מדדים ומחקרים

שוק דובי: למה הוא נקרא ככה ומה זה אומר?

שוק דובי מעיד על צניחת מדדים מתמשכת, מדוע הוא נקרא כך, מתי זה יעבור ומהו השוק הדובי האחרון שראינו?
מערכת ice |  1
שוק דובי (צילום vecteezy)
אפקט הדומינו בבורסות ברחבי העולם לא עוצר וכמו שזה נראה כרגע לא צפויה עצירה כלשהי בצניחת המדדים ועליית האינפלציה.
אם לא די בכך הסחרור וחוסר היציבות שמאפיינים את המסחר בימים אלה רק מעמיקים את החשש מירידות נוספות, כשפתאום מיתון חריף לא נראה כמו תרחיש דמיוני במיוחד.
רק אתמול נרשמה ירידה של 21% מאז השיא הקודם של חודש ינואר האחרון במדד ה-S&P 500. בעקבות זאת הוכרז על מצב חדש ישן ובעיקר לא רצוי שהשוק נכנס אליו – שוק דובי. ביטוי שלאחרונה תופס מקום בכותרות וככל הנראה לא ירד משם בעתיד הקרוב. אז מה זה בעצם אומר? מדוע זה נקרא כך והאם יש דרך לדעת מתי זה יעבור?
שוק דובי הוא כינוי לתקופה ארוכה ומתמשכת שבה נרשמות ירידות בשוק ההון. תקופה זו תתחיל בירידה חדה של לפחות 20% ביחס לשיא הקודם. ירידה זו תעורר פסימיות מצד המשקיעים ולמכירה המונית של ניירות ערך שתגרור לירידת ערך נוספת, להחרפת המשבר ולצניחה משמעותית בשווי המסחר.
בדרך כלל לאחר הצניחה תירשם עליית שערים קצרה ומקומית שעלולה להטעות את המשקיעים ולהכניסם למצב המכונה "מלכודת דובים". לכן יש לנהוג בזהירות ובאחריות בזמן שוק דובי.
  
יש לציין כי לרוב הגורמים שהביאו לעצירת הצניחה מתגלות רק בדיעבד כך שאין דרך ברורה לחזות מה יהיה עומקו של המשבר, מתי ייעצר ובאיזה אופן. לצורך העניין השוק הדובי האחרון שהוכרז החל עם פרוץ מגפת הקורונה, שבה המדדים רשמו ירידה של 34% בין החודשים פברואר ומרץ 2020. אמנם במשבר הקורונה הירידות היו חדות אך השוק התאושש מהר ולכן נחשב לשוק הדובי הקצר ביותר שראינו.
מנגד השוק הדובי הארוך ביותר שתועד נמדד בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה ואורכו היה יותר מחמש שנים. יחד עם זאת, הנפילה התלולה ביותר, ירידה מהשיא לשפל של כמעט 57%, התרחשה ב-17 החודשים שליוו את המשבר הפיננסי של 2007-2009.
 
למקור הביטוי "שוק דובי" יש מספר גרסאות. הראשונה לקוחה מהפתגם "אל תמכור את עור הדוב לפני שתצוד אותו" כלומר, אל תעסוק במכירה של מוצר שאינו עומד ברשותך. בהקשר הנוכחי הביטוי מתאר את הפסימיות השוררת בין הסוחרים אשר ממהרים למכור את מניותיהם. גרסה נוספת מתייחסת לאופן שבו הדוב צד את הטרף שלו - מכות חדות ומהירות כאשר כפות ידיו מופנות כלפי מטה. דרך ציד זו מהווה מעין דוגמה למצב השוק - ירידה חדה ומהירה כלפי מטה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זמן טוב לקנות s&p500
    יוחננוף המטביל 06/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לטווח של שנה ומעלה
    סגור