נדל"ן ותשתיות

למרות המלחמה: זו העיר הצפונית ששכר הדירה בה עלה ב-19%

מלחמת חרבות ברזל, השפיעה רבות על שוק הנדל"ן המקומי ובפרט על שוק השכרת הדירות. WeCheck, מפרסמת מחקר חדש שערכה על מחירי השכירות בערי המפונים בצפון ובדרום ולצד ירידת המחירים הארצית בשוק, חלק מהערים המחירים דווקא עלו. כל הפרטים 
מערכת ice | 
דירות (צילום shutterstock)
מתחילת המלחמה, אחד התחומים שחווה עליות ומורדות הוא שוק הנדל"ן המקומי. לצד המשבר בענף הבנייה שכלל עיכובים בהתקדמות של פרויקטים ברחבי הארץ, מחירי השכירות במוקדים רבים בישראל רשמו ירידה של מאות שקלים. 
חברת וויצ'ק, הפועלת בשוק הנדל"ן ומספקת שירות לשוכרים ומשכירים כאחד, ערכה מחקר אודות מצב שוק הנדל"ן בערים בצפון ובדרום הארץ, אשר נפגעו מהמלחמה בצורה המשמעותית ביותר. תחילה, על פי נתוני וויצ'ק, בכלל הארץ, נרשמה ירידה שנתית של 0.40% במחירי שכר הדירה בקרב דירות קטנות וירידה של 1.00% בשכר הדירה בקרב דירות גדולות.
מתוך הנתונים של וויצ'ק, אלו הערים שהציגו את הנתונים המשמעותיים ביותר ביותר: 
טבריה- בתחילת המלחמה, טבריה לקחה חלק בגל היוזמות למען מפוני העוטף, אבל לאחר שהעימותים בגבול הצפון החלו לרשום עלייה משמעותית, העיר השוכנת בסמוך לחופה של הכינרת החלה לסבול גם היא מאזעקות, ירי טילים וכטב"מים. באופן מפתיע כל זה לא פגע באופן משמעותי במחירי השכירות בעיר שרשמו מתחילת השנה עלייה שנתית שנעה בין 19% בשכר הדירה של דירות קטנות ל-14.40% בזה של דירות גדולות. 
קריית שמונה- בירת הגליל שבמשך שנים תושביה סבלו מהירי הבלתי פוסק מלבנון, נשמה לרווחה לאחר שסיומה של מלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006, הביא שקט ורגיעה לאזור הציורי. עם פרוץ המערכה הנוכחית, יישובי הגליל העליון חזרו להיות מטרה נוחה עבור מחבלי החיזבאללה ובדומה לקיבוצים ומושבים באזור גם תושבי קריית שמונה פונו מבתיהם. כל זה השפיע על שוק השכירויות בעיר שהציג ירידה שנתית של 5.40% בשכ"ד של דירות קטנות לצד 4.10% בזה של דירות גדולות. 
שדרות- מהרגע שארגון הטרור חמאס עלה לשלטון ברצועה כמו שאר יישובי העוטף גם תושבי שדרות נאלצו להתרגל למציאות חדשה של לחימה ורגיעה. בתחילת המלחמה תושבי שדרות פונו גם הם מבתיהם, אך לפני כמה חודשים אלו הותרו לחזור אליהם. העיר מציגה נתונים מעורבים בשוק השכירות כאשר לצד עלייה שנתית של 3.70% במחיר השכירות של דירות קטנות, נרשמה ירידה שנתית של 0.2% בעלות השכירות של דירות גדולות.
אילת- משלב מוקדם במלחמה, אילת הייתה אחת הערים שהציגה התרמות חסרת תקדים עבור תושבי העוטף והגליל שפונו מבתיהם. בשיאה, העיר אירחה למעלה מ-60,000 מפונים בבתי המלון, האכסניות ובתי הארחה בעיר. אך כל אלו השפיעו על הכלכלה המקומית שמשתקמת כעת בזכות גל התיירות של עונת הקיץ.
מלבד זאת, העיר עלתה לכותרות גם בגלל הייתה יעד התקיפה העיקרי של המורדים החות'ים בתימן, מה שהשפיע גם על הפעילות השוטפת של הנמל הימי בעיר. למרות שהמלחמה השפיעה באופן ניכר על כלכלת העיר, נראה כי שוק הנדל"ן לא נפגע במיוחד. על פי הנתונים, נרשמה באילת עלייה שנתית של 8.9% במחירי השכירות של דירות קטנות לצד נתון דומה בשכר הדירה של דירות גדולות אשר עלה ב-8.30%.
רמי רונן מנכ"ל וויצ'ק, התייחס לנתוני שנמצאו ואמר: "מחירי השכירות בערים שקרובות לאזורי הלחימה לא הושפעו אך ורק בגלל המלחמה באופן ישיר. גורמים נוספים כמו אוכלוסיית השוכרים, המרקם החברתי בעיר, עליות הריבית והמעמד החברתי הכלכלי של התושבים בכל עיר משפיעים גם הם על מחירי השכירות, מאחר והם כולם נוגעים למערכת היחסים בין בעלי הדירות לשוכרים.

רמי רונן, צילום: יח"צ
רונן, המשיך בדבריו ומסר: "בין הערים המתייקרות ניתן למצוא את אופקים, נתיבות, ושדרות. ערים גדולות יותר כמו אשקלון טרם התאוששו לחלוטין מאירועי השנה האחרונה, עם ירידות מחירים בהשוואה לשנה שעברה".
רונן, התייחס לאחר מכן גם למצב באזור הצפון וציין כי: "בצפון, שחווה יותר את המלחמה בחודשים האחרונים התמונה שונה, כאשר ערים המצויות קרוב לגבול כמו ק"ש או נהריה רושמות ירידות מחירים, בניגוד למגמה הארצית. למרות זאת, ערים מרוחקות יותר מהגבול כמו צפת מראות מגמה של עלית מחירים. המקרים המעניינים ביותר נרשמים בערים בהן יש אחוז גבוה של מפונים, טבריה בצפון ואילת בדרום. שתי הערים הללו רושמות את עליות המחירים המהירות ביותר מחודש לחודש, וחוו את קפיצת המחירים הגדולה ביותר בשנה האחרונה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה