נדל"ן ותשתיות

המשבר בנדל"ן: החשש - חוסר בכיתות לימוד כבר בשנת הלימודים הבאה

איגוד הגזברים של הרשויות המקומיות מעריך כי לקראת שנת הלימודים שתיפתח בספטמבר 2024 ברשויות המקומיות משבר ענף הבניה יפגע באופן משמעותי במוסדות החינוך. החשש: אלפי כיתות וגני ילדים לא יפתחו. היו"ר אריה ברדוגו: "כדי שלא נהיה מופתעים, צריך לתת את הדעת ויש להיערך לכך"
מערכת ice | 
כיתה (צילום פלאש 90/ דוד כהן)
עם התארכות המלחמה והמחסור החמור של פועלי בניין בכל הארץ, מעבר לעיכוב המשמעותי של מסירת דירות ומרכזים מסחריים, פגיעה משמעותית וניכרת עלולה להיגרם גם באלפי כיתות לימוד שנועדו לקליטת תלמידים בבתי הספר וגני הילדים בשנת הלימודים תשפ"ה.
בכל שנה בונים ברשויות המקומיות אלפי כיתות וגנים חדשים לפי צורכי האוכלוסיות, אך כעת עם ההשבתה של ענף הבניה יש צפי לחוסר של מעל 5,000 כיתות בנויות ברחבי הארץ. הסיבה העיקרית להשבתה של הבניה הציבורית היא בעיקר בגלל המחסור בפועלי בניין, אבל סיבה נוספת לכך היא מחירי החוזים שנחתמו בין הקבלנים לרשויות המקומיות.
 

המחירים שנחתמו לא משקפים את המחירים שמשלמים היום לפועלים והעלות של יום עבודה הכפילה את עצמה כך שקבלנים לא מצליחים לגייס עובדים. נוסף על כך, הקבלנים לא עבדו חודשים רבים והם ללא הכנסות אך עם הוצאות כרגיל, כך יש לקבלנים רבים קושי בתזרים מזומנים וישנם לא מעט קבלנים שעומדים לפני כינוס נכסים. ישנם קבלנים שהתחילו חלק מהפרויקטים אך מתקשים לסיים אותם.

נתונים אלו מצביעים על מציאות עגומה בענף הבניה הציבורית אשר שם ההשלכה המיידית יכולה להתגלגל למשבר כלכלי משמעותי ביותר בענפים נוספים. באיגוד הגזברים של הרשיות המקומיות דנים בסוגייה מול גורמי הממשלה הרלוונטים אך כעת לא נראה שיש פתרון אמיתי לכך.
 
יו"ר איגוד הגזברים רו"ח אריה ברדוגו: "כדי שלא נהיה מופתעים, צריך לתת את הדעת כבר עכשיו. צריך להגיע לשנת הלימודים בצורה הטובה ביותר. משרדי הממשלה חייבים לתת את הדעת על מנת שנוכל לצאת מהמשבר הזה. יהיו לכך השלכות רבות גם על הרשויות המקומיות וגם על כל עולם הנדל"ן בהיבטי התשתיות, המגורים והמסחר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה