דעות

מופע האימים של אחמד טיבי: לא נעים לראות ח"כ בלי יחצ"ן

טיבי, שאין לי שום חיבה מיותרת אליו, מוזמן לאולפנים לשם מטרה אחת בלבד - לשמש כמטרה. נדמה שהאיש לא הצליח למצוא יועץ תקשורת ראוי במגזר הערבי, או בכלל, שיגיד לו "סתום את הפה, כנס לממ"ד והמתן עד יעבור זעם"
בימים אלה לב כולנו עם תושבי הדרום. ליבנו גם עם תושבי ירושלים, תושבי גוש עציון, ראשון לציון, רמת השרון ובעצם, ליבנו עם כלל התושבים שנאלצו לשנות את שגרת חייהם ולרדת למקלטים, לצאת לחדרי המדרגות, או סתם לחפש חדר פנימי לבלות בו מספר דקות עד הישמע היירוט הגואל. שעה שהכותב נמנה עם תושבי תל אביב, כולו תקווה כי ליבכם גם איתו. כן, גם אנחנו, כאן ב\"בועה\" מצויים עתה תחת האיום הרקטי המבקש להשמיד את אורחות חיינו.
אבל שעה שליבנו עם תושבי הדרום, ליבי שלי עם אחמד טיבי. זה לא כל כך נעים לראות ח\"כ בלי יחצ\"ן. באמת, כואב הלב. נדמה שהאיש לא הצליח למצוא יועץ תקשורת ראוי אחד במגזר הערבי, או בכלל, שיגיד לו \"סתום את הפה, כנס לממ\"ד והמתן עד יעבור זעם!\". ממש כמו חבריו ברשות, נדמה שהאיש לא מפספס הזדמנות לפספס. הוא לא מפספס שום הזדמנות לקפץ בין אולפן לאולפן, בין מיקרופון למגפון, בין אתר אינטרנט לבין אתר נפילה ושם, לשחק את התפקיד שהתקשורת מייעדת לו: \"הפוליטיקאי - הערבי - הלגיטימי - השפוי - כביכול\". ככל שהתקשורת רואה את זה, הוא משחק את התפקיד הזה מעולה. ככל שזה נוגע לטיבי, נראה שהאיש אינו יודע לשלוט בסוגרים.
אפשר לדמות את כניסתו של טיבי לאולפן חדשות 2, לכניסתו של שה לגוב אריות. ולא שאני חושב שניתן להשוות בין טיבי לשה, (ישנם מספר מאפיינים מבדלים בין השניים. למשל, לטיבי אין קרניים בניגוד ל-ממים בפייסבוק), אבל אני בהחלט חושב שכשרוני דניאל בשטח, גם טיבי וגם השה במתח. ראיתי את הראיון שנערך איתו. זה היה אולי הראיון השלישי או הרביעי שהוא העניק לערוץ בימים אלו. ח\"כ טיבי עלה על כל מוקש שהמנחים הניחו לו ונפל לכל בור שחבריו לאולפן כרו עבורו. לא היה לו סיכוי. זה היה ברור וזה היה ידוע מראש. לא יודע מה אתם חושבים, אבל לעין מזוינת, המניפולציה הייתה ברורה מאליה.
הבה ננתח את הסיטואציה בצורה רציונאלית: אינטרס מול אינטרס. מדוע לדעתכם טיבי הוזמן לאולפן? טיבי, כך לדעתי חושבים העורכים בערוץ 2, מייצג את \"הציבור הערבי בישראל\", מדובר בנציג של \"הקול השפוי, הפרגמטי\" וגם: \"אנחנו לא יכולים להביא ערבי, \"אסלי\", מעזה, אז נביא מה שהכי קרוב ודומה לערבי - טיבי\". נביא את הסטריאוטיפ. ממש כפפה ליד. מדוע טיבי חושב שהזמינו אותו לאולפן? לדעתי גם הוא שבוי בקונספציית הסטריאוטיפ. הוא ודאי מאמין שהוא נתפס כ\"מרואיין נוח לבריות\"; \"מייצג את הקול השפוי והפרגמטי\"; \"לא קיצוני, לא מתלהם, נו כמו שאתם הישראלים אומרים - ערבי מחמד\". וגם: \"זה טוב לבחירות\".
עתה, הבה ננסה לחשוב מה רצו העורכים בערוץ 2 \"להוציא\" מחה\"כ טיבי? לדעתי, בערוץ 2 רצו קודם כל פאנליסט \"ערבי\". \"הם\" הרי \"האויב\" ושלום, או הפסקת אש, לא עושים עם חברים. אז מישהו היה חייב למלא את המשבצת ומאחר וראאד סלאח \"קצת קיצוני, לא?\" צלצל הטלפון בלשכת ד\"ר טיבי. על הדרך, חשבו העורכים, אם אפשר, ננסה לשמוע מה אומר הצד השני; מה הלך הרוח במגזר? איך המצב משפיע עליו?; האם הוא בעד או נגד המבצע; האם הוא מסכים עם מטרות המבצע או לא?
עכשיו תגידו לי אתם, האם מרואיין ערבי, בערוץ חדשות ישראלי, מוקף בדוברים צבאיים כגון אלופים מחילות האוויר הים והיבשה, ערב מבצע צבאי הזוכה לקונצנזוס מבטון, במדינה שבה בפעם האחרונה שנבחר מועמד (חסר) ברק מהשמאל לממשלה היה זה לפני כ-14 שנה (ותראו איפה הוא היום...) - יכול לקבל עמדת ביטוי מאוזנת, הוגנת ונאותה? אני חושש שלא. האם יש לו סיכוי \"לצאת טוב\"? אני בטוח שלא.
אחמד טיבי, שאין לי שום חיבה מיותרת אליו, או למצביעיו, או לבחירות בישראל בכלל, מוזמן בימים האחרונים לאולפנים לשם מטרה אחת בלבד. בשביל לשמש מטרה. את אף אחד לא מעניין מה שיש לו להגיד. סליחה, את הציבור הישראלי לא מעניין כרגע מה יש לציבור הערבי לומר על המבצע, וזה עוד בהנחה, שניתנת להפרכה בקלות, כי טיבי מייצג את הציבור שהוא מתיימר לייצג.
אגב, בעת הזו, גם אותי לא ממש מעניין לדעת מה יש לבני דודינו לומר, אבל בואו נהיה הוגנים: ברור שטיבי הובא לשם בשביל לשחק את המשחק, בשביל כביכול להשמיע ובשביל כביכול להישמע. ואת הבלוף, צריך לחשוף. לנו מוכרים \"דובר ערבי רהוט מהמגזר\" וכל מה שאני רואה זה אדם שבא בשביל לעשות קצת יח\"צ לפני בחירות ולא מבין למה רוני דניאל רוצה להעלות אותו על טיל. טיבי נכשל, אבל אותנו הוליכו שולל.
הערת סיום: אני משאיר ב\'צריך עיון\' את השאלה אם הופעות מעין אלו שנותן טיבי בימים אלה, משרתות אותו בקרב קהל מצביעיו. נדמה לי שאת הנבחרים שלהם, מעדיפים הבוחרים מהמגזר הערבי על סיפון המרמרה ופחות בנוה אילן.
הכותב הוא עו\"ד בהכשרתו ומשמש כיועץ תקשורת במשרד היח\"צ רימון כהן שינקמן
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    עדיף שתשאיר את הטור שלך במגירה
    ערבייה 11/2012/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא נוח לך לשמוע את הצד השני הא? לא עושה לך נעים כאשר אתה שומע דעה חוץ משלך נכון? טיבי מציק לך כי הוא מדבר על המציאות הקיימת, הוא מדבר אמת? תמשיך להיות חשוד עיניים ותתעלם מאיתנו, תתעלם מהמציאות, ותחייה בשלום עם עצמך בבועת ת"א.. אתה פשוט מתנשא, גזען, וחשוך!!! כדאי לך אתה ל "סתום את הפה, כנס לממ"ד והמתן עד יעבור זעם"
    סגור
  • 8.
    טיבי היה מצוין, משב רוח מרענן. כן ירבו כמותו! (ל"ת)
    שחר 11/2012/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    טיבי
    עאמר 11/2012/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפחות יש מישהוא שמדבר אמת
    סגור
  • 6.
    ל 1,2, ו 3 - מה עם תרבות הדיון?
    רוני רימון 11/2012/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ונניח שאתם חושבים אחרת מאיתמר. האם זו עילה מספיקה לדבר בהתייהרות כזו? בגסות רוח כזו? מה עם תגובה עניינית ולא פוגענית. אתם באמת חושבים שככל שתורידו את אמת התגובה - מישהו יעריך אתכם יותר. אה שכחתי, אי אפשר להעריך אתכם כי כתבתם בעילום שם. כלומר, אתם גם גסי רוח וגם פחדנים.
    סגור
  • התייהרות??? מוטב שתלמד את השפה העברית- יוהרה (ל"ת)
    דני 11/2012/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • התייהרות ?? "יועץ תקשורת" מתנשא על
    ח"כ ערבי 11/2012/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפוסל במומו פוסל. מאמר מביש. לא מקצועי. רדוד.
    סגור
  • 5.
    איתמר חושן,חשבת לקחת פעם את טיבי ליועץ שלך? (ל"ת)
    קוסטא 11/2012/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אחלה מאמר
    ש. 11/2012/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל להגיב סתם. כתבה עניינית ונכונה.
    סגור
  • 4.
    טיבי לא מייצג אף אחד חוץ מאת עצמו...
    גיל 11/2012/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כאן מתחילה הבעיה. טבהקשר הזה המאמר צודק.
    סגור
  • 3.
    טור עלוב.
    . 11/2012/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בא לי לכתוב מה אני באמת חושבת עליך אבל זו לא תהיה תגובה ברת פרסום. אבל תתפלא - יש אנשים שכן אכפת להם מה "בני דודינו" חושבים על המבצע. זה היה מתבקש שטיבי יופיע וידבר מדם ליבו, ואם הוא ירה לעצמו ברגל או עשה הון פוליטי- אותי זה לא מענין. לדעתי, כשאזרחים (משני הצדדים) נפגעים, ההתבטאויות כשלו הן פשוט אנושיות. היה גם מקום שח"כ אחרים, לא "בני דודים" אבל כאלה שממוקמים קרוב לטיבי על המפה הפוליטית יתבטאו כמוהו בתקשורת. אבל פוליטיקאים שמאלנים הם קרנפים בזמן אמת.
    סגור
  • 2.
    נו באמת....
    אני 11/2012/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכותב באמת מתכוון למה שהוא פירסם??? טיבי עשה, ובשכל, קילומטראז' תקשורתי מטורף בימים האחרונים כשהוא מדבר ישירות לקהל הבוחרים שלו וממצב עצמו כ"המנהיג" הערבי.לא צריך 20 שנות נסיון בייעוץ תקשורתי בשביל להבין את זה...
    סגור
  • 1.
    תעבור מקצוע - אין לך מושג ירוק
    כנס תלמד. 11/2012/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טיבי מדבר לבוחרים שלו ולא ליהודים ... כמוך. מזמן אבל מזמן לא קראתי כזה מאמר לא מקצועי. אייס תתבבישו. אתם מתיימרים להיות אתר מקצועי לאנשי מקצוע
    סגור