נדל"ן ותשתיות

קבוצת הנדל"ן הזו בקריסה: "מדובר בתרמית פירמידה"

התמוטטות קבוצת ההשקעות 'פרסונל' הגיעה גם אל חלק מתושבי פתח תקווה, וכעת מתעוררות התהיות, עו"ד צבי וישנגרד המייצג עשרות משקיעים טוען כי לכאורה: "מדובר בתרמית פירמידה. הבניין ברוטשילד 48 כלל אינו מתאים להתחדשות עירונית, ולעירייה כלל לא הוגשה בקשה להיתר בנייה במקום"
מערכת ice |  6
אילוסטרציה AI (צילום shutterstock)
בימים אלה מינה בית המשפט המחוזי מחוז מרכז בלוד נאמנים לכ-70 חברות הפועלות תחת קבוצת 'פרסונל'. להחלטת בית המשפט קדמה בדיקה מהירה של הנאמנים שמונו על ידו, עו"ד דורית לוי טילר ורו"ח שלומי פיליבה. השניים מונו ימים מספר קודם לכן כנאמנים רק ל-6 חברות מקבוצת 'פרסונל'. מבדיקה מהירה אותה ביצעו, עלה כי ההתנהלות בעלי הקבוצה מעלה חששות כבדים לגורל מאות מיליוני השקלים שהועברו להם – וצווי עיכוב יציאה מהארץ הוצאו באופן מיידי כנגד כל המעורבים. 
"מסתמן שעסקינן באירוע רב נפגעים ובהתנהלות בעייתית בלשון המעטה של החברות ומי מטעמן בהיקפים עצומים של מאות מיליוני שקלים, אשר צפויה להותיר מאות משקיעים, מרביתם פרטיים, בפני שוקת שבורה" קבעו הנאמנים בדוח שלהם. הם הוסיפו כי "הממצאים הראשוניים החמורים אינם מוגבלים אך ורק לחברות שלגביהן ניתן צו פתיחת הליכים... אלא לכלל החברות השייכות לקבוצה, מארג הכולל עשרות רבות של חברות, כ-70 במספר (!)".
 



הבקשה להכנסת קבוצת "פרסונל" להליכי חדלות פירעון הוגשה לפני מספר שבועות על ידי עו"ד צבי וישנגרד, המייצג עשרות משקיעים שהסתבכו מול קבוצת 'פרסונל'.  לדבריו, בשנים האחרונות השקיעו מאות ישראלים סכומים שנעו בין 300 אלף שקלים לכמה מיליוני שקלים, במיזמי נדל"ן נוצצים אותם הציגו בפניהם נציגי הקבוצה. 

במסגרת הסכמי ההשקעה וההלוואה מול אנשי החברה, הובטחו למשקיעים תשואות שנתיות בשיעור של 8%, שישולמו להם מדי חודש. בפועל, הכספים אכן שולמו למשקיעים לאורך תקופה של כשנתיים, עד לחודש אפריל האחרון, אך אז הופסקו באחת – והותירו מאות משקיעים נבוכים וחרדים להשקעתם. 


בדוח שלהם קבעו הנאמנים, כי בעלי השליטה ב'קבוצת פרסונל', אלון מורן ואלישע להב, הפעילו מנגנון נרחב לגיוס כספים, אשר התבסס על הבטחות למשקיעים לתשואה שנתית קבועה. הכספים נאספו באמצעות עו"ד יאיר שליו, ששימש כ"נאמן" להעברות הכספים. "מנגנון גיוס הכספים והעברתם לחשבונות הקבוצה לווה ע"י "נאמן", זאת מן הסתם מתוך הבנה כי משקיעים שאינם מקצועיים ירגישו נוח יותר להפקיד כספים בידי 'נאמן'" ציינו עו"ד לוי טילר ורו"ח פיליבה בדוח.

לדבריהם, הקבוצה יצרה במגביל, מנגנון עצום של משווקים ומגייסים, שקיבלו עמלות גבוהות בהרבה מהמקובל בשוק, וכך חלק ניכר מהכספים שגויסו הלך לתשלום עמלות, ולא להשקעות אמיתיות. "כלל החברות בקבוצה נוהלו כמקשה אחת, הכספים הועברו מחשבונות הנאמנות לחשבונות החברות ומשם נמוגו" דווחו הנאמנים. לדבריהם, "כפי שנמסר ע"י הנאמן עו"ד יאיר שליו, כלל חשבונות הנאמנות (כמעט) ריקים".  
עו"ד צבי וישנגרד, הוא זה שעמד מאחורי הפנייה הראשונה לבית המשפט להכניס את כלל החברות בקבוצה להליך של הקפאת הליכים וחדלות פירעון, בטענה כי מדובר בהונאת פירמידה מתוחכמת, אשר עלולה להתגלות כהונאה הכלכלית הגדולה בישראל אי פעם. בקשתו התקבלה באופן חלקי , וחלף יותר מחודש ימים עד שלבסוף הוגש דוח ראשוני של הנאמנים, וכל החברות בקבוצה הוכנסו לעיכוב הליכים ואיסור דיספוזיציה.
על פי דוח הנאמנים, החברות שפעלו בקבוצה התחלקו לחברות מבצעות, וחברות מגייסות. החברות המבצעות, היוו כסות לפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית, ולמשקיעים בהן הובטח כי מדובר בפרויקט לגיטימי הקורם עור וגידים, שלצורך מימונו, הם העבירו לחברה את השקעתם. החברות המגייסות עסקו בגיוס והזרמת משקיעים חדשים לקבוצה.  אחד מהפרויקטים, שכונה בפרסומי החברה 'פרויקט הדגל' של הקבוצה כולה, אמור היה לקום ברחוב רוטשילד 48 בפתח תקווה. אך לעיניו של עו"ד וישנגרד שביקר במקום בשבוע שעבר, נחשפה תמונה שונה לחלוטין מזו שהובטחה למשקיעים.
לדבריו, מדובר בשני מגרשים צמודים הנמצאים ברחוב רוטשילד 48, ליד השוק בפתח תקווה. במקום יש מבנה ישן בן שלוש קומות, ולידו מבנה נוסף שנראה מיועד לשימור. לדברי עו"ד וישנגרד, מנסח הטאבו עולה כי המבנה עצמו נמצא בתכנית השימור של מבנים היסטוריים של עיריית פתח תקווה. הקרקע עליו ממוקם הבניין הישן והרעוע, נמצאת בבעלות מספר חברות, שרכשו אותה לפני מספר שנים, אחת מהן שייכת לקבוצה פרסונל. בביקורו במקום, הבחין עו"ד וישנגרד כי דיירי הבניין הישן, הם בעיקר עולים חדשים ועובדים זרים.
לדברי עו"ד וישנגרד, השאלה המרכזית בפרשה נוגעת להיתכנות התחדשות עירונית במבנה היסטורי. כידוע, שיפוץ ועריכת שינויים במבנים היסטוריים מצריכים היתר מיוחד. על פי רוב המבנה עצמו משוחזר כך שיתאם באופן מדויק את תכנונו המקורי. בשום מקרה, לא הורסים את המבנה ומקימים תחתיו מגדל דירות. על כן ביצוע תמ"א 38 במבנים היסטוריים אינו רווח כלל.  לדבריו, פרויקטים של תמ"א 38 נעשים כולם על חשבון היזם, כשהדיירים מקבלים לאחר מספר שנים דירות חדשות, רחבות ידיים, בעלות ממ"ד ומספר רב של תנאים משופרים, וזאת מבלי לשלם על כך דבר. 
כמו כן, היזמים הם שאחראים לשכן את הדיירים בדירות חלופיות, במקרה ואתר הבנייה מפונה כאשר מתבצע הפרויקט. הרווחים של היזמים נובעים ממכירת דירות חדשות שהתווספו למבנים המשופצים, כך שכל הצדדים יוצאים נשכרים מהתהליך. במבנים היסטוריים אין ברוב הפעמים אפשרות להוסיף דירות חדשות לבניין לשימור. הדבר לא מאפשר ליזמים להרוויח מההליך, ועל כן הם מתרחקים ממבנים היסטוריים כמו מאש. לדברי עו"ד וישנגרד, עצם הבחירה במבנים שנבחרו ברוטשילד 48 ייתכן ומצביעה על מניעים מפוקפקים של היזמים. לדבריו, באזור זה קיימים מבנים רבים המחויבים לשימור על פי החוק, ולכן, על פניו, קידום הפרויקט שהובטח למשקיעים עתיד להיתקל בקשיים משמעותיים ביותר.
"יתרה מכך" מוסר עו"ד וישנגרד, "לא הוגשה כלל בקשה למתן היתר בנייה לחיזוק מבנים או לשימור המבנה הישן במקום. הדבר היחיד שהוגש, היה היתר לשימוש חורג לבניית מסעדה במקום".  לדבריו, עצם הפנייה למשקיעים במקרה כזה גובלת בהונאה. "הרי לא ניתן לדעת מראש אם פרויקט יזכה לאישור העירייה, אז איך בכלל ניתן להשקיע בו כספים עוד לפני קבלת כל ההיתרים? מדובר בהתנהלות מאד מפוקפקת, ולהערכתי היא מאפיינת לא מעט פרויקטים שאותם הציגה בחברה בפני משקיעיה" אומר עו"ד וישנגרד.
"למרבה הצער" קבעו הנאמנים בדוח החלקי שלהם לבית המשפט על התנהלות קבוצת 'פרסונל', "לא ניתן "להתנחם" ב"פרויקטים" עתירי שווי בצד הנכסים. אומדן ראשוני של הפרויקטים של הקבוצה מניב, בהתאם לבדיקה ראשונית, יבול נכסי דל, וביחס להתחייבויות העתק של הקבוצה - זעום!", לאחר עצירת תשלומי הריבית למשקיעים, פנה אלון מורן, מבעלי קבוצת פרסונל, אל מאות המשקיעים בקבוצה בשני סרטוני וידיאו, בהם נטען כי החברה נקלעה לקשיים תזרימיים בשל המלחמה ועליית הריבית. במסגרת זו טען מורן כי השמועות על התמוטטות הקבוצה מצוצות מהאצבע, והזהיר את המשקיעים לבל יפנו בעניין לעורכי דין.
לדברי עו"ד וישנגרד, בעקבות הפסקת תשלומי הריבית למשקיעים, הוגשו תביעות כספיות נגד מספר רב של חברות בפרויקט. בכל המקרים, לא טרחו החברות הנתבעות להגיש כתב הגנה, ואיש מטעמן לא התייצב למשפט.  חלק מהתובעים פנו לעו"ד וישנגרד, אשר הגיש בשמם בקשה לבית המשפט המחוזי, שהובילה להחלטה, מלפני כשבועיים, לפתיחת הליכים כנגד שש חברות מתוך השמונה ומינוי עו"ד לוי טילר ורו"ח פיליבה כנאמנים לנכסיהן. 
לדברי עו"ד וישנגרד, פרשת פרסונל מסתמנת כאחת מתרמיות הפירמידה הגדולות ביותר שהתגלו בישראל. "בחודשיים האחרונים אני נפגש ומשוחח עם עשרות ישראלים, אנשים תמימים שעולמם הכלכלי חרב עליהם" הוא מספר. "אנשים איבדו את כספי הפנסיה, משכנו את נכסיהם מתוך מחשבה שיקבלו תשואה גדולה יותר ועכשיו המציאות המרה נחשפת והם נאלצים להתמודד עם משבר כלכלי לא פשוט".  לדבריו, הציבור חייב להבין שאין מתנות חינם, "כל מיזם שמבטיח ריבית כפולה מזו שמשקיעים רגילים מקבלים מחברות הביטוח או הבנקים, חייב להדליק נורות אזהרה מהבהבות, ומחייבת בדיקה יסודית בליווי אנשי מקצוע".

תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    קונספרציה רב שכבתית
    הרואה בכוכבים 10/2024/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דשים ודנים על בעלי החברות מקימי החברות , מה עם יועצי ההשקעות , סוכנויות ביטוח ,יועצים פיננסיים שגויסו להטות המלצות להשקיע בחברה הזו תמורת עמלות שמנות שלמעשה מומנו ע"י המרומים ונגזלים רובם שמו בכפיהם כספי הפנסיה או מכרו בתים ? היתכן שכל אלה יצאו ללא עונש ?
    סגור
  • 4.
    לא לדאוג
    הבעלים 09/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    העורך דין שלי בין הטובים והיקרים בעולם כבר ידאג לכל חחחחחחחחחחחחח
    סגור
  • 3.
    תאבי בצע
    צריך לשלם 09/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מגיעים להם כל ההפסדים. על טפשות ותאוות בצע משלמים ביוקר
    סגור
  • פגישה
    בני 09/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כשתאוות בצע פוגשת את הטיפשות אז נולדת קטסטרופה.
    סגור
  • 2.
    מי שמאמין לכול דבר...
    יצחק 09/2024/30
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מתי יבינו אנשים שאין רווחי פלא. על רווח מעל 4 אחוז יס סיכון. שיר הילדים החדוע חייב להיות מול עייני המשקיעים. לגבי היזמים אם ואכן זאת הייתה פירמידה להעניש כמו את מיידוף.
    סגור
  • 1.
    איפה רשם החברות שאישר 70 חברות בת? (ל"ת)
    שי 09/2024/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור