מדדים ומחקרים

שוק העבודה נפתח: עלייה במספר דורשי העבודה בחודש יולי

על פי דוח "דופק שוק העבודה" שפרסם הבוקר (רביעי) שירות התעסוקה עלה מספר דורשי העבודה במהלך חודש יולי ב-6.6% בהשוואה לחודש יוני, שהם 9.5 אלף דורשי עבודה. מספר המובטלים בחודש יולי עמד על 152.7 אלף. 
מערכת ice | 
לשכת התעסוקה (צילום Yossi Zamir/Flash90)
שירות התעסוקה מסביר כי הסיבה העיקרית לעלייה במספר דורשי העבודה בחודש יולי היא  פיטורים עונתיים בחודשי הקיץ, יולי-אוגוסט.
כמו בשנים הקודמות שיעור גבוה מתוך דורשי העבודה הם צעירים (עד 34), נרשם ביולי גידול במספר דורשי העבודה הצעירים ב- 1.8% בהשוואה לחודש יוני. ביחס לתקופת טרום קורונה, בשנים 2017-2019, מדובר בעלייה נמוכה יותר. ב-2019 למשל נרשמה עלייה של 11.4%. מאפיין נוסף של פיטורי הקיץ הוא מגדרי, שיעור הנשים בקרב דורשי העבודה גבוה יותר בחודש יולי מגברים, שיעורן עלה ב-2.3% לעומת חודש יולי ועמד על 56.1%.
שיעור החרדים בקרב דורשי העבודה בגדל -5.8% ובסך השוואה לחודש יוני.
 
הערים בהן שיעור דורשי העבודה הוא הגבוה ביותר הן ערים ערביות או מעורבות – כאשר ביולי רהט הובילה את הרשימה עם 9.5%, אחריה אום אל פחם עם 9% ובמקום השלישי והרביעי היו עכו (עיר מעורבת) ונצרת עם שיעור דורשי עבודה של 6.5% ו- 6.2%, בהתאמה.
בהתפלגות דורשי העבודה לפי אשכולות חברתיים-כלכליים לא ניכרה השפעתם המשמעותית של פיטורי הקיץ והתפלגות דורשי העבודה לפי אשכולות שמרה על יציבות יחסית, לבד מירידה קלה מאוד של 0.5 נקודות האחוז בשיעורם של אשכולות הביניים (4-7).
במהלך חודש יולי עמד מספר דורשי העבודה שתבעו אבטלה על 86.3 אלף, מספר הגבוה ב- 13.9% שהם כ- 10.5 אלף בהשוואה לחודש יוני, אז עמד מספרם על 75.8 אלף. עלייה זו מבטאת כאמור את תופעת הפיטורים העונתיים המאפיינת את חודשי הקיץ, ולא הייתה מתאפשרת אלא באמצעות הזכאות לדמי האבטלה. בשירות התעסוקה מסבירים כי המנגנון המאפשר את פיטורי הקיץ הוא זכאותם של העובדים לדמי אבטלה, במטרה להימנע מעלות שכרם מפטרם המעסיק למהלך חודשי הקיץ והם מקבלים 'שכר' באמצעות דמי אבטלה. למרות שנרשמה עלייה, מספר תובעי האבטלה ביולי 2022 נמוך מספרם בינואר 2022 וכמו גם מספרם ביולי 2019, קודם לפרוץ משבר הקורונה, אז עמד על 88.9 אלף.
מספר תובעי הבטחת ההכנסה ביולי 2022 הוא הנמוך ביותר מאז פרץ משבר הקורונה והוא כמעט זהה למספר עמו נכנסה ישראל למשבר, 60.1 אלף בפברואר 2020. יודגש, כי אחת מתוכניות הדגל של שירות התעסוקה מאז 2014 היא מעגלי תעסוקה, תכנית אקטיבציה ייחודית המסייעת לתובעי הבטחת הכנסה לשוב באופן מיטבי למעגל העבודה, תכנית אשר הובילה לירידה חסרת תקדים במספר תובעי הבטחת ההכנסה.
ישנה חפיפה ביחס של 0.96 בין מספר דורשי העבודה למספר המשרות הפנויות. משמעות הדבר, כי הסיכוי למצוא עבודה חזק משמעותית מזה שנרשם כאן קודם למשבר, גבוה מהחודש שקדם לו (0.9).
נרשמה עלייה משמעותית של 27.6% בין מאי ליולי בקרב בעלי משלח היד האקדמי ועלייה של 7.9% בקרב משלח היד מכירות ושירותים.
בנוסף ובהמשך למגמת החודשים האחרונים, בין החודשים מאי ליולי נמשכה העלייה במספר דורשי העבודה מענפי ההייטק (16.5% מתכנתי יישומים), בתחום ההוראה (מחנכים בחינוך קדם-יסודי 105.5%) ועלייה בקרב דורשי העבודה שמשלח ידם הוא סייעים למורים (58.6%).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה