מדדים ומחקרים

"קרחון יום הדין" מאיים לשנות את חייהם של מיליונים

קרחון ענק באנטארקטיקה, עומד בפני קריסה ומאיים להעלות את גובה פני הים באופן משמעותי, כך על פי מחקר חדש
מערכת ice |  1
צילום Alexandra Mazur
לקרחון "יום הדין" של אנטארקטיקה, המכונה כך בשל הסיכון הגבוה שלו להתמוטטות ולאיום על פני הים העולמי, יש פוטנציאל להינמס במהירות בשנים הקרובות, אומרים מדענים, מה שמגביר את החששות מהעלייה הקיצונית בגובה פני הים, שתתלווה למותו הפוטנציאלי. הקרחון, שמסוגל להעלות את פני הים בכמה מטרים, נשחק לאורך בסיסו התת-ימי עם התחממות כדור הארץ. במחקר שפורסם ביום שני בכתב העת Nature Geoscience מיפו המדענים את הנסיגה ההיסטורית של הקרחון, בתקווה ללמוד מעברו מה סביר שהקרחון יעשה בעתיד.

הם גילו שבשלב מסוים במאתיים השנים האחרונות, בסיס הקרחון התנתק מקרקעית הים ונסוג בקצב של 1.3 מיילים (2.1 קילומטרים) בשנה. זה פי שניים יותר מהשיעור שמדענים צפו לו בעשור האחרון בערך. ייתכן שההתפוררות המהירה התרחשה "כבר באמצע המאה ה-20", אמר אלסטייר גרהם, המחבר הראשי של המחקר וגיאופיזיקאי ימי מאוניברסיטת דרום פלורידה, בהודעה לעיתונות. זה מצביע על כך שלקרחון יש את היכולת לעבור נסיגה מהירה בעתיד הקרוב, ברגע שהוא נסוג על פני רכס קרקעית הים שעוזר לשמור אותו בשליטה.
 
"הקרחון נאחז היום בציפורניים, ועלינו לצפות לשינויים גדולים על פני לוחות זמנים קטנים בעתיד, אפילו משנה לשנה, ברגע שהקרחון ייסוג מעבר לרכס הרדוד בשלו", אומר רוברט לאטר, גיאופיזיקאי ימי ואחד ממחברי המחקר. קרחון יום הדין, הממוקם במערב אנטארקטיקה, הוא אחד הרחבים ביותר על פני כדור הארץ והוא גדול יותר ממדינת פלורידה, אבל הוא רק פלג משטח הקרח של מערב אנטארקטיקה, שמחזיק מספיק קרח כדי להעלות את פני הים עד 16 רגל, לפי נאס"א. ככל שמשבר האקלים הואץ, אזור זה היה במעקב צמוד בגלל ההמסה המהירה שלו והיכולת שלו להרס חופי נרחב.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אוקיי בסדר
    באז 09/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שחררו
    סגור