דעות

מירי רגב, אורן חזן וקוטלר: המדריך לסקנדליסט - כך מנהלים משבר במינימום נזק

אל תכחישו כשיש הוכחה, אל תגיבו אמוציונאלית, ובכלל – תבדקו היטב את הפיד שלכם, איזה שטויות עשיתם ומה פלטתם. יועץ התקשורת דניאל אוחיון עם כמה טיפים למסתבכים
דניאל אוחיון |  2
דניאל אוחיון (צילום יח"צ)
בחודשים האחרונים אין יום ללא סקנדל. אנשי רוח, אמנים, פוליטיקאים ואפילו סתם אנשים שרק ביקשו שוקולד במטוס, מצאו את עצמם חשופים ללינץ' תדמיתי במהדורות החדשות, ברשתות החברתיות ובמדיה המסורתית.
ההתמודדות עם משברים בכלל ועם משברי תדמית בפרט היא מאתגרת ותלויה מאוד בתגובה הראשונית והמיידית לאירוע. התגובה הראשונית יכולה לצמצם את מימדי האירוע ולהכניס אותו לפרופורציות מתאימות, או לשמש כחומר תבערה ובכך לגרום לאיבוד שליטה ולהרס השם הטוב אותו בנה האדם במשך שנים.
אז פוליטיקאי או אמן, הסתבכת? להלן מספר טיפים שיוכלו לעזור לך לצלוח את המשבר בשלום, או לכל הפחות בנזק מינימלי.
1. מי שיש לו חמאה על הראש - לא יוצא לשמש: הדרך הנכונה ביותר לטפל במשבר הוא פשוט למנוע אותו מראש. יושרה, ניהול סיכונים והימנעות ממוקשים הינן הדרכים הבטוחות ביותר להימנעות ממשבר. בעידן המדיה הדיגיטלית, על כל אדם, ובמיוחד איש ציבור, לדעת כי הוא חשוף לעיני כל, וכל פרט בעברו או אמירה מפוקפקת עלולים לשמש נגדו ביום הדין התקשורתי. לעיתים פעולות פשוטות כגון אי התמודדות למשרה או צנזורה עצמית והורדת פרופיל, עדיפים על פני התמודדות עם הכפשות מאוחרות יותר.
2. נתפסת? שמור על קור רוח: אם נתפסת בקלקלתך - מצבך לא טוב. אך אל דאגה, יש מוצא: לא להגיב בצורה אמוציונאלית! יש לפעול בצורה קרה ומחושבת, כאילו מדובר באדם רחוק ולא בך. כפי שציינתי, לתגובה הראשונה ישנה חשיבות מכרעת לגבי המשך ניהול המשבר. התנהגות העלולה להתפרש אחרת ממה שתכננת או אפילו מילה לא נכונות נכונה עלולות לסבך את הבעיה ואף להפיל אותך לבור עמוק יותר. עצה חשובה: ניתן לבקש שהות לפני תגובה ולשקול את הצעדים בהתאם.
3. הכן גרסה ולך איתה עד הסוף, המר או המתוק: בחירת הטקטיקה להתנהלות צריכה להתאים לעובדות שהוצגו וכן לאמת המרה. כך לדוגמא, הכחשה מוחלטת של דבר שיש לו ראיות מוצקות, תיתפס כלא אמינה ורק תוסיף ממד של חוסר אמינות לתדמיתך המוטלת ממילא בספק. לעומת זאת, גם חוסר תגובה עלול להיתפס לעיתים כהודאה באשמה ("שתיקה כהודאה"). חשוב לזכור כי לבחירת דרך ההתנהלות וכן לעקביות בגרסה קיימות לא רק השלכות תדמיתיות אלא גם, במקרה של תביעת דיבה או חקירה פלילית, השלכות משפטיות.
4. הסליחה ואני? בסופו של דבר אין פתרון יותר טוב מאשר לומר את האמת, גם אם היא כרוכה באי נעימויות ואפילו בהתנצלות. לקיחת אחריות ובחירה בעשיית מעשה מתקן, יכולים בהגשה הנכונה אף להעלות את קרנך. כך, לדוגמא, לו חבר הכנסת הצעיר וההולל היה מסביר לעם ישראל כי עשה את המעשים המדוברים (או מעשים קרובים אך לא דומים) כמשובת נעורים, ומאז התבגר והשתנה, והיום הוא אינו הצעיר הפוחז שהיה, הרי שבכך הוא היה סותם את הגולל על הטענות שנגדו ואף היה מונע המשך עיסוק וחיטוט בעברו.
בשורה התחתונה, שום דבר אינו חקוק באבן. יש להתאים את סוג הפתרון למשבר, ולשם כך כדאי ורצוי להסתייע באיש מקצוע שיכול לתת את המענה האופטימלי לנסיבות המקרה.  כמו בבית משפט רגיל כך גם בבית המשפט של הציבור - יועץ טוב, המכיר את עולם המושגים התקשורתי, יוכל להוציא את "הנאשם" מהסבך, אם על ידי הפרכת העובדות או במקרה הפחות טוב בעונש מינימום ובנזק תדמיתי הניתן לתיקון.
דניאל אוחיון הוא יועץ תקשורת פוליטי
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הרשלה במדינת חלם
    DMX 06/2015/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרשלה אוחיון מחפש את המטבע מתחת לפנס.
    סגור
  • מודה על הפרגון! (ל"ת)
    דניאל אוחיון 06/2015/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור