מדדים ומחקרים

כל מה שחשבתם על עכבישים עד היום עומד להשתנות

במחקר שנעשה על עכבישים ממין "עכבישים קופצים", התגלה כי עכבישים, כמו בני אדם, חווים שנת REM
מערכת ice | 
סרטני עכביש ארסיים
מחקרים על הטבע ומנגנוניו נערכים כל הזמן, המדע משתמש בעכבישים לצורך פיתוחים טכנולוגים ובכל זאת שאלה שמחזיקה כמה מדענים ערים בלילה: האם עכבישים ישנים? דניאלה רוסלר ועמיתיה הכווינו מצלמות על תינוקות של עכבישים בלילה כדי לגלות.
הצילומים הראו דפוסים שנראו כמו מחזורי שינה: רגליהם של העכבישים התעוותו וחלקים מעיניהם הבהבו. החוקרים תיארו דפוס זה כ"מצב דמוי שנת REM". בבני אדם, REM, או תנועת עיניים מהירה, הוא שלב פעיל בשינה שבה חלקים במוח נדלקים בפעילות וקשור קשר הדוק לחלום. בעלי חיים אחרים, כולל כמה ציפורים ויונקים, הוכחו כמי שחווים גם הם שנת REM, אבל יצורים כמו העכביש הקופץ לא זכו לתשומת לב רבה כל כך, כך שלא היה ידוע אם הם קיבלו את אותו סוג של שינה.
רוסלר וצוותה התעמקו בשאלת השינה לאחר שגילתה את העכבישים התלויים בלילה מחוטי משי במיכלי המעבדה שלהם. לאחרונה היא אספה כמה עכבישים קופצים, מין נפוץ עם גוף חום פרוותי וארבעה זוגות עיניים גדולות, כדי ללמוד, "זה היה פשוט הדבר הכי יוצא דופן שראיתי אי פעם", אמר רוסלר על העכבישים התלויים.
 
המחקר הראה כי תנועות הלילה של העכבישים נראות כמו REM במינים אחרים, היא אמרה - כמו כלבים או חתולים שמתעוותים בשנתם. והם קרו במחזורים קבועים, בדומה לדפוסי שינה בבני אדם. למינים רבים הדומים לעכבישים אין למעשה עיניים זזות, מה שמקשה על השוואת מחזורי השינה שלהם, הסביר מחבר המחקר פול שאמבל, ביולוג אבולוציוני מאוניברסיטת הרוווארד. אבל העכבישים הקופצים האלה הם טורפים שמזיזים את הרשתית שלהם כדי לשנות את מבטם בזמן שהם צדים, אמר שאמבל. בנוסף, לעכבישים הצעירים יש שכבה חיצונית שקופה שנותנת חלון ברור לגופם. "לפעמים בתור ביולוג, אתה פשוט בר מזל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה