מדדים ומחקרים

החטיבה הפיננסית של בנק הפועלים: "עליות המחירים בישראל יהיו מתונות"

המשק הישראלי חווה פגיעה קשה בעקבות הקורונה, אך המענקים של הממשלה גרמו להמשך הנעת הכלכלה; על פי הערכות סיום הקורונה ילווה בעליות מחירים ברחבי העולם, אך בעקבות התחזקות השקל, עליות המחירים בישראל יהיו מתונות
ארנולד נטייב | 
כלכלה בזמן קורונה - אילוסטרציה (צילום Pixabay)
למרות שהחיסונים כבר בדרכם לישראל, מספר הנדבקים היומי עולה וזה מהווה מגבלה על המשך הצמיחה הכלכלית במדינה. כל הגבלה מעכבת את הצמיחה, וכמו כן, כל הקלה מלווה בעלייה בפעילות הכלכלית. לדוגמה, פתיחת חנויות הרחוב הזניקה את הרכישות בכרטיסי האשראי בחודש נובמבר, בעיקר של מוצרים כמו הלבשה והנעלה וריהוט וציוד לבית. שיעור האבטלה הממוצע בחודש אוקטובר עדיין עמד על כ- 20%, והתמונה תתבהר רק כשיוסרו המגבלות ונראה כמה מהם ישובו למעגל התעסוקה.
המענקים מצד הממשלה שמרו על פעילות הצריכה הפרטית במשק, "לאור נתוני הפעילות של החודש האחרון אנו מעריכים כי התוצר השנתי יתכווץ השנה רק ב- 3.5%, שיעור ירידה נמוך בהרבה מההערכות הרווחות לפני כחצי שנה", אמרו כלכלני בנק הפועלים.
גורם נוסף שמשפיע על ההתפתחויות הכלכליות הוא התחזקות השקל מול הדולר לשיא של 12 שנים. בפעם האחרונה שהשקל נסחר מתחת לרמה של 3.30 מול הדולר, בשנת 2008, הדולר נסחר בשער של 1.57 מול האירו, כלומר הוא היה הרבה יותר חלש. "בטווח הקצר, השקל יושפע בעיקר מהמגמות בשוקי המניות בעולם, המשך עליות השערים מביא למכירה גדולה של מט"ח של המשקיעים המוסדיים. לחצי הייסוף יפחתו כאשר יוסרו המגבלות על הפעילות ונראה יציאה של ישראלים לחו"ל (עלייה ביבוא)", עוד הוסיפו הכלכלנים.
"בד בבד עם היחלשות הדולר בעולם אנו רואים עלייה חדה במחירי הסחורות, חבית ברנט הגיעה כבר ל- 50 דולר, ומחירי ההובלה מאסיה התייקרו", אמרו הכלכלנים. הציפיות לאינפלציה עלו בחודש האחרון ברוב מדינות העולם, ובעיקר בארה"ב. המשקיעים סבורים כי סוף הקורונה תלווה גם בעליות מחירים. בישראל כאמור, הלחצים לעליות מחירים יהיו מתונים יותר בשל התחזקות השקל. "אנו מותירים את תחזית האינפלציה על רמה של 0.5% ל- 12 החודשים הקרובים", הוסיפו.
הגירעון התקציבי של מדינת ישראל עלה ב- 12 החודשים שמסתיימים בנובמבר לשיעור של 11.1% מהתוצר. "ההכנסות ממסים הפתיעו עד כה לחיוב, ומתחילת השנה הן נמוכות רק ב-2% לעומת השנה שעברה. בדרך כלל היינו מצפים שהירידה בהכנסות ממסים תהיה חדה יותר מהירידה בתוצר, אך בעקבות הגידול בהוצאות הממשלה, הצריכה שומרת על רמה גבוהה, וזה חוזר למדינה כמסים. כמו כן העובדים בחל"ת הינם ברובם בעלי שכר נמוך מהממוצע, ותרומתם לתשלומי המסים לא הייתה גבוהה. הגירעון התקציבי צפוי להגיע השנה לכ- 12% מהתוצר, אולי מעט יותר אם האוצר יחליט להקדים הוצאות לשנה הנוכחית", אמרו בבנק הפועלים.
בנק ישראל לא שינה את הריבית, על פי ההערכות המדיניות של בנק ישראל כרגע תתמקד ברכישת נכסים ובעיקר מט''ח בתקופה הקרובה. "בד בבד רכישות המט"ח והאג"ח של בנק ישראל מגדילות את הנזילות בשווקים, ואנו רואים עלייה מתמשכת בסך פיקדונות הציבור", סיכמו את דבריהם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה