נדל"ן ותשתיות

מומחים מסבירים: למה ההאטה בשוק הדיור מתונה יותר בפריפריה?

הכלכלנית הראשית הצביעה על אחד החודשים החלשים בהיקף מכירת הדירות בעשורים האחרונים. אך הירידה מורגשת בעיקר במרכז, ופחות באזורי הצפון והדרום. ארבעה אנשי נדל"ן מסבירים למה זה קורה
מערכת ice |  1
נדל"ן בארץ (צילום פלאש 90/ נתי שוחט, shutterstock)
נתוני הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מצביעים על ירידה חדה של 46% במכירת דירות בהשוואה למרץ אשתקד. אולם במבט כלל ארצי הירידות בצפון ובדרום היו מתונות יותר מאשר בתל־אביב ובמרכז. מומחים מובילים בענף הנדל"ן מצביעים על סיבות למגמה ומדוע לא צפויה ירידת מחירים.
דרור תורן, מנכ"ל אמריקה ישראל השקעות: "ההאטה בשוק הדיור מורגשת באופן מתון יותר בפריפריה מאשר באזור המרכז, שם מחירי הדיור גבוהים מאוד. בערי פריפריה רבות, ובפרט באזור הצפון נחתמות עסקאות, אם כי בהיקף קטן יותר מאשר לפני כשנה. בוודאי שחוסר הוודאות במשק ועליית הריבית משפיעים על הרוכשים ובעיקר על המשקיעים, אולם ישנם זוגות צעירים ומשפרי דיור רבים שהתעייפו מההמתנה לירידת מחירים. הרוכשים האלו הגיעו למסקנה שעליהם לנצל את העובדה שהמחירים לא עולים מזה מספר חודשים, וכאשר הביקושים הכבושים יתפרצו, צפויה עליית מחירים מחודשת. לצד זאת, יש תחרות בבנקים למשכנתאות על כל לקוח, כך שהם מסוגלים לקבל תנאי מימון המתאימים לצרכיהם".

צבי ויינר, מנכ"ל מגידו מקבוצת רני צים: "הפריפריה משכה אליה פחות משקיעים בשנים האחרונות מאשר אזור המרכז. בעקבות עליית הריבית, אנחנו רואים פעילות הפוכה כמעט. בשוק הנוכחי בו יש ירידה בהיקף העסקאות, הרי שבפריפריה, ההאטה מורגשת באופן מתון בהרבה. עדיין קיימים ביקושים רבים לדירות בפריפריה בקרב רוכשים: זוגות צעירים, משפרי דיור ומשקיעים, מכיוון שמחירן נמוך משמעותית מאשר במרכז, לכן המחירים לא ירדו ולא צפויים לרדת בהמשך".
"בעבר, חברה שבנתה בתל אביב והמרכז נתפסה יותר אטרקטיבית מחברה שהתמקדה באזור הדרום, והיום לא כך המצב. הנתונים המתפרסמים בעת האחרונה, עשויים להוות קריאת תגר על הנחות השוק. השינוי מצביע על כך שערי הפריפריה הן אלטרנטיבה ראויה לרכישה, ולכן מחזקת את היציבות והעוגן של חברות יזמיות שפועלות גם באזורים אלו. לכך ניתן להוסיף את מחירי הקרקעות שמחירן גבוה בהרבה במרכז, בפרט כאשר עלויות המימון כה גבוהות".
רז שרייבר, בעלי חברת אינהאוס שיווק פרויקטים למגורים: "אין ספק שהפריחה המחודשת בפריפריה הינה בזכות ההתייקרות הדרמטית בשוק הדיור. לבסוף, בפריפריה אפשר למצוא דירות במגוון רב יותר מאשר במרכז שמיועדות למעמד הביניים ומה שיקר למעמד הביניים במרכז, הוא יכול להרשות לעצמו בפריפריה. אנחנו רואים דוגמה לכך במספר ערים, ביניהן בקריית גת ושכונת כרמי גת. בעשור האחרון נסק המחיר בשכונה בלמעלה מ-80% ואנחנו צופים שהמחיר ימשיך לעלות, ככל שהמגמה בשוק הנדל"ן תמשיך בסטטוס קוו. ישנה חשיבות רבה בפיתוח אזורי מגורים מחוץ לתל אביב והפריפריה בפרט, ובהחלט רואים שיש לכך ביקוש גבוה".
תומר בוחבוט, זכיין אנגלו סכסון באר שבע: "הנתונים משקפים את מה שאנו חשבים בשוק מזה תקופה. תכניות ממשלתיות כמו 'דירה בהנחה' משפיעים על מחירי הדירות החדשות, מצד אחד הן מושכות את הממוצע כלפי מטה, אולם מצד שני מושכות רוכשים צעירים שלמעשה הם משקיעים שמשכירים את הדירה וממשיכים להתגורר במרכז. באר שבע עדיין מהווה יעד אטרקטיבי למשקיעים סולידיים. יש היצע דירות בעיר במחיר של כ-600 אלף שקל ועד מיליון שקל שמניבים תשואה של כ-4%, יותר מכפול מאשר באזורי הביקוש. משפרי הדיור יכולים לרכוש בבאר שבע דירה גדולה יותר בלי להגדיל את המשכנתה בצורה דרמטית, ולכן עדיין רואים יותר עסקאות מאשר במרכז".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ה"מומחים" הם בעלי אינטרסים אז למה שנאמין להם ? (ל"ת)
    דודו 05/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור