נדל"ן ותשתיות

בשורה איומה לרוכשי הדירות: המחירים יזנקו ב-20%?

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן מזהיר: "המחסור בעובדים זרים, העלייה במחיר חומרי הגלם וגורמים נוספים יוביל לזינוק של 10-20 אחוז במחירי הדיור". עוד הוא קרא למשרדי הממשלה לטפל בזה ישירות ללא צורך באישור ממשלה; נציגי החקלאים: הפרי נופל מהעצים ובינתיים החקלאים מתמוטטים
מערכת ice |  4
מחירי דירות (צילום Nati ShohatFlash90)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, דנה היום בסיוע לענפי המלונאות, החקלאות והתעשייה על רקע המחסור בכוח אדם בעקבות המלחמה. בדיון ביקש היו"ר ביטן פתרונות למחסור החמור בעובדים בענפי המשק השונים. הוא אמר כי המחסור בעובדים זרים לחקלאות ימנע מהחקלאים לחזור לעבודה מלאה ויעלה למדינה הרבה ביותר במתן פיצוי לחקלאים, והזהיר כי בענף הבנייה המחסור בעובדים והעלייה במחיר חומרי הגלם עשויה להוביל לעלייה של 10-20 אחוז במחירי הדיור.
ח"כ שלום דנינו אמר כי צריך להחליף את העובדים הפלסטינאים באופן מדורג, בתהליך שיימשך שנה בין היתר כדי לא להפיל בבת אחת את רמת החיים ביהודה ושומרון באופן שיכול להביא לבעיה ביטחונית. ח"כ אלון שוסטר אמר כי צריך לתת פתרון כמה שיותר מהר, ולא להתחייב מראש על נתק מיהודה ושומרון.

ח"כ אלי דלל ציין גם הוא כי צריך לבצע צעדים בהדרגה ואמר כי אם יהיה רעב ביהודה ושומרון זאת תהייה בעיה. ח"כ ולדימיר בליאק אמר כי אין ספק שיש ענפים שלמים שעומדים בפני שוקת שבורה, וצריך למצוא להם את הפתרונות.
ח"כ סימון דוידסון אמר כי אחרי ה-7 באוקטובר אי אפשר לחזור להביא עובדים מיהודה ושומרון, ויש פתרונות אחרים. ח"כ ששון גואטה הצטרף לדברים, ואמר כי המלחמה רק העצימה את המחסור בכוח אדם שכבר היה קיים קודם לכן.
מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, ציין כי עד ה-3 בינואר החקלאים צריכים להעביר למשרד בקשות והוא יבחן אותן ויחלק כ-9,000 היתרים תוך פחות משבועיים לחקלאים הפעילים. לדבריו, ביום ראשון הקרוב מתכוון שר החקלאות להביא לממשלה הצעת החלטה להגדיל היתרים לעובדים זרים בחקלאות.
היו"ר ביטן שאל למה צריך החלטת ממשלה, אם כולם יודעים שיש מחסור, וקרא לאפשר לכל משרד לבצע מדיניות בהתאם לענפים עליהם הוא אמור ללא צורך בהחלטות ממשלה. נציגת משרד האוצר, נועה שוקרון, ציינה כי הקבינט המדיני ביטחוני עדיין לא קיבל החלטה באשר למדיניות ביחס לעובדים פלסטינאים. ח"כ שוסטר מתח ביקורת על כך שהאוצר מנווט את נושא העובדים הזרים, ואמר: "השתלטתם בלא סמכות על נושא שהוא בכלל לא תקציבי. אתם מנהלים את זה בהפקרות מוחלטת כלפי הכלכלה הישראלית ומונעים ממנה להתחיל לעבוד".
ראש מטה שר התיירות, מיכאל יצחקוב, אמר כי ב-6 באוקטובר היו חסרים כ-3,900 עובדים בענף המלונאות. הוא ציין כי מפקדת תיאום פעולות הממשלה בשטחים אישרה כ-650 היתרים לעובדים מיהודה ושומרון ומתוכם מגיעים כ-300-350 עובדים. עם זאת הוא הוסיף כי מלון זה לא שדה חקלאי ולא משנה איזה איש ביטחון אישר זאת עובדים פלסטינאים לא צריכים להיות בבתי מלון. לדבריו, המשרד מבקש להחליף הקצאה של כ-2,000 עובדים פלסטינאים בעובדים זרים.
נציגת האוצר שוקרון שבה וציינה כי יש פלסטינאים שנכנסים לישראל באישור פרטניים, והוסיפה כי אין החלטה של הקבינט המדיני ביטחוני, לכאן או לכאן, ולכן לא ניתן לייצר מדיניות שתומכת את ההחלטה להחליף את העובדים הפלסטינאים.
מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אורי דורמן, אמר כי אחרי 3 חודשי מלחמה יש לחקלאים נזק אדים והם צריכים את העובדים כבר מחר, מאחר והפרי כבר נופל מהעצים ובינתיים החקלאים מתמוטטים. שוקרון השיבה כי גם אם מחר יתווספו עוד 10,000 היתרים זה לא יפתור את הבעיה בטווח המידי. היו"ר ביטן קרא לכל הצדדים לשבת ולהגיע להחלטה על החלפת הפלסטינאים.
ראש אגף העבודה בהתאחדות התעשיינים, עו"ד מיכל וקסמן חילי, אמרה כי לתעשייה חסרים כ-7,000 עובדים ועוד כ-12,050 עובדים פלסטינאים, במקצועות שישראלים לא רוצים לבצע או לא מקצועיים מכדי לבצע. נציגת משרד הכלכלה, נועה שפיצר, ציינה כי עמדת השר היא שאין להכניס יותר עובדים פלסטינאים.
נציגת האוצר שוקרון הסבירה כי בתעשייה צריך להיזהר שלא לפגוע בשכר הישראלים, ולכן האוצר תומך בהבאת עובדים מיומנים בתנאי שיקבלו את השכר הממוצע המשולם לבעלי אותו מקצוע. קונסול הכבוד של מלאווי בישראל, ניר גז, ציין כי במלאווי ממתינים כ-1,400 עובדים שמוכנים מחר לעלות על מטוס לישראל.
היו"ר ביטן סיכם את הישיבה ואמר כי הוועדה תמשיך לעקוב. הוא קרא לנציגי הממשלה לשנות את ההתנהלות ולהאיץ תהליכים שיאפשרו הבאת עובדים זרים למשק, תוך מתן סמכויות למשרדים הרלוונטיים.
לישיבה הגיעו גם נציגי משפחות החטופים, שביקשו להזכיר לחברי הכנסת לא להרפות מכל מאמץ להשבתם. דקל ליפשיץ, נכדו של עודד ליפשיץ, אמר כי המשפחות מתפרקות ומאבדות צלם אנוש, ואסור לתת לנושא לרדת מסדר היום. נופר בוקשטב, אחותו של  יגב, ציינה כי אביהם הוא חקלאי מנירים שקם מהאוהל מול הקריה והלך לעבוד בשדה כי אין עובדים, אבל הזמן של כל שאר בני המשפחה נעצר והם לא יכולים לחזור לשגרה. מירב לשם גונן, אימה של רומי גונן, אמרה כי כדי לשמור גם על כלכלת ישראל וערכיה חייבים לקדם את החזרת החטופים.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    תקשורת הנדסת תודעה. שקר שחיתות נדלן
    72 01/2024/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האל להיפך. הם הסטריים בשל עודפים עצומים אחרי עשור של מינוף. קבלנים לפני כריסה. הריבות תעלה ותישאר מעלה עוד שנים וביקוש ירד ב 80 אחוז . הדירות לפני מהפך וירידות של עשרות אחוזים. זה ישאר עימנו כמה עשורים. המגמה הקודמת זה פסה. וכתבות פימפום זה כמעט כולם. כי תקשורצ זה כבר פרסומת בחסות קבלנים הסטריים. מי שיקנה ופסיד מיליון ויותר וגם ישלם ריבית.
    סגור
  • 3.
    מטומטם מי שקונה עכשיו דירה (ל"ת)
    טעות קשה 01/2024/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    80% אני תיכף רץ לקנות לפני שיהיה 150% (ל"ת)
    יוסף 01/2024/02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    לא נשמע אמין
    סול 01/2024/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הרוב לא יהיה מסוגל לשלם תוספת של 20 אחוז. לפי דעתי הרבה חברות יאלצו לסגור את פעילותן, מחירי הדירות החדשות ירדו ב-20% לפחות על מנת שהקבלנים יוכלו למכור את המלאי.
    סגור