מדדים ומחקרים

סקר המלחמה הגדול חושף: 55% חושבים כי הסיכוי לניצחון נמוך

סקר מלחמת חרבות ברזל של המכון הישראלי לדמוקרטיה חושף: כשני שלישים אינם תומכים למדינה פלסטינית, וכ-55% חושבים כי הסיכוי לניצחון מוחלט נמוך
מערכת ice |  2
חיילים בשדרות (צילום פלאש 90/ אורן בן חקון)
בסקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה שהקבל היום (שלישי), שנערך על-ידי  פרופ' תמר הרמן וירון קפלן , ממרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון, נמצא כי כשני שלישים (63%) מהציבור היהודי לא תומכים בכך שישראל תסכים עקרונית למדינה פלסטינית עצמאית ומפורזת. הפער בין המחנות הפוליטיים גדול: בשמאל, הרוב (77%) כן תומכים בהסכמה עקרונית לכך, במרכז מעט יותר מתנגדים מתומכים (48%), ובימין רוב גדול (78%) שוללים זאת. לעומת זאת בציבור הערבי  הרוב (73%) תומכים בהסכמה עקרונות כזו.
הסקר התקבל מטעם דוברות המכון הישראלי לדמוקרטיה אשר נערך בקרב 612 איש ואישה, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם היא רק 4%, כשרמת הביטחון של הסקר הוא 95%.
תוצאות הסקר לצפי הטרור במדינה: שיעור זעום מהציבור היהודי חושבים כי הטרור ייפסק אם תקום מדינה פלסטינית. אדרבא, 44% מהציבור היהודי חושבים כי הטרור אף יתחזק, מעל רבע (27.5%) חושבים כי הטרור יישאר כמו שהוא, וכחמישית בלבד (21%) כי הוא ייחלש אך לא ייפסק. בקרב הציבור הערבי, 41% חושבים כי שהטרור ייפסק, אבל  מעל שליש (35%) בחרו בתשובה "לא יודע". 
בסקר גם נשאל האם קיימת אפשרות ל-"ניצחון מוחלט"? רוב (55%) מכלל הציבור חושבים כי נמוכים הסיכויים ל"ניצחון מוחלט" במלחמה בעזה. בקרב יהודים, 51% סבורים כי הסיכויים לכך נמוכים לעומת 42% המעריכים כי הסיכויים לכך גבוהים. בקרב הערבים רוב גדול (77.5%)  סבורים כי הסיכויים לניצחון מוחלט הם נמוכים.
בנוגע להעברת סיוע הומניטרי סוקר כי: 68% מהציבור היהודי אינם תומכים בהעברת סיוע הומניטרי לתושבי עזה, גם אם באמצעות גורמים בינלאומיים שאינם קשורים לחמאס ולאונר"א. לעומת זאת, בקרב המרואיינים הערבים רוב גדול (85%) תומכים בכך.  מפילוח לפי מחנות פוליטיים (יהודים) עולה כי בשמאל הרוב (59%) תומכים במתן אפשרות לגורמים בינלאומיים להעביר סיוע הומניטרי לעזה, המרכז חצוי עם נטייה שלא לאפשר זאת (51.5%) ואילו בימין רוב גדול (80%) מתנגדים לכך.
הסדר מדיני יכול לסייע לסיום המלחמה? בזירה הבינ"ל עולות הצעות שונות לסיום המלחמה. 55% מהיהודים מתנגדים להסדר מדיני גם אם יכלול החזרת כל החטופים, שקט ביטחוני בערבויות ארה"ב והסכם שלום עם סעודיה, בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים רבים, הפסקת אש ממושכת והסמכה להקמת מדינה פלסטינית מפורזת בטווח הארוך, אל מול 37% התומכים בכך. בקרב הערבים, רוב גדול (77%) תומכים במהלך שכזה.  
בנוגע למעמד הרשות הפלסטינית סוקר: נשיא ארה"ב מדבר על התחדשות של הרשות הפלסטינית בסיוע בינלאומי כתנאי להגעה להסדר מדיני. אך, 81% מכלל הציבור הישראלי חושבים כי הסיכויים להתחדשות שכזו הם נמוכים. הערכה זו משותפת ליהודים ולערבים. 
בנוסף, בנוגע לחזית הצפונית סוקר כי רוב קטן (53%) מהציבור היהודי סבורים כי מתקפה ישראלית כוללת על כוחות חיזבאללה בלבנון תבטיח יותר טוב את ביטחון היישובים בצפון בעתיד והחזרת כל התושבים המפונים לבתיהם, שעה שכשליש בלבד  (36.5%) תומכים בהסכם מדיני בתיווך בינלאומי שירחיק את חיזבאללה מהגבול. בקרב הערבים רוב גדול (69%) תומך בהסכם מדיני. 
לסיום, בסקר עלה בנוגע למחאות עתידיות כי רוב (60%) מכלל הציבור סבורים כי בעתיד הקרוב יפרוץ גל מחאה אזרחית רחב היקף נגד הממשלה, לעומת 30% שאינם רואים גל כזה באופק. לעומת זאת רק כרבע מעריכים שהם עצמם ישתתפו במחאה אם תפרוץ.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    בדיחות לשבת
    חחחחח 03/2024/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המכון הישראלי לדמוקרטיה .כיסוי לגוף שמאל .אין שם דמוקרטיה בטוח. בסקרים אחרים מעל 68 אחוז עד 80 אחוז בטוחים שישראל תנצח! מי שיראה את הסקר הזה לאיזה חייל בעזה יחטוף ישר 2 סטירות...ובצדק!
    סגור
  • 1.
    המכון הישראלי לאנטי דמוקרטיה , אין להאמין להם (ל"ת)
    דודי 02/2024/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור