מדדים ומחקרים

מרגישים לחוצים? מחקר חדש מסביר למה הרווח הוא כולו שלכם

כאשר נמצאים תחת לחץ, אנו נאלצים בדרך כלל להתמודד עם מצבים בלתי צפויים או מתוחים שיכולים לכרסם את גופנו. בעוד שהתרחישים האלה כמעט אף פעם לא מהנים, הם מוציאים אותנו מאזורי הנוחות - וזה יכול להיות דבר טוב עבור המוח
מערכת ice | 
לחץ
בהינתן ההזדמנות, סביר להניח שהרבה אנשים יבחרו להסיר את הלחץ לחלוטין מחייהם. ממצאים חדשים מרתקים מאוניברסיטת ג'ורג'יה, לעומת זאת, מצביעים על כך שמעט לחץ יכול למעשה להועיל מאוד לגוף ולמוח. כאשר נמצאים תחת לחץ, אנו נאלצים בדרך כלל להתמודד עם מצבים בלתי צפויים או מתוחים שיכולים לכרסם את גופנו. בעוד שהתרחישים האלה כמעט אף פעם לא מהנים, הם מוציאים אותנו מאזורי הנוחות - וזה יכול להיות דבר טוב עבור המוח. חוקרים אומרים כי נראה שרמות נמוכות עד בינוניות של לחץ מעודדות זיכרון עבודה משופר.
זיכרון עבודה מתייחס למידע לטווח קצר שאנשים, משתמשים בו כדי להשלים משימות יומיומיות. דוגמאות כוללות היזכרות במספרי טלפון או הנחיות בזמן נהיגה. באופן לא מפתיע, מחברי המחקר מדגישים שהיתרונות הללו מוגבלים ללחץ בינוני. ברגע שרמות הלחץ מגיעות לרמות גבוהות, זה יכול להזיק לבריאותו.  הרגשה מתמדת של לחץ כבד, יכולה למעשה לשנות את מבנה המוח של האדם. כשאנחנו מאוד לחוצים על בסיס קבוע, זה גורם לעלייה בחומר הלבן על חשבון החומר האפור. החומר האפור חיוני ומעורב בשליטה בשרירים, בקבלת החלטות, בשליטה עצמית, בוויסות רגשי ועוד.
מתח כרוני קשור גם לרגישות מוגברת למחלות רבות, החל מבחילות ומיגרנה ועד ליתר לחץ דם ומחלות לב. "אבל יש פחות מידע על ההשפעות של לחץ מוגבל יותר", אומר פרופ' אסף אושריף ממחברי המחקר. "הממצאים שלנו מראים שרמות נמוכות עד בינוניות של לחץ נתפס היו קשורות להפעלה עצבית מוגברת של זיכרון העבודה וכתוצאה מכך, הביצועים נפשיים היו טובים יותר". צוות המחקר ניתח סדרה של סריקות MRI של למעלה מ-1,000 אנשים ממגוון מוצאים. התוצאות מראות שאנשים שחוו רמות לחץ נמוכות עד בינוניות, היו בפעילות מוגברת בחלקי המוח שלהם, המעורבים בזיכרון העבודה. לעומת זאת, אלו המתמודדים עם רמות גבוהות כרוניות של לחץ, הראו ירידה באותם אזורי מוח.
נבדקי המחקר נשאלו שאלות לגבי התדירות שבה הם חוו מחשבות או רגשות מסוימים. לדוגמה, "בחודש האחרון, באיזו תדירות התעצבנת בגלל משהו שקרה באופן בלתי צפוי?" ו"בחודש האחרון, באיזו תדירות גילית שאינך יכול להתמודד עם כל הדברים שהיית צריך לעשות?". הרשתות החברתיות של המשתתפים נותחו גם כן, באמצעות מספר מדדים שונים. הדוגמאות כוללות איך הם חשו לגבי היכולת שלהם להתמודד עם אירועים בלתי צפויים, עד כמה הם היו מרוצים מכך שחייהם חשובים ומשמעותיים וזמינות תמיכה מבוססת חברים, ברחבי הרשתות החברתיות שלהם.
כדי להעריך את זיכרון העבודה, הוצגה לנבדקים סדרה של ארבעה סוגים של תמונות של דברים כמו כלים ופנים של אנשים. מאוחר יותר, הם התבקשו לזכור אם מדובר באות בתמונות שהוצגו לפני כן. מחברי המחקר ניתחו בדיקות MRI שהראו את המוח של הנבדקים כשהם משלימים את המשימות. יש לציין כי אנשים שדיווחו על רמות גבוהות של תמיכה חברתית מחברים ובני משפחה, הצליחו להתמודד טוב יותר עם רמות לחץ נמוכות עד בינוניות בצורה בריאה. "צריך שיהיו לך את המשאבים הנכונים כדי להתחזק במצוקה ובלחץ", מסכם פרופ' אושרי. "עבור אנשים מסוימים, להיות חשוף למצוקות זה דבר טוב. אבל עבור אחרים, אולי לא. ייתכן שניתן להתמודד עם יותר לחץ, אם קיימת קהילה או משפחה תומכת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה