מדדים ומחקרים

פיטרו אתכם? לא בטוח שהילדים יהיו זכאים לתעודת בגרות

ממחקר שלישי של אגף הכלכלן הראשי שבדק את ההשלכות של פיטורים המוניים על המפוטרים משפחותיהם עולה שלמפוטרים סיכון מוגבר להיות מעורבים בפשיעה ממניע כלכלי; הזכאות לבגרות של בקרב ילד מפוטרים נפגעת, במיוחד במשפחות עם הכנסה נמוכה
מערכת ice | 
פיטורים (צילום shutterstock)
מחקר נוסף בנושא פיטורים שפרסם אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר בחן את השלכות הפיטורים על פשיעה ועל תוצאות החינוכיות של ילדי המפוטרים. הפרסום מבוסס על ניתוח של נתוני פיטורים המוניים בשנים 1999-2009.
פיטורים מעלים את הסיכון למעורבות בפשיעה ממניע כלכלי ב-200%
במחקר הראשון בנושא שפרסם אגף הכלכלן הראשי עלה כי לפיטורים יש השפעות משמעותיות על הכנסת העובד ומשק הבית בטווח הקצר והארוך. ההשפעות משמעותיות במיוחד בתקופות של משבר כלכלי, כמו גם לעובדים בעלי שכר גבוה ולמבוגרים. 
על פי המחקר החדש, פיטורים מגבירים את הסיכון למעורבות בפשיעה ממניע כלכלי כמו גניבה, הונאה ושוד בשנה הראשונה שלאחר הפיטורים. מדובר בעלייה של כ-200% בהשוואה לשיעור הבסיס לפני הפיטורים. העלייה בפשיעה ממניע כלכלי אמנם מובהקת רק בשנת הפיטורים, אך חיובית גם בשלוש השנים לאחר הפיטורים. עם זאת, עדיין מדובר באירועים נדירים.
הפיטורים פוגעים בהישגים הלימודיים של ילדים, במיוחד במשפחות עם הכנסה נמוכה
מהמחקר עולה כי הפיטורים משפיעים לרעה על ההישגים הלימודיים של הילדים. הסיכוי של ילדים לזכאות לבגרות נמוכה ב 1.4- נקודות אחוז יחסית למשפחות שלא עברו אירוע פיטורים. 

המצב חמור יותר בקרב משפחות עם הכנסה נמוכה בהן הסיכוי של ילדים להוציא תעודת בגרות נמוך ב-3.7 נקודות אחוז בקרב ילדים שהוריהם פוטרו, פער של יותר מ-10% בהשוואה לממוצע זכאות לבגרות בקבוצה זו. 
עם זאת, התוצאות מעידות על כך שההשפעות נובעות מהירידה ברווחה הכלכלית של המשפחה, ולא מהשפעה ישירה של הפיטורים על מצוקה אישית של הילד.
דרושה מדיניות אקטיבית בשוק התעסוקה
הפגיעה במפוטרים משפיעה לא רק עליהם אלא גם על ילדיהם ועל החברה כולה, מציינים באגף הכלכלן הראשי. 
למדינות שמשקיעות יותר בתוכניות הכשרה והשמה, יש השפעה חיובית על יכולת המובטלים למצוא עבודה חדשה במהרה ובאיכות טובה יותר.   מדיניות אקטיבית בשוק התעסוקה (תכניות הכשרה, תמיכה במציאות עבודה ועוד) לא רק מסייעת במציאת עבודה מהר יותר אלא גם משפרת את איכות העבודה של המובטלים ומקטינה את המעברים לחברות פחות איכותיות.
ההשפעה השלילית של פיטורים בישראל מורגשת יותר בטווח הקצר בגלל השקעה נמוכה במדיניות אקטיבית.  דמי אבטלה גבוהים לטווח קצר, לעומת זאת, לא מספקים פתרון מלא להשלכות הפיטורים בטווח הארוך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה