נדל"ן ותשתיות

משבר הדיור בסין: האם המעצמה בדרך לקריסה כלכלית?

נתוני הצמיחה של סין הם מנמוכים ביותר בשנים האחרונות. ענף הנדל"ן והדיור נחשבים גורם עיקרי ומשפיע על צמיחת הכלכלה של המדינה. האם המעצמה האסייתית בדרך למשבר כלכלי חמור?
מערכת ice |  1
עליה בנדל"ן בסין (צילום pexels edit ice)
כלכלת סין נמצאת בשפל שלא הייתה בו ב-30 השנים האחרונות. אחד הגורמים המשפיעים ביותר על כך הוא משבר הדיור במדינה. המשבר נובע בעיקר מעודף הדירות במדינה. כמות הדירות ויחידות הדיור כיום במדינה יכולים להכיל 3 מיליארד בני אדם ולכן יש עודף נדל"ני גדול.
 
שוק הדיור בסין נמצא בירידה כבר משנת 2021. חברות נדל"ן בסין בנפילה. הנתונים של חודש אוגוסט, מראים כי מספר המטרים הרבועים בבתים לא מכורים עומד על 648 מיליון מ"ר.
 
שוק הנדל"ן תופס בערך 30% מהתוצר של סין, הימשכות והחמרה במשבר הדיור עלול לגרור את סין לקריסה. כדי להבין את משבר הדיור שקיים היום בסין צריך להבין איך הגיעה המעצמה בכלל למצב הזה. עם ההתחלה של הרכוש הפרטי בשנות ה-90 בסין התחיל גל בניה עצום. האורבניזציה הייתה בעיצומה כשעשרות מיליונים עברו מהכפרים לערים המתחדשות ותושבים רבים שיפרו דיור ועברו מדירות ישנות שהיו בבעלות הממשלה לדירות חדשות בבעלות פרטית. 

לאחר מכן מחירי הדירות במדינה רק המשיכו לעלות ורבים החלו להשקיע את מיטב כספם בשוק הצומח במדינה. נקודת הציון שהתחילה את המשבר הנוכחי היא טענתו של נשיא סין, שאמר שנדל"ן לא נועד להשקעה אלא למגורים בלבד. 

האם המדינה עומדת בפני משבר כלכלי? לא בהכרח וזו בזכות מדיניות ההלוואות ואיתנות הכלכלה הסינית. אבל יש להדגיש כי תרחיש קריסת הכלכלה הסינית מהווה אסון שכל אדם ירגיש. 

זאת משום שההישענות הכמעט מוחלטת של מדינות העולם על סין כמעצמת ייצור מציבה אותן במצב שכל בעיה העלולה לאיים על כלכלת סין מאיימת כמעט באופן אוטומטי גם על הכלכלה שלהן.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    המצב הרבה יותר חמור ממה שהם מדווחים
    קוקרצה 09/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחוזות בסין עם חובות עצומים של בערך בין 1000-2500% חוב לתלג של כל מחוז רוב ההכנסות של מחוזות הם ממכירת קרקע לקבלנים .. בעקבות הצניחה של השוק אף קבלן לא קונה קרקעות כרגע אז אין הכנסות כמעט ...והחובות עצומים כי כל מחוז לקח הלוואות מטורפות לבנייה של תחבורה ציבורית כגון רכבות מהירות בשביל להעלות את ערך הקרקע מה שיוביל לעוד הכנסות סך החובות של כל המחזוות מגיע לסכום מטורף של כמעט 15 טריליון דולר .. בהתחשב שהתקציב הוצאות של סין כמדינה בערך 4 טריליון .. לא רואה איך הם יוצאים מזה .. וזה רק החובות של המחוזות של סין .. לא מדבר על החובות של האזרחים עצמם לבנקים על משכנתאות שהם לא יכולים לעמוד בהם וערך הדירה ממזמן לא מכסה את המשכנתא אם בכלל אפשר למכור את הדירה
    סגור