נדל"ן ותשתיות

מתקן התפלה חדש בישראל: מכרז ענק יוצא לדרך

משרד האוצר, משרד האנרגיה והתשתיות ורשות המים הודיעו על המכרז למתקן ההתפלה הגדול ביותר בישראל שיצא לדרך
מערכת ice | 
מתקן התפלה (צילום איזק הררי פלאש90)
ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי ים באגף החשב הכללי פרסמה היום (רביעי) את מסמכי המיון המוקדם למכרז בינלאומי לשיפוץ, הרחבה והפעלה של מתקן ההתפלה באשקלון, בהיקף של 220 מיליון מטר קוב מים בשנה. המתקן, אשר מתקרב לקראת סיום תקופת הזיכיון הראשונה, צפוי להכפיל את היקף המים המותפלים המסגרת בזיכיון החדש ויהיה מתקן ההתפלה הגדול ביותר בישראל.
מדובר במתקן ההתפלה הראשון בישראל שמגיע לסיום תקופת הזיכיון הראשונה שלו, ויוצא כעת, לאחר 25 שנות הפעלה למכרז לזיכיון חדש להפעלת המתקן, אשר יכלול הרחבה משמעותית של מערך התפלת המים מכ-120 מיליון קוב בשנה כיום לכ-220 מיליון קוב. הסכם הזיכיון החדש יכלול שיפוץ וריענון של כל מערכות המתקן, הקמה של מערכים ומבנים חדשים והפעלת המתקן ואספקת מים למדינה לתקופת זיכיון נוספת של 25 שנים.

לאחר סיום הרחבת ושיפוץ המתקן, שבעת מתקני ההתפלה בארץ צפויים לספק כ-1,000 מלמ"ק בשנה שמהווים את כמעט כל היקף צריכת המים הצפויה לבית ולתעשייה בישראל מידי שנה.
המכרז פורסם על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית להתפלת מי-ים המורכבת מנציגי משרד האוצר, רשות המים, משרד האנרגיה והתשתיות וחברת ענבל, בראשות מר עמית מרזאי, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי במשרד האוצר, וזאת בהמשך להחלטת ממשלה מחודש יוני 2018 אשר החליטה על הגדלת כמויות המים המותפלים, עד להיקף של 1,100-1,200 מלמ"ק בשנה עד לשנת 2030. 
 החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "לראשונה, אנו ממכרזים מחדש את מתקן ההתפלה באשקלון שהסכם הזיכיון שלו הסתיים, לתקופת זיכיון והפעלה נוספת שתכלול גם הרחבה של המתקן בהיקף משמעותי.  המכרז החדש לתקופת הזיכיון הנוספת במתקן ההתפלה באשקלון הינו שלב נוסף ומשמעותי בשורה של מתקני התפלה שקודמו על ידי אגף החשב הכללי בשיטת PPP בשנים האחרונות, ואשר הביאו למהפכה של ממש במשק המים. ממצב של הסתמכות על מקורות טבעיים ותלות במי גשמים, הצלחנו להתמודד עם הבצורת במשק המים, תוך שיפור זמני ההקמה והורדת מחיר המים לצרכנים. פרויקטים אלו מהווים גם כלי מרכזי במאמצי הממשלה להתמודדות עם משבר האקלים, ולמוכנות של משק המים להתייבשות מקורות המים הטבעיים ולירידה במספר ימי הגשם."
מנהל רשות המים, מר יחזקאל ליפשיץ: ״מתקן ההתפלה הראשון שהוקם בישראל מסיים את תקופת ההתקשרות וחוזר לידי המדינה. אנו מנצלים מועד זה להגדלת המתקן ולשיפורים טכנולוגיים, דבר שצפוי להביא למחיר נמוך יותר למים הנרכשים. המכרז החדש מבסס את מחויבותה של רשות המים להבטיח רציפות אספקה של מים באיכות מעולה, תוך חתירה מתמדת למחיר מים זול ככל הניתן.
המתקן החדש ירתום טכנולוגיות מתקדמות ופרקטיקות ברות קיימא, כדי להתפיל ביעילות מי ים למים מתוקים באיכות גבוהה, ובכך להגדיל את משאבי המים, לשם מתן מענה לצרכים הגדלים ולחזק את העמידות של מדינת ישראל בפני תקופות בצורת ומחסור עתידי במים. סיום תקופת הזיכיון ופרסום מכרז חדש לתקופת הפעלה נוספת, לשיפוץ המתקן הקיים והרחבתו באופן משמעותי, מבשרת על פרק חדש בתחום ההתפלה, שכולל שימור ושדרוג מתקני ההתפלה קיימים ובמקביל הקמה של מתקני התפלה חדשים״.
מנהלת אגף בכיר ייעוץ משק המים במשרד האנרגיה והתשתיות, נופיה בכר: "הפרויקט המתוכנן הינו חלק מפעילות המשרד להגדלת היצע המים השפירים במדינה, והוא צפוי לסייע בהתמודדות עם משבר האקלים, ולהוות מתקן משמעותי נוסף לאספקת מים בזמן שגרה וגם בעת חירום. שיפוץ מתקן ההתפלה באשקלון והרחבתו, יאפשרו להכפיל את יכולת ההתפלה במתקן ויסייעו בהבטחת אמינות ורציפות אספקת מים שפירים לטווח הארוך. עם השלמת הרחבת המתקן, יכולת אספקת המים השפירים ממנו תהיה הגדולה מבין המתקנים הקיימים כיום. מדובר באבן דרך נוספת לקידום ויישום החלטת הממשלה משנת 2018 להגדלת כמויות המים המותפלים בישראל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה