דעות

"כשכולם נמצאים בבית, יש סכנת קריסה לתשתיות הסלולר"

יו"ר ועד העובדים בסלקום, מיה יניב, טוענת כי העלייה בביקוש לתעבורת אינטרנט וסלולר במשבר הנוכחי עלולה לגרום לקריסת התשתיות. אילו צעדים יש לנקוט בענף לפני שיוצאים למכרזי דור 5 בסלולר?
מיה יניב |  8
מיה יניב
קריסת תשתיות האינטרנט של חברת הוט בתחילת השבוע גרמו לכעס רב ותסכול והפכו לשיחת היום במיוחד באמצעי התקשורת, אך מיד לאחר תיקון התקלה חזרו הכתבים, העיתונאים וגם הרשתות החברתיות לעסוק במשבר הקורונה, והתעלמו מהקשר בין שני הדברים. 
אבל מסתבר שתשתיות תקשורת רעועות אינן ייחודיות למדינת ישראל בלבד. רק לפני פחות משבוע מיליוני עובדים בבריטניה שנדרשו בימים אלו לעבוד מבתיהם בעקבות התפשטות הנגיף, גילו לפתע כי שירותי הסלולר שלהם מנותקים.
שלוש חברות הסלולר הגדולות במדינה - O2 ,EE ו-Vodafone  - קרסו באחד הימים למשך שעות רבות, בשל העומסים והגידול האדיר בשיחות הטלפון ובצריכת האינטרנט על גבי התשתיות שלהן. קריסת התשתיות אצלנו וגם בבריטניה צריכה להדליק נורה אדומה כהה בקרב מקבלי ההחלטות והממשלה החדשה הצפויה להיות מושבעת בקרוב. 
סוד גלוי הוא שהרווחיות של חברות הסלולר בישראל היא מהנמוכות בעולם המערבי, דבר אשר אינו מאפשר השקעה מינימלית בתשתיות. יתרה מכך, מחקר שבוצע עי חברת הייעוץ BDO מצא כי רמת ההשקעות בישראל נמוכה בהשוואה למדינות ה-OECD, וזאת מהסיבה הפשוטה כי מחירי השוק אינם מייצגים מחיר תחרותי אמיתי המאפשר צמיחה והשקעה בתשתיות. המחירים זולים במיוחד, הנמוכים לעיתים ממנת פלאפל, ומונעים משיקולים של טווח קצר.
לפני שיוצאים במהלכים מתוקשרים למכרז דור חמש, צריך להפנים עובדה אחת פשוטה: ענף הסלולר והתקשורת שלנו מחייב טיפול שורש מקיף. בימי משבר אלו, ניתן לראות את כל המחלות של הענף, ובמיוחד סוגיית התשתיות. העובדה שכולם נמצאים בבית, עובדים ולומדים, גורמת לעומסים אדירים וסכנת קריסה אמיתית. 
אי הוודאות הנוכחית מהווה הזדמנות פז לפעול לאתחול מחדש של השוק על ידי מספר צעדים הכרחיים, בהם החזרת הענף לרמת מחירים תחרותית שתתמוך בהאצת ההשקעות, עידוד מיזוגים כדי לאפשר תחרות יעילה, תוך ניצול יתרונות לגודל, וכן הקלות רגולטוריות להפחתת עלויות עודפות.
כבר אמר פעם קרל מרקס כי ההיסטוריה חוזרת על עצמה פעמיים, קודם כטרגדיה ואחר כך כפארסה. אם אנחנו לא רוצים להגיע לקריסת תשתיות נוספת ולעמוד חסרי אונים, הגיע הזמן להתערבות ממשלתית אשר תטפל בכשלי השוק שנוצרו ותחזיר את הענף לפסים של רווחיות שתאפשר תחרות גם על שירות, חדשנות והשקעות.
הכותבת היא יו"ר ועד עובדי קבוצת סלקום.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    פופוליזם זול של מגיבים
    נמרוד 04/2020/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להגיד שהועד הוציא לחלת?? הועד צריך לדאוג לעובדים וחלק מזה בגידול הרווח כפי שמאיה כותבת, רק חברה ריווחית תבטיח את עתיד החברה והעובדים. לגבי מחיר הסלולר הוא אינו הגיוני כאשר חברות מפסידות נכון שהחזירות שהיתה קודם גרמה לכולם לשמחה על מצב חברות הסלולר כיום אך מהמצב הנל כולם נפגעים.., העובדים, העסקים מסביב והלקוחות שנשארים עם תשתיות לא טובות .
    סגור
  • 5.
    עדיף לשלם ביום יום פחות.
    ערן 04/2020/02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מעדיף לשלם בימי שיגרה פחות ושלא יעלו לי מחירים. שיגבילו מהירות אינטרנט בימי הקורונה.
    סגור
  • 4.
    חיפה
    חיים 04/2020/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא הבנתי עד היום למה סוגרים את סלקום החברה לא רווחית
    סגור
  • 3.
    חברות הסלולר
    אורי שחר 04/2020/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שלא יבכו הם לקחו מה מנויי שלהם תשלום עבור שיחות כל 12 שניות אז מה זה? למה לאשים את הקהל? אני צופה מהם להתעזר בסבלנות. אחרי חג הפסח אנחנו נעבור גם את זה. המערכת תתחיל להכנס חזרה לתלם. הרי העם לא אשם.
    סגור
  • 2.
    מיה צודקת, צריך להשקיע בתשתיות ומהנדסים (ל"ת)
    אסי 03/2020/31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    אחרי ששלחת את העובדים לחל"ת...
    חלת 03/2020/31
    הגב לתגובה זו
    10 3
    אחרי ששלחת את העובדים לחל"ת, יש לך המון זמן לכתוב מאמרי דעה. תביני שאת לא מנכ"ל סלקום, אלא יו"ר ועד העובדים! כל תפקידך זה לדאוג לעובדים ולא שהעובדים ידאגו לך ולכסא שלך. כדאי שתחשבי איך את מפצה את העובדים במקום לעסוק בפרסום אישי זול.
    סגור
  • מסכימה
    מסכימה 03/2020/31
    הגב לתגובה זו
    9 2
    בושה לועד העובדים. עסקנית, עושה תחרויות לא רלוונטיות ועזרה לעסקים קטנים. את אמורה לעזור לעובדות כמוני, שאין להם הכנסה עכשיו, רגע לפני חג הפסח. במקום לצאת לחירות כלכלית, אתם מכניסים אותנו לעבדות כלכלית.
    סגור
  • כסף קונה הכל
    הכל מכור 04/2020/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שר"ץ , ר"ת שקרנים רמאים צבועים . תדברו על ה5G ועל ההתקנות הזדוניות באישון לילה , על הסכנות חיים שאתם מפיצים
    סגור