נדל"ן ותשתיות

הריבית עולה ושוק הדיור צונח: האם הקבלנים ישרדו את התופת?

בצל משבר דיור וריבית עולה, מסתמן כי קבלנים ויזמים רבים עלולים להיקלע למשברים פיננסיים, במיוחד אם לקחו מינוף גבוה כדי להיכנס לפרויקטים. אלו הקבלנים שדווקא עשויים לשרוד את המשבר
מערכת ice | 
שוק הדיור (צילום ויקיפדיה/משה דוד)
למרות הירידות הקלות במחירי הנדל"ן, נדמה כי כלל השוק נמצא בהאטה מדאיגה שתחמיר אף יותר אם בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית. מי שנפגע נכון לעת זו במיוחד הם הקבלנים והיזמים שלא ממהרים להיכנס כבר לפרויקטים חדשים ומנגד מתקשים להחזיר הלוואות שלקחו כדי להוציא לפועל פרויקטים בצלו של משבר.
לפי סקירה של חברת דן אנד ברדסטריט, שפורסמה באתר ynet, במהלך השנה החולפת מעל לאלף קבלנים נקלעו לכשלים פיננסיים והדבר החמיר אף יותר לקראת סוף השנה. לפי החברה, המצב תורם להאטה כללית בשוק הנדל"ן כי הקבלנים והיזמים לא ממהרים לפעול במסגרת פרויקטים חדשים ומסתמן כי עם הזמן יותר ויותר חברות נדל"ן מוכרות, שלקחו מינוף גבוה כדי לשלם על פרויקטים, יכנסו גם הם לכשל פיננסי.
אלמנטים נוספים שתורמים לבעיה זו כמובן העובדה שהביקוש יורד ונכון לחודש פברואר האחרון הקבלנים החזיקו בקרוב ל-53 אלף דירות שלא נמכרו - מספר שיא חדש. חלק מאופן ההתמודדות עם הבעיה הזו בקרב הקבלנים היא הצעת תשלום מקדמה נמוך, פטור מהצמדה למדד תשומות בנייה, סבסוד עלויות משכנתה, הנחות ועוד. עם זאת, אלו לא ממש משמעותיות לאור המשבר.
לפי הערכות המומחים, הקבלנים שיספגו את הקשיים הגדולים ביותר הם אלו שהתנהלו בצורה פחות אחראית במהלך המשבר ואלו שהציעו הצעות לא ריאליות במכרזי קרקעות במדינה, וזאת מתוך ציפייה שהמחירים יעלו. קבלנים שלא התנהלו כך כנראה ישרדו את המשבר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה