תקשורת ומדיה

צבא ההסברה של נוי

נוי בירס, מדריכה בארגון 'זהות' במשרד למשימות לאומיות: "החוסן הישראלי צריך להיות חזק בפנים כמו שהוא צריך להיות חזק בחוץ. הרוח שלנו היא כלי המלחמה שלנו לא פחות מטנקים ומטוסי F-16" 
דוד זולדן | 
נוי (צילום ללא קרדיט)
נוי בירס, (19) גדלה ברמלה למשפחה מסורתית, אך למדה בבית ספר יסודי דתי ואף השתתפה בתנועת הנוער בני עקיבא בעיר. היא משתפת שתמיד חלמה להתגייס לצה"ל, אך לא ידעה שהחיים מתגלגלים אחרת. "פעם אחת שוחחתי עם המדריכה שלי בבני עקיבא והחלטתי שאני מתחילה לשמור שבת", היא מספרת. "זו הייתה ההתמודדות הראשונה שלי עם הניסיון לקיים אורח חיים 'כפול', לחיות בבית מסורתי ולהחליט לשמור שבת. שם למדתי על הצורך בהסברה לראשונה כדי לשכנע את עצמי שהדרך שלי נכונה עבורי. כשהמשפחה יצאה לבלות בים, לבקר את הדודים או לראות סרט, מצאתי את עצמי כילדה בת 12 שנשארת לבדה בבית. היו לי עליות ומורדות, תקופות של התחזקות או רפיון, אבל לא ויתרתי, האמנתי בדרכי והחלטתי שלא לוותר. ידעתי כל הזמן שעליי לדעת להסביר למה זה חשוב לי, גם אם אני מסבירה רק לעצמי". 
ככל שהתבגרה, נוי החלה להיחשף להתנגדות כלפי ישראל וחיילי צה"ל ברשתות החברתיות והחליטה שההסברה שלה צריכה להתרחב ולנסות להשפיע על דעת העולם לחיוב כלפי ישראל. "בתיכון התחילה הקורונה, שם התחלתי להיחשף דרך הרשתות החברתיות לשנאה בעולם כפי ישראל. לא הכרתי את זה לפני כן. התחלתי לדבר ברשתות עם אנשים מכל העולם מהיקפי התעמולה האנטישמיות, הסטריאוטיפים הארסיים כנגד יהודים וכמות הפייק כנגד מדינת ישראל והעם היהודי. נחשפתי לכמות עצומה של חומרים שקריים על חיילי צה"ל, אלפי קריקטורות שמציגות את חיילי צה"ל כנאציים או אוכלי ילדים פלסטיניים לארוחת הבוקר. עמדתי בפרץ, טענתי שזה לא נכון, שהמשפחה שלי היו כולם חיילים ושגם אני עומדת להיות בצה"ל ושאין קשר בין הדברים שהם כותבים לבין המציאות האמיתית. הרגשתי את השליחות בהסברה כלפי חוץ ולא ויתרתי גם שם. נדהמתי והתאכזבתי לראות עד כמה הפקירה מדינת ישראל עם הצבא והטכנולוגיות המובילות בעולם את תחום ההסברה שהוא כלי הנשק העוצמתי בעולם. 
 

"הבנתי שיש כאן בעיה גדולה והתחלתי ללמוד את עולם ההסברה לעומק. למדתי חומרים רבים לטעון כנגד המסיתים והאנטישמיות ולהבין כיצד הצד השני חושב. הבנתי שיש מערכה שהפקרנו – ההסברה ברשת. התחלתי לפרסם סרטונים בטיקטוק שצברו תאוצה ותהודה רבה של מאות אלפי צפיות". הסרטון הראשון שלה, היא מספרת, היה על מונא אל-כורד, תושבת מזרח ירושלים הפועלת נגד ההתיישבות היהודית בעיר. למונא אל-כורד חשבון אינסטגרם עם מעל מיליון וחצי עוקבים בו היא מפיצה תיאוריות אנטישמיות ואנטי-ציוניות נגד מדינת ישראל. "לא הגיוני שתומכים באישה שמהללת מחבלת רוצחת בחשבון שלה והיא "הפנים" של שייח ג'ראח בירושלים מול העולם. יש כאן פגם הסברתי מובהק שדורש פעולה מיידית".
כך ניהלה נוי באפס משאבים מערך הסברה של צעירה אחת כלפי חוץ וכלפי פנים בו זמנית, כאשר היא מתמודדת מול גולשים רבים ברשת בהסברה על מדינת ישראל וצעדיה, ובהתמודדות פנימית עם תהליך התחזקות וקרבה לדת. "יש קשר מאוד הדוק בין השניים" מסבירה נוי. "החוסן הישראלי צריך להיות חזק בפנים כמו שהוא צריך להיות חזק בחוץ. הרוח שלנו היא כלי המלחמה שלנו לא פחות מטנקים ומטוסי F-16". בד בבד, נוי לא הפסיקה לחלום על שירות צבאי כמדריכת חי"ר, "כדי להוכיח לכולם שגם אני חיילת מוסרית כמו כולם", אך אז המציאות החלה להשתנות.
"אחרי התיכון הלכתי למדרשה בבאר יעקב כשהייתי בת 18, בה למדתי לעומק במהלך היום תורה ומוסר יהודי, את הזהות היהודית, המסורת והשורשים שלנו כעם". נוי החליטה שעליה להתנדב בשירות לאומי, ביקשה להשתלב בתחום העוסק בהסברה ישראלית ויהודית וניסתה אופקים שונים עד שנחשפה למרכז של 'זהות' – איגוד המרכזים לזהות יהודית במשרד החינוך – ברמלה והחליטה ששם עליה להיות. "אנחנו מאוד חזקים כלפי חוץ למרות גילויי האנטישמיות והשנאה העצומים שמופנים כלפינו מצד מדינות ערב אך גם מצד גורמים נרחבים בדמוקרטיות המערביות. מדינות המזרח התיכון והעולם מכירים בנו ובכוחנו. הבעיה העיקרית שלנו היא ההכרה שלנו בעצמנו, בזהות שלנו. יש המון הסברה כלפי חוץ היום אבל אין מספיק הסברה אמיתית ונקייה כלפי פנים על הזהות שלנו, היהדות שלנו, מי אנחנו  ומה היסודות שלנו כבר אלפי שנים."
נוי החייתה מחדש את מרכז 'זהות' בעיר רמלה והעבירה תכנים של יהדות וישראליות לכאלף תלמידים בבתי הספר בעיר. במסגרת תפקידה, נוי מדריכה תלמידים בבתי הספר במגוון נושאים העוסקים בזהות המדינה והעם, בשורשים היהודיים ובסממנים ההיסטוריים של עם ישראל לדורותיו. נוי מסכמת כי "דווקא כשאני רואה וחוויתי כמה אנטישמיות ישנה בעולם, כך הרגשתי את הצורך לחזק את הגרעין שלנו כאן, את הילדים והנוער, את היסודות הציוניים שלנו פה, ולחדד כמה חשובה השליחות שלנו כעם מול העולם. בלי זהות יהודית לא יכולה להיות מדינה. אין לנו שום זכות קיום פה בלי הזהות שלנו. יש לנו יחידות קרביות מובחרות בצה"ל ועכשיו צריך יחידות הסברה מובחרות גם כן. בזה צריך להשקיע עכשיו". 
נוי יצאה לשליחות מטעם ארגון 'בת עמי' כדי להפיץ את ההסברה היהודית שלה בבתי הספר והקהילה האנגלוסכסית בממפיס שבארה"ב בשנה הקרובה והצורך בהסברה במלחמה "חרבות ברזל" לא פסח עליה ועל הקהילות היהודיות במקום. "זו תקופה לא פשוטה בכלל לעם שלנו" מספרת בעודה בממפיס. "הלוואי והייתי בארץ בתקופה הזו אבל ה׳ בחר שאהיה כאן מסיבה מסוימת דווקא בתקופה הזו ואני רואה זאת כשליחות עצומה. יש כאן הרבה עבודה בחיבור בקהילה היהודית למצב בארץ, איסוף תרומות למען החיילים והעורף וקיום מפגשים ושיחות עם כל גווני הקהילה היהודית". לבסוף אמרה: "ההסברה אף פעם לא נפסקה אצלי, רק עברה מיקוד מחדש".
מנכ"ל ארגון 'זהות' אלי ליפשיץ: "נוי היא אחת מיוחדת ואיתה רבות מבנות השירות בארגוני הזהות השונים בארץ, אשר פועלות בכל יום מתוך תודעת שליחות ומסירות למען עם ישראל בפעילות כירורגית וממוקדת על חוסנו הפנימי. עם ישראל זקוק לפעילות החשובה של נוי כדי להמשיך ולהתקיים מתוך וודאות בצדקת הדרך. התורה כולה נפתחה בספר בראשית משום: "כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים" - כדי להוכיח לאומות ולנו פנימה את האמת בה אנו הולכים ופועלים. אם נהיה חזקים בפנים, איש מבחוץ לא יוכל לנו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה