דעות
במקום לקיים עימות טלוויזיוני: לא עדיף שהפוליטיקאים יפנו ישירות לבוחרים?
בשוק העסקי זה נקרא "פרסונליזציה". השאלה היא: בפוליטיקה ישכילו להבין כי אפשר לאמץ כלי זה - בעולם כ"כ דיגיטלי, ולוותר על כלים מיושנים. טור
בימים האחרונים אנו עדים לדיון תקשורתי ער בשאלה האם יש צורך בעימות טלוויזיוני בין המתמודדים השונים בקמפיין הבחירות הנוכחי לכנסת. אך האמת היא שזו לא השאלה האמיתית שצריכה לעלות לסדר היום. בעידן הפרסונליזציה, המאופיין בשימוש מרובה באינטרנט וברשתות החברתיות, ספק רב אם עימות כזה באמת ישרת את הבוחר.
השאלה שצריכה להישאל היא - מדוע לא לעשות שימוש נרחב יותר באמצעים פרסונאליים התואמים לרוח התקופה? דוגמה טובה לכך ניתן לקחת מקמפיין הבחירות של יש עתיד בו יאיר לפיד מדבר באופן ישיר ובתקשורת הדדית עם הבוחר באמצעות הצ'ט, ועונה לשאלות באופן ישיר גם בפוסטים. כך מקבל כל צד תמונת העדפות אישיות ויכול ללמוד מכך ולעשות בזה שימוש לצרכיו, בניגוד לעבר, בו פוליטיקאים נהגו לנאום בכיכרות באופן קולקטיבי.
המונח "פרסונליזציה" מסביר את עצמו - תהליך הפיכת משהו כללי למשהו אישי. אם תשאל היום את רוב מנהלי המותגים, הם יצביעו בשמחה על פעולות כאלו ואחרות שהם עושים כבר היום תחת מטריית ה"פרסונליזציה"; בין אם מדובר בפנייה אישית, התאמת מסר ללקוח מסוים, או פילוחים של מועדוני הלקוחות. אולם, בכדי להבין את הפוטנציאל האמיתי והעצום שמציע תחום הפרסונליזציה, יש צורך לחזור למקורות של המותגים ולענות על השאלה, מדוע מלכתחילה נוצרו מותגים? והתשובה היא, שמותגים נוצרו בראש ובראשונה על-מנת לייצר מערכת יחסים עם הצרכן - זה הוא ההבדל העיקרי בין מותג, למוצר.
בעבר, תפקידם של מותגים היה להיות "כוכבי רוק" ולגרום לצרכן להעריץ אותם מרחוק; להתחבר למסך הטלוויזיה בכל הופעה שלהם, להאזין לרדיו כשהיו עולים לאוויר ולעקוב אחרי כל אזכור שלהם בעיתון. האבולוציה של התקשורת הדיגיטלית, הביאה לטרנספורמציה של מערכת היחסים; מהערצה חד-צדדית מרחוק, למערכת יחסים המהווה דיאלוג הדדי.
הפרסונליזציה היא הדרך של המותגים לבנות מערכת יחסים מוצלחת וארוכת טווח עם לקוחותיהם. בעולם זה נקרא Big Data- בניית מסד נתונים מעמיק על כל צרכן. ככל שבסיס הנתונים על הצרכן גדול יותר, כך ניתן לנתח את הנתונים, להכיר את הצרכן יותר לעומק ולייצר עבורו ערך מוסף מותאם בדיוק בשבילו ולצרכיו.
מותג הרוצה במערכת יחסים עם הלקוחות, חייב להיות זמין עבורם וקשוב אליהם. למעשה, הוא חייב להפוך לחלק מחייהם ולפגוש אותם בסביבתם הטבעית. המעבר מטכנולוגיה המיועדת לצריכה קולקטיבית, דוגמת טלוויזיה ושילוט חוצות, למדיה אישית כגון סמארטפון וטאבלט, מעניק חיזוק נוסף להתמקדות במסרים פרסונליים.
מחקר שנערך בשנת 2014 ב-MIT על השפעות הפרסונליזציה על אפקטיביות הפרסום, מצא כי מסר עם ממד פרסונלי הוא אפקטיבי פי 4 ממסר ללא ממד פרסונלי. בנוסף, במחקר שפורסם לאחרונה בגלובס נמצא שהישראלי הממוצע בודק את הסמארטפון שלו 150 פעם ביום ושכבר היום, 40% מהכניסות לאתרי תוכן, נעשות דרך הסלולר, נתון שצפוי רק להמשיך ולעלות.
הצרכן של ימינו מאוד מחוזר והוא יודע את זה. מותג שלא ישקיע במערכת היחסים, עלול לאבד את הצרכן למחזר אחר. כל מה שנדרש, זה מחוות קטנות - משהו קטן ליום ההולדת, המלצה טובה על משהו שהוא "בדיוק לטעמו", או סתם יחס מיוחד בכדי להביע הערכה.
למשל, חברת התעופה ההולנדית KLM החליטה לשמח נוסעים בזמן שהמתינו לטיסה. הרעיון היה למצוא מתנה קטנה ואישית עבורם. לשם כך, נציגים מיוחדים של החברה החלו להיכנס לפרופילים של נוסעים שעשו Check in בשדה התעופה, למדו את העדפותיהם האישיות והעניקו לכל אחד ואחד מהם את המתנה האישית שלו. נוסע שפרסם סטטוס על אובדן האוזניות, קיבל בהפתעה אוזניות חדשות ונוסע אחר שיש לו כלב, קיבל צעצוע מיוחד עבורו. האפקט של המהלך הקטן הזה, היה עצום. סך הכל הפתיעו נציגי 28 KLM נוסעים ואלו שיתפו את החוויה ברשתות החברתיות. התוצאה - תוך פחות משלושה שבועות, יותר ממיליון איש מ-88 מדינות ברחבי העולם, נחשפו למהלך של KLM.
במקום לדרוש עימותים טלוויזיוניים מיושנים במסגרת קמפיינים פוליטיים שזמנם חלף מן העולם, או לשלוח מבצעים ומסרים כוללניים ובלתי רלוונטיים למרבית הלקוחות, טוב יעשו פוליטיקאים וחברות עסקיות, אם ישכילו להשתמש בפרסונליזציה במאמצי השיווק שלהם.
תמי גורמן-כהן היא סמנכ"לית השיווק של מועדון חבר
השאלה שצריכה להישאל היא - מדוע לא לעשות שימוש נרחב יותר באמצעים פרסונאליים התואמים לרוח התקופה? דוגמה טובה לכך ניתן לקחת מקמפיין הבחירות של יש עתיד בו יאיר לפיד מדבר באופן ישיר ובתקשורת הדדית עם הבוחר באמצעות הצ'ט, ועונה לשאלות באופן ישיר גם בפוסטים. כך מקבל כל צד תמונת העדפות אישיות ויכול ללמוד מכך ולעשות בזה שימוש לצרכיו, בניגוד לעבר, בו פוליטיקאים נהגו לנאום בכיכרות באופן קולקטיבי.
המונח "פרסונליזציה" מסביר את עצמו - תהליך הפיכת משהו כללי למשהו אישי. אם תשאל היום את רוב מנהלי המותגים, הם יצביעו בשמחה על פעולות כאלו ואחרות שהם עושים כבר היום תחת מטריית ה"פרסונליזציה"; בין אם מדובר בפנייה אישית, התאמת מסר ללקוח מסוים, או פילוחים של מועדוני הלקוחות. אולם, בכדי להבין את הפוטנציאל האמיתי והעצום שמציע תחום הפרסונליזציה, יש צורך לחזור למקורות של המותגים ולענות על השאלה, מדוע מלכתחילה נוצרו מותגים? והתשובה היא, שמותגים נוצרו בראש ובראשונה על-מנת לייצר מערכת יחסים עם הצרכן - זה הוא ההבדל העיקרי בין מותג, למוצר.
בעבר, תפקידם של מותגים היה להיות "כוכבי רוק" ולגרום לצרכן להעריץ אותם מרחוק; להתחבר למסך הטלוויזיה בכל הופעה שלהם, להאזין לרדיו כשהיו עולים לאוויר ולעקוב אחרי כל אזכור שלהם בעיתון. האבולוציה של התקשורת הדיגיטלית, הביאה לטרנספורמציה של מערכת היחסים; מהערצה חד-צדדית מרחוק, למערכת יחסים המהווה דיאלוג הדדי.
הפרסונליזציה היא הדרך של המותגים לבנות מערכת יחסים מוצלחת וארוכת טווח עם לקוחותיהם. בעולם זה נקרא Big Data- בניית מסד נתונים מעמיק על כל צרכן. ככל שבסיס הנתונים על הצרכן גדול יותר, כך ניתן לנתח את הנתונים, להכיר את הצרכן יותר לעומק ולייצר עבורו ערך מוסף מותאם בדיוק בשבילו ולצרכיו.
מותג הרוצה במערכת יחסים עם הלקוחות, חייב להיות זמין עבורם וקשוב אליהם. למעשה, הוא חייב להפוך לחלק מחייהם ולפגוש אותם בסביבתם הטבעית. המעבר מטכנולוגיה המיועדת לצריכה קולקטיבית, דוגמת טלוויזיה ושילוט חוצות, למדיה אישית כגון סמארטפון וטאבלט, מעניק חיזוק נוסף להתמקדות במסרים פרסונליים.
מחקר שנערך בשנת 2014 ב-MIT על השפעות הפרסונליזציה על אפקטיביות הפרסום, מצא כי מסר עם ממד פרסונלי הוא אפקטיבי פי 4 ממסר ללא ממד פרסונלי. בנוסף, במחקר שפורסם לאחרונה בגלובס נמצא שהישראלי הממוצע בודק את הסמארטפון שלו 150 פעם ביום ושכבר היום, 40% מהכניסות לאתרי תוכן, נעשות דרך הסלולר, נתון שצפוי רק להמשיך ולעלות.
הצרכן של ימינו מאוד מחוזר והוא יודע את זה. מותג שלא ישקיע במערכת היחסים, עלול לאבד את הצרכן למחזר אחר. כל מה שנדרש, זה מחוות קטנות - משהו קטן ליום ההולדת, המלצה טובה על משהו שהוא "בדיוק לטעמו", או סתם יחס מיוחד בכדי להביע הערכה.
למשל, חברת התעופה ההולנדית KLM החליטה לשמח נוסעים בזמן שהמתינו לטיסה. הרעיון היה למצוא מתנה קטנה ואישית עבורם. לשם כך, נציגים מיוחדים של החברה החלו להיכנס לפרופילים של נוסעים שעשו Check in בשדה התעופה, למדו את העדפותיהם האישיות והעניקו לכל אחד ואחד מהם את המתנה האישית שלו. נוסע שפרסם סטטוס על אובדן האוזניות, קיבל בהפתעה אוזניות חדשות ונוסע אחר שיש לו כלב, קיבל צעצוע מיוחד עבורו. האפקט של המהלך הקטן הזה, היה עצום. סך הכל הפתיעו נציגי 28 KLM נוסעים ואלו שיתפו את החוויה ברשתות החברתיות. התוצאה - תוך פחות משלושה שבועות, יותר ממיליון איש מ-88 מדינות ברחבי העולם, נחשפו למהלך של KLM.
במקום לדרוש עימותים טלוויזיוניים מיושנים במסגרת קמפיינים פוליטיים שזמנם חלף מן העולם, או לשלוח מבצעים ומסרים כוללניים ובלתי רלוונטיים למרבית הלקוחות, טוב יעשו פוליטיקאים וחברות עסקיות, אם ישכילו להשתמש בפרסונליזציה במאמצי השיווק שלהם.
תמי גורמן-כהן היא סמנכ"לית השיווק של מועדון חבר
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(13):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
10.,סמנכ"לית של ארגון שאנו ממנים ובחטא יסודו (ל"ת)משלם מיסים 01/2016/01הגב לתגובה זו0 0סגור
-
9.מה לכותבת וליח"צ?מוטי 01/2016/01הגב לתגובה זו0 0נראה שמטרת הכתבה ליחצן את הכותבת.....סגור
-
8.אין לחבר שום פרסונליזציה שלא תחרטט ותתחיל קודם לעשות משהו אמיתי. פוליטיקאית (ל"ת)בר 01/2016/01הגב לתגובה זו0 0סגור
-
7.בשביל מה שולחים לנו הכל?מלא לא רלוונטי במילא. כל הכבוד להם (ל"ת)אורנית מועלם 12/2015/30הגב לתגובה זו1 0סגור
-
6.סוף סוף מתקדמים בחבר טכנולוגיתירון לוי 12/2015/30הגב לתגובה זו0 0הגיע זמן שהפרסונליזציה תגיע גם לחבר. היא קיימת כבר בשופרסל, בסופרפארם ועוד ועודסגור
- טען עוד
-
5.תמי, לקדם תוכן מלפני שנה זה לא שיווקי...יוסי 12/2015/28הגב לתגובה זו2 0אם את מחפשת עבודה תגידיסגור
-
4.באו אלמד אתכם איך עושים כסף!הבן של באפט 12/2015/16הגב לתגובה זו2 0מקבלים מחבר שקוראים לו אבאסגור
-
3.שידברו איתנו ישירותאלי 02/2015/17הגב לתגובה זו2 0הגיע הזמן שהפוליטיקאים ידברו אלינו בגובה העיניים ולא רק בסיסמאותסגור
-
2.על מה אתה מדברמשה 02/2015/14הגב לתגובה זו1 1זו הדרך היחידה להגיע היום לאנשים.. כל האחרים משלים את עצמם. אתה תראה שלפיד יצליח בבחירות, לא כי הוא לא נכשל בפעולותיו, בגלל שהוא אולי היחידי שבאמת מנסה לדבר עם בוחריו באופן ישירסגור
-
1.הכותבת פטתיתיובל 02/2015/13הגב לתגובה זו2 2הכותבת מדור סמנכלי השיווק שיש להם בעיקר טייטל ויכולת למחזר סיסמאות שנלמדו באקדמיה או בכנסים.. הקשר בין היכולת הביצועית מקרי בהחלט...סגור
-
אמיר 02/2015/14הגב לתגובה זו1 0מאמר לעניין!סגור
-
שיווק עדכניעדי 02/2015/17הגב לתגובה זו2 0אין צורך לפרסם לנו הכל... רק מה שרלוונטי, לשם העולם הולך וגם ישראל ...סגור
-
משה 02/2015/14הגב לתגובה זו0 0על מה אתה מדבר ? בסופו של דבר הדרך להגיע אל אנשים היום זו רק זו.. ואתם עוד תראו שלפיד יפתיע.. לא כי הוא לא נכשל בפעולותיו.. אלא כי הוא מדבר עם אנשים בגובה עינייםסגור