסגר. כשנשאלו, הם לא אישרו או הכחישו אם כן (או אם יעשו זאת בעתיד).

המצלמות במעגל סגור בסין לא רק מקליטות צילומים בזמן אמת. רבות מהן מצוידות גם בזיהוי פנים כדי לעקוב אחר תנועותיהם של מיעוטים. לארה"ב יש גם היסטוריה ארוכה של שימוש במצלמות במעגל סגור שמשמשות נגד אוכלוסיות שחורות. בשנת 2021, באמנסטי אינטרנשיונל דווח על כך שבאזורים שבהם יש שיעור גבוה יותר של תושבים שאינם לבנים, היו יותר מצלמות "אבטחה" במעגל סגור.
בעיה נוספת ולא פחות גדולה היא שרבות מהמצלמות הללו הן עם גישה פתוחה, מה שאומר שאין להן הגנת סיסמה ולעיתים קרובות ניתן לגשת אליהן בקלות דרך האינטרנט. כל מטרידנים למשל יכולים לבלות ימים שלמות מול בתים של אנשים ולראות כל צעד שהם עושים. 

ההערכה היא שההוצאה העולמית על מצלמות במעגל סגור בערים השונות תגיע ל-1.2 טריליון דולר עוד השנה. כ-18 מיליארד מכשירים מחוברים יוצרים את הרשת הגדולה הזו, אליה האקרים יכולים לפרוץ ולצפות בכם בכל מקום בעולם. קל מאוד לפרוץ כאמור למערכות הללו אם ההאקרים משתמשים בסיסמאות ברירת מחדל או בסיסמאות שהודלפו. בחלק מהדוגמאות, האקרים חטפו מצלמות מוניטור לתינוקות כדי לעקוב אחר אמהות מניקות, לאיים על הורים שהתינוק שלהם נחטף, ועוד שיטות כאלה ואחרות כדי לסחוט אנשים תמימים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה