נדל"ן ותשתיות

כמה יעלה לחדש את כל המבנים הישנים בישראל? הסכום מפתיע

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר הבוקר בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן: "עלות התחדשות כל המבנים הישנים עומדת על 7 מיליארד שקל - זה הרבה מעבר ליכולת של משרדי"
מערכת ice | 
רעידת אדמה בישראל (צילום shutterstock)
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר היום בכנס פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן, כי "לא קשה לראות שאני חרדי, אבל אני אמון בתפקידי לדאוג למדיניות הדיור של כלל הציבור במדינת ישראל. אני לא חושב שגם השר דואג רק לחרדים, נהפוך הוא. אולי בעת הזו כדאי שהחברה הישראלית תבין שאין הבדל בינינו, כי לא נגיע לשום מקום אם נמשיך כך".
על השאלה מה האירוע שיגרום למדינה לתקצב חיזוק מבנים, אמר כי "אנחנו בעולם של משאבים מוגבלים, אם היה לנו כסף להכל היינו פותרים הרבה בעיות במדינה. המנכ"ל הקודם עבד על דו"ח בנושא רעידות אדמה ופתרון של התחדשות עירונית, שמצא כי יש כ-30 אלף יח"ד שצריכות לעבור חיזוק, כאשר העלות ליחידה היא כ-650 אלף ש"ח, אם מחשבים את התוספת לבניינים ההערכה היא תקציב של 7 מיליארד שקל - זה הרבה מעבר ליכולת של משרדי".

"בתוכנית העבודה הגדלנו את התקציב לחיזוק מבנים ונראה בעתיד את התוצאה של צעד זה, אבל כשהאוצר והמדינה מקבלת החלטות בעולם של משאב מוגבל, 7 מיליארד זה המון וזו לא החלטה שנמצאת בידי משרדי. נציג בקרוב הצעה לממשלה שתכלול מיליארדי שקלים לטובת כך. אני לא חושב שבפריפריה הססמית הפתרון הוא התחדשות עירונית מבלי להביא כסף (קרקע או מיסוי). המדינה צריכה להכניס את היד לכיס ולגייס את כל הממשלה לדבר הזה עם תכנית לעשור, כאשר יוקצו מיליארד או שניים לכל שנה לטובת כך".

יהודה מורגנשטרן. צילום: eclipes media
עוד הוסיף מורגנשטרן: "אחד האתגרים הגדולים הם הרשויות והתשתיות. ישנו חוסר הלימה מובהק בין הרצון שלנו להציף את השוק בהיצע לבין הרצון של הרשויות להביא עוד תושבים. אנחנו נביא את כל המשאבים לרשויות על מנת שיוכלו לקבל עוד תושבים ונלך לקראתם".
באשר לירידות המחירים בתקופה האחרונה אמר כי "אני חושב שמה שגרם לירידת מחירים זה בעיקר הריביות. אני לא חושב שמחירי הדיור הולכים לרדת בגלל רפורמה כזו או אחרת. לרפורמה, יש צד חיובי מכיוון שמתוכה צפו הרבה זרמים בתוך החברה הישראלית וניתנה לנו הזדמנות להכיר אחד בשני ולהבין שצריכים להתחיל לדבר אחרת. אני מאמין שגם אם עכשיו אנחנו חווים ירידה מחוסר וודאות, השוק ידע להתייצב. האתגר יהיה לא להתבסס על הירידות עכשיו אלא להבין שאם לא נמשיך לייצר, לשווק, גם אם נחווה ירידה עכשיו נחווה אח"כ עלייה שלא בטוח תהיה ליניארית".
מנכ"ל מנהל התכנון רפי אלמליח אמר בכנס: "הובלנו תהליכים מאוד משמעותיים של קיצור הליכים - אישרנו השנה 60 אלף יח"ד בהתחדשות עירונית. זה שיא כל הזמנים וגם הרשות להתחדשות עירונית מגיעה  לה שאפו. בעניין המטרו יש לנו את תמ"א 70 שנמצאת בסיום התהליך. אנחנו לא מדברים על 500 אלף יח"ד שיצאו לשוק מחר בבוקר, חלק נכבד יהיו בקרבת תחנות מטרו, חלקם יהיה ניתן לקדם לפני כן.  150 אלף יח"ד ניתן יהיה בשלבים עד שהמטרו יגיע, גם הרכבת הקלה תיתן מענה ביניים - הכל תלוי בזמינות הקרקע כל תחנה עם התנאים שלה".
לשאלה מתי תהיה רכבת מקרית שמונה לאילת השיב כי "שרת התחבורה התנתה את ביצוע הרכבת בפתרון המטרו, יש התניה לביצוע, אני אמון על התכנון – אנו מבצעים במקביל את המטרו והרכבת לאילת. מבחינה תכנונית אין לנו התניה, אין לנו את המגבלה". לגבי המטרו אמר אלמליח: "נוכל לנסוע במטרו בעוד כעשור". 
אלמליח התייחס להתארכות התהליכים בהוצאת היתרי בנייה ואמר כי "אנו לא בעד סנקציות לוועדות אלא בעד תמרוץ. לפי חוק ההסדרים יהיה תמרוץ של כ-2,000 שקלים לכל יחידה שתאושר ואנו כמובן בעד גזרים נוספים למשל בתחום החינוך".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה