נדל"ן ותשתיות

אלפי דירות חדשות בירושלים: הפרויקט השאפתני והענק נחשף

תכירו את השכונה שתיצור רצף תכנוני בין תלפיות להר חומה בירושלים, על שטח של כ-400 דונם בבעלות מדינה, עיריית ירושלים ופרטיים שתכלול 2,610 יחידות דיור
מערכת ice | 
ירושלים (צילום unsplash)
בימים אלה נמצאות בעיצומן העבודות להכשרתה של שכונה חדשה שתוקם על שטח של כ-400 דונם בבעלות מדינה, עיריית ירושלים ופרטיים שתכלול 2,610 יחידות דיור שיתחלקו כך: 1,257 יח"ד של המדינה ששווקו ו-1,353 יח"ד מפרטיים. שכונת גבעת המטוס בירושלים בנויה על גבעה בגובה 813 מטרים מעל פני הים והיא נמצאת בין השכונות הר חומה ותלפיות.
במחצית שנת 2021 פורסמו זוכים בעשרה מתחמי קרקע בשכונה אשר שווקו על ידי רשות מקרקעי ישראל, שכוללים 1,253 יחידות דיור לצד שטחי מסחר, ובימים אלה מסתיימות עבודות פריצת דרכים ותשתיות בגבעת המטוס, ניקוז וביוב בשאר כבישי גבעת המטוס ושצ"פים להכשרתה. השכונה, שללא ספק הולכת להיות אחת השכונות היפות ביותר בעיר הבירה, תציע לתושביה מבני קהילה ומסחר, פארק ירוק בסמוך לשכונה, תשתיות משופרות עם נתיבי תחבורה שיאפשרו נגישות מלאה ונוחה למרכז העיר.
השכונה תכלול שטחי מסחר בחזיתות של חלק מהמבנים. שטחי הציבור צפויים לכלול מרכז קהילתי, גני ילדים או מעונות יום, מוסדות בריאות, מרפאות קהילה או רווחה ומבנה דת. מיקום השכונה ואופי הבינוי הצפוי בה עתידים ליצור ביקוש גבוה בקרב אוכלוסייה כללית ומגוונת. השכונה החדשה שנבנית מערבית לרמת רחל, יושבת בסמיכות לכביש בגין דרום, המהווה את ציר הגישה לשכונה למרכז ירושלים וליציאה לכביש מס' 1 על ידי התמזגות של כביש 16 ובסמיכות לשכונה מתוכנן לעבור הקו הכחול של הרכבת הקלה.
בשנת 1991 הוצבו על רכס בדרום מזרח ירושלים כ-400 קרוואנים לטובת אכלוס זמני של עולים מאתיופיה. באותם ימים הוצב יעד של שנתיים עד להקמת מבני קבע על אותו השטח, אולם רק בשנה האחרונה, באיחור של 31 שנים, החלו בפועל העבודות. שכונת גבעת המטוס מיועדת לאכלס למעלה מעשרת אלפים איש. בשנת 2012, אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיריית ירושלים את התוכנית לבניית שכונת גבעת המטוס עבודות הכשרת הקרקע החלו בינואר 2022, הצפי להתחלת הבנייה הוא בתחילת 2024 ואם הכל יתקדם לפי התכניות, השכונה תאוכלס בשנת 2025.
שכונת תלפיות מזרח השכנה מונה כ-15 אלף תושבים החיים בכ-5,045 דירות בגודל ממוצע של 75 מ"ר. שכונת הר חומה שהוקמה בשלהי שנות ה-90 מונה כיום למעלה מ-25 אלף תושבים. גבעת המטוס תיצור רצף יהודי בין גילה לרמת רחל ותלפיות. הרכס חולש על ציר דרך חברון – שבעבר המקראי נקרא "דרך אפרתה". הדרך קישרה בין ירושלים לבית לחם, ובמרום הגבעה הסמוכה לרמת רחל (כ-800 מטר גובה), הקימו מלכי יהודה האחרונים מצודה וארמון ששלטו על ציר מרכזי זה.
רשות מקרקעי ישראל פרסמה מכרזים של דיור במחיר מופחת לתשעה מתחמים בהם בסך 1,257 דירות בבניינים בני 12 קומות. בחודש ינואר 2021 נבחרו זוכים. בסך הכול במכרזים שנסגרו בהצלחה יש 1,174 דירות: 468 דירות מוזולות שימכרו לזכאי משרד הבינוי, 670 דירות במחיר השוק, ובנוסף 36 דירות ייבנו ויסופקו לדיור הציבורי. מחירי הדירות שנקבעו לדירות מחיר למשתכן משקפים הנחה של בין 20% ל-25% בהשוואה לדירות דומות בשוק. כל הקרקעות ששווקו הינן קרקעות בניהול רשות מקרקעי ישראל. הזכויות המוקצות הן בהתאם לטבלת הקצאה ואיזון שקבעה התוכנית (מק/14295).
השכונה תיבנה בשלבים א, ב, ג וד – כאשר מתוכננים להקמה בשלב האחרון לפיתוחה – בתי מלון שישקיפו על הנוף המרהיב על כל ירושלים. גובה הבנייה במרכז גבעת המטוס יהיה עד 12 קומות ובמורדותיו 6-4 קומות.
לדברי שייקה נפחא בעלים ומנכ"ל חברת סלעית שזכתה יחד עם חברת רם אדרת במספר מכרזים בהיקף כולל של 400 יחידות דיור בשכונה, "גבעת המטוס הינה הדבר הבא בירושלים. אנו מקבלים פניות מידי יום לאנשים שמחפשים דירה במקום ומחכים לפתיחת השיווק שצפוי בחודשים הקרובים. השכונה גבוהה ורואים משם את כל ירושלים כמו כן רכבת שתעבור על דרך חברות בצמוד לשכונה תחבר את השכונה למכרז העיר מרחק דקות נסיעה. בשכונה מתוכננים דירות פנטהאוז וגן מיוחדות וענקיות ועדיין במחירים סבירים לירושלים ובממוצע של 30-32 אלף שח למר. בימים אלו אנו מגישים תכניות לועדה לקראת היתר ותחילת עבודות הביצוע".
עוד כוללת התוכנית הקמת גן ארכיאולוגי פתוח לשימור השרידים שהתגלו במקום, בעיקר מתקופת בית שני. האתר כולו נפגע מבניית הביצורים ותעלות הקשר שהקימו הירדנים אך בעבודות הצלה ארכיאולוגיות שהתקיימו על ידי רשות העתיקות ב-1990, עם הקמת הקרוונים בשטח וכעת (2022-2021), הוכח כי גבעת המטוס עשירה בממצאים ארכיאולוגים מתקופת בית שני והם חלק מתכנית שימור המקום והם מוסיפים מאוד לייחודיות של השכונה. אמת מים, מערכות קבורה ועוד. במקום ישנם שרידי מחצבות גדולות מתקופות היסטוריות שונות כגון כבשן סיד, מערות קבורה תת קרקעיות ומתקנים חקלאים מהתקופה הרומית, הביזנטית והממלוכית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה