דעות

ניהול משבר תקשורתי בצל הקורונה - מערכה ראשונה

ההודעה של נתניהו, ההחלטה על קיום ההצגה האחרונה של "מאמא מיה", ניסוח דף המסרים לתקשורת וביה"ס שעברתי עם אירוויזיון 2019. רון גרנות, דובר התיאטרון הלאומי - הבימה, כותב על ההתמודדות של גוף תרבות עם המציאות הנוכחית של איסור התקהלויות 
רון גרנות |  1
רון גרנות (צילום ניר סטולו)
ביום רביעי בערב נפל דבר בישראל. ההודעה של ראש הממשלה על הגבלת התכנסויות ואיסור קיומם של אירועים וכנסים יצאה לתקשורת בשבע וחצי בערב, שעה שקהל נכנס לאולמות התיאטרון. הפריים של קהל עוזב את האולם לפני תחילת ההצגה זו תמונה שלא אשכח בקריירה המקצועית שלי. 
ההודעה של ראש הממשלה היא אירוע בעל השלכות היסטוריות עבור מוסד הקיים מזה 103 שנה: לראשונה מאז הקמתו, התיאטרון הלאומי הבימה סגר את שעריו, המסך ירד והפנסים כבו, לפחות עד להתרסקותה והסתלקותה של מניית הקורונה, השם יקום דמה. 
סגירת מוסד מצליח כמו הבימה, המציג ערב ערב, שבעה ימים בשבוע בפני אולמות מלאים, ועוד מספר הצגות חוץ, עשוי יכול להגיע לאובדן הכנסה עצמית של 6-8 מיליון שקל לחודש. 
ידענו בארצנו מלחמות, פיגועים, מבצעים צבאיים מורכבים, תקופות מתוחות, משברים כלכליים, נחש צפע, צבעים אדומים וילדים במקלטים. תמיד היה לאן לברוח. האסקפיזם הוא התרופה הכי טובה לנפש פצועה. עכשיו גם את זה אין, ובעיקר אין נחמה. 
בחיי כל יועץ תקשורת יש רגעים מכוננים הקשורים לאופן שבו פעילותו מנוהלת במרחבי המדיה השונים. ניהול יחסי הציבור - בצל ההוראה על סגירת שעריו של התיאטרון הלאומי – הוא לחלוטין אחד המכוננים. 
בטווח של 2 דקות מרגע ההודעה, הסלולרי שלי איים לקרוס. התקשורת כולה התעניינה בהשלכות. אחרי הכל מדובר במוסד המפרנס 400 משפחות. התחיל אירוע מתגלגל. 
בשמונה ודקה התייצבתי בתיאטרון יחד עם המנכ"ל נעם סמל שכבר ידע אירוע דרמטי או שניים בחייו. התקשורת קיבלה עדכון שהמחזמר "מאמה מיה" מתקיים כרגיל בפני אולם כמעט מלא. השחקנים הנרגשים שעל הבמה קיבלו הודעה שעשרות צוותי תקשורת מכל העולם מחכים להם מאחורי הקלעים עם מיקרופונים שלופים ומצלמות דלוקות.  
שאלות מורכבות עולות ברגע שכזה. למשל, מהו המסר המרכזי שיש לכלול בדף המסרים, אשר גם יעיד על חוסנו של התיאטרון הלאומי, אך לא יתעלם מההפסדים הכלכליים הכרוכים באקט קיצוני שכזה? אותו המסר צריך ליישר קו עם מדיניות הממשלה ועם החלטות הרות גורל, אך מוצדקות. איך מצליחים לנהל את האירועים המתגלגלים בלי לאבד שליטה על ההגה?
למשבר הנוכחי הגעתי מצויד בכלים שרכשתי בעבודתי כחלק ממערך הניהול התקשורתי של אירועי האירוויזיון בישראל לפני כשנה. באירוויזיון, מתוקף היותו אירוע בווליום תקשורתי גבוה ברמה בינלאומית, התמודדנו במערך הדוברות עם מצבי קיצון בזמנים מקבילים; החל ממלחמה בדרום שאיימה על קיומה של התחרות, בעיות תקציב ממשלתיות, מחירי הכרטיסים בהשוואה למדינות אירופה, איומי החרם של ה- BDS ועוד. 
שבוע לפני פתיחת האירוויזיון, בעיצומן של חזרות בהשתתפות כל המשלחות מאירופה, נקלענו לסיטואציה לא פשוטה: סבב לחימה עקוב מדם של החמאס נגד ישראל. 
במאי 2019 נשאלה השאלה - איך מספרים לעולם שההכנות מתנהלות כרגיל על רקע הלוחמה הקשה בדרום? מפיקת האירוויזיון זיוית דוידוביץ' התייצבה בחזית כשהיא מצוידת בדף מסרים, ושחררה צפירת הרגעה לאומה: "המשלחות מאירופה מקבלות תדרוך קל על ממ"ד. אנחנו מנסים לשדר שהם בטוחים פה, שהמדינה יודעת לשמור על אזרחיה ועל אורחיה". זה היה שיעור רב ערך, באמצעותו גיבשתי את הבסיס לספר החוקים לניהול משבר תקשורתי: 
שקיפות ופתיחות - מי שנוהג בשקיפות ובפתיחות מול המדיה מרוויח נקודות זכות וסיקור חיובי. בכזה אירוע אין בלעדיות ולא פרסום ראשון. עיקרון השקיפות והנגשת תהליך קבלת ההחלטות הוא אלף בית. 
שתפו את העיתונאים, ובמקביל שתפו ברשתות החברתיות מהו סדר הפעולות הצפוי – החל משלב קבלת ההחלטות, דרך דרכי ביצוע ועד מסקנות ומסרים סופיים. 
מהירות התגובה - ענו במיידי לכל וואטסאפ, שאילתא, טלפון או SMS ואל תדחו את מענה התגובה, שכן זהו דבר שעשוי לגרור אחריו סבל מיותר מהצד השני. 
יצירתיות - כאן המקום לפרגן למתחרים ולציין לטובה את תיאטרון הקאמרי שהוציא את שחקניו להופיע באופן מאולתר ברחבת הכניסה לתיאטרון. 
סמכותיות וקור רוח - בלי דרמות ובלי פאניקה. נהלו את הדברים בקוליות, קחו שליטה על ההגה, בלי צעקות ובלי עצבים. זה בטח לא מועיל ברגעי משבר. ברגעים כאלה חשוב לזכור: אתם הפנים של הארגון.
זמינות 24/7 - השאלה הראשונה שאני שואל מועמדים למשרת יועצי תקשורת במשרד – האם אתם יודעים שאתם נכנסים לעבוד במתכונת של חדר מיון? אנחנו מחויבים להיות זמינים בכל שעה לשאלות כתבים, ולפניות הקהל הרחב ברשתות החברתיות, בדיוק כפי שמצופה מהעיתונאים לעדכן בכל שעה את גוף המדיה המעסיק אותם. 
בסוף אסור לשכוח, אנחנו, יועצי התקשורת, משרתים את העיתונאים שמתווכים ומנגישים את המסרים לקהל בבית. באמצעות מיצוב תודעתי נכון תוכלו לצלוח כל משבר ואף לצאת ממנו נשכרים. 
* רון גרנות הינו דובר התיאטרון הלאומי – הבימה, הבעלים של משרד רון גרנות תקשורת, המתמחה בניהול משברים, יחסי ציבור של גופי תרבות, חברות מובילות בתחומי הלייף סטייל. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    משברים ב"הבימה"
    משברים 03/2020/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראוי היה שמר גרנות יעשה שיעורי בית, לפני שהוא מעביר אינפורמציה לא מדוייקת. במהלך 103 שנותיו, סגר את תיאטרון "הבימה" את שעריו מספר פעמים. אחד המשברים הכבדים היה ב 1948, כאשר התיאטרון חזר ממסע הופעות כושל בארצות הברית. חודשים ארוכים היו שערי התיאטרון סגורים, להקת השחקנים עמדה על סף כליון ונדרשה התערבותם של גופים ציבוריים כדי למנוע את התמוטטותה.
    סגור