נדל"ן ותשתיות

נתניהו זוכה לפרגון מפתיע: "אי אפשר להתווכח על מה שעשה בעשור הזה"

ראש עיריית דימונה, בני ביטון, שמש גם כסגן יו"ר מרכז השלטון המקומי, נאם בכנס איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים השנתי. בהקשר הפוליטי, אמר ביטון: "גם השמאל וגם הימין צריכים ללכת לכיוון המרכז. על מה שעשה נתניהו בעשור האחרון, דימונה, באר שבע ובמקומות אחרים, אי אפשר להתווכח"
מערכת ice |  1
בני ביטון בכנס מהנדסים (צילום אודי פורטל)
כנס איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים השנתי, החל בעיר אילות, בהשתתפות מעל 250 מהנדסי ואדריכלי ערים ורשויות מקומיות. הכנס מתמקד באתגרים בהם נתקלים המהנדסים והאדריכלים ובנושאים הבוערים של עולם הנדל"ן, בהם: הצורך בעדכון חוק התכנון והבנייה, התחדשות עירונית מותאמת ליישובים השונים, אתגרי תכנון במדינה מצטופפת, תכנון המטרו ועוד.
"מהנדס עיר זה המקצוע החשוב ביותר ברשות המקומית", אמר ראש עיריית דימונה, בני ביטון, סגן יו"ר מרכז השלטון המקומי. "דימונה עברה מהפכה אדירה. ב-2017 חתמנו הסכם גג של 30 אלף יח"ד, כשכל דימונה היו רק 10 אלף יח"ד. אמרו לי שהשתגעתי, מי יגיע לפה? ובכל זאת, מאז 2018 דימונה הכפילה את עצמה. והמחיר לדירת 4 חדרים גם הכפיל את עצמו".
ביטון הוסיף כי "כל שכונה שתיבנה, שליש יהיה בנה ביתך. יש ביקושים אדירים לבנה ביתך. יש 580 עובדי הייטק בדימונה, הקורונה עשתה גם דברים טובים. הרשויות המקומיות ניהלה את המדינה בקורונה. תחום הבנייה נמצע במשבר ואנחנו רואים את הריביות בבנקים. בשבוע הבא אנחנו משווקים עוד שכונה חדשה. זה הזמן לנצל את הפוטנציאל ולבוא לגור באזור. יש מערכת חינוך, הטבות מס - מענה לזוגות הצעירים. פארק המים הגדול במדינת ישראל יהיה בדימונה".
ביטון גם התייחס לתופעה בה היתר בנייה נמשל כשלוש שנים, הרבה יותר מאשר במרבית מדינות העולם המפותחות. "הבירוקרטיה קשה בישראל ולא בגלל מהנדסי ערים. היום חוק תכנון והבנייה זה עבירה פלילית ולא רוצים לעבור עבירה פלילית. צריכים לשנות, לא יכול להיות שזה לא השתנה מאז 1965. צריך למצוא איזון אם אנחנו חפצי חיים. נעשה רפורמה בימי גדעון סער שרק הזיקה לנו. לאחר מערכת הבחירות, צריך להעלות לכם את השכר. לכן אנשים עוזבים את המגזר הציבורי", אמר ביטון.
בהקשר הפוליטי, הדגיש ביטון את הארגונים השונים וההפרדה הקיימת בישראל: "יש שלטון מקומי צ'רקסי, ערבי, דרוזי חרדי, דתי לאומי פורום ה-15, יהודה ושומרון ועוד ועוד. אנחנו צריכים הסכמה לאומית ולהמשיך יחד. גם השמאל וגם הימין צריכים ללכת לכיוון המרכז. על מה שעשה נתניהו בעשור האחרון, דימונה, באר שבע ובמקומות אחרים, אי אפשר להתווכח".
"לא הכל מושלם בפריפריה אבל יש התקדמות אדירה", אמר ביטון, "חסרים לנו משאבים, גם לייחצן את הדברים עולה הרבה כסף. אבל יש איכות חיים בעיירות הפיתוח, שהן למעשה הערים המתפתחות. תהיה רכבת מהירה ב2024 לתל אביב 50 דקות. רכבת לאילת? לא יודע אם עוד עשר שנים גם תהיה. שדה תעופה בעיר? תביא עוד 35 אלף מקומות עבודה לעיר. האבטלה פה ירדה מ-16% ל-5% בזכות המפעלים שבנינו פה".
"הכי חשוב, ואני פונה למהנדסי העיר, חוק תו"ב, מבחינה חוקית הולכים עד הקצה. אנחנו פה יחד. הוועדות המחוזיות והמקומיות זאת בירוקרטיה בלתי רגילה. תכנון שכונה זה עשר שנים, עד אז כבר ראש העיר מתחלף. מאוד קשה לקדם ככה דברים", סיכם ביטון.
קודם לכן בירך חנן גינת, ראש מועצה איזורית חבל אילות, את באי הכנס: "החקלאות זה הבסיס פה. תמרים, חקלאות ימית, יש פה גם אקדמיה, מאפשר לנו לצמוח. אמנם אנחנו מדבר צחיח אבל יש פיתוח והתחדשות, יש קשר בין רשות מקומית ומועצה אזורית עם העיר אילת שזה לא מובן מאליו. יש אנרגיה מתחדשת ומנוע צמיחה משמעותי ביותר. זה אתגר כראש המועצה ולעופר מהנדס המועצה, ההתמודדות בין פיתוח ושימור. לצד הפיתוח והרצון לבנות ולהתרחב, גם לאזן לשמור על השטחים הפתוחים והטבע באזור".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    פירגון מפתיע?
    יוגי 09/2023/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נו באמת כנראה אתם לא חיים במדינת ישראל.
    סגור