תקשורת ומדיה

26 שנים למותו הטראגי של "הראפר הגדול בכל הזמנים"

The Notorious B.I.G בהחלט זכה ל"חיים אחרי המוות". בחייו הוא הוביל תרבות ראפ מהפכנית, והמורשת שלו ממשיכה להוביל את הסצנה גם 26 שנים לאחר שעזב את העולם בגיל 24 בלבד
מערכת ice | 
ביגי (צילום מסך יוטיוב)
כריסטופר וואלאס, או בכינויו המוכר The Notorious B.I.G, נסע ללוס אנג'לס, קליפורניה בפברואר 1997 כדי לקדם את אלבום האולפן השני שלו 'Life After Death' (חיים אחרי המוות) ולצלם קליפ לסינגל 'Hypnotize'. הוא כבר שכר אבטחה כי חשש לשלומו. זה היה כבר בשלב שיריבות ההיפ הופ המתמשכת בין החוף המזרחי לחוף המערבי הגיעה לנקודת רתיחה עם רצח טופאק שאקור שישה חודשים קודם לכן. כמה אנשים רצו לנקום. ביגי קיבל יותר ויותר איומי מוות.
ב-9 במרץ, ביגי ופמלייתו הלכו לאפטר פארטי. כאשר הרכב עצר ברמזור אדום, שברולט אימפלה SS כהה עצרה לידם. נהג האימפלה, גבר שחור, הוריד את חלונו, שלף אקדח 9 מ"מ וירה לעברם; ארבעה כדורים פגעו בוואלאס. הוא פונה לבית החולים במצב אנוש על ידי עובר אורח, ניסו הרופאים לבצע לו ניתוח חירום, שלבסוף לא עזר. מותו נקבע בשעה 1:15 לפנות בוקר.
על פי דוח הנתיחה שפורסם, הראפר נפגע מארבעה כדורים. אחד מהם חורר את לבו וכמה איברים אחרים ונתקע באזור הכתף השמאלית שלו. נהוג לייחס את הרצח של ביגי לקרב בין שני זרמים בתוך עולם ההיפ-הופ באותה תקופה: החוף המזרחי (סביב הכוכב ביגי) והחוף המערבי (סביב הכוכב טופאק שאקור).
חיים בגטאות
ביגי סמולס הגיעה מברוקלין (ניו יורק) והיה נציגה פר אקסלנס של ה'גנגסטה ראפ'. הוא גדל ברחוב ומכר קראק כבר בגיל עשר. בגיל 17 הוא נשר מבית הספר ובילה תשעה חודשים בכלא בצפון קרוליינה.
באלבומו הראשון Ready to Die נתן הראפר תיאור ריאליסטי ואלים של החיים בגטאות. "המוזיקה שלי קודרת, עם נימה של גועל. חלק גדול מהחיים שלי היה בביוב", אמר ביגי בראיון. אלבום הבכורה שלו מכר יותר ממיליון עותקים. ביגי הועלה על נס על ידי הקהילה השחורה ותרבות ההיפ הופ.
 
היצירה השנייה של The Notorious B.I.G., שיצאה לאחר מותו בארה"ב ב-25 במרץ, נקראה Life After Death
ביגי הפך לתופעה בשנות ה-90, בשנות ה-20 המוקדמות שלו, שלצערנו לא התמשכו יותר מדי. כמעט כל ראפר ניו יורקי הקליט שיר עם רפרנס אליו. עד היום, הטקסטים והסיפורים של ביגי משפיעים על עולם ההיפ הופ. גוף היצירות שלו כל כך איכותי ומשפיע עד ששיריו ממשיכים לעורר השראה במיליוני אמנים וקהלים ברחבי העולם.

אלבומו הראשון 'Ready To Die' סימן נקודת מפנה בדומיננטיות המוזיקלית ארוכת השנים של החוף המערבי. כראפר מתפתח, ביגי שינתה לבד את כל תעשיית ההיפ הופ של אותה תקופה. אפילו עשרות שנים לאחר מותו, The Notorious B.I.G. נוגע בעולם ההיפ הופ. עדה לכך היא הצלחת הסרט התיעודי 'Biggie: I Got a Story to Tell', שהופיע בנטפליקס ב-2021.
מגזין "רולינג סטון" כינה את ביגי סמולס "הראפר הכי גדול שחי אי פעם", ובדירוג הראפרים של "בליבורד" שיצא בחודש שעבר, הוצב ביגי במקום השישי.
שבירת טאבו
ביגי עסק בנושאי טאבו בשירים שלו, שכמובן לא היו טאבו בעולמו. הם היו חייו. לדוגמה, הוא שבר את הטאבו על בריאות הנפש ב-1994 עם הסינגל שלו Suicidal Thoughts 'מחשבות אובדניות'. בעוד החברה הקדישה את תשומת הלב הנדרשת לנושאים מסוג זה רק בשנים האחרונות.
 
ביגי הטביע את חותמו לא רק מבחינה מוזיקלית, אלא גם מבחינה אופנתית. למשל, מגפי טימברלנד הפכו לשם נרדף להיפ הופ ובמיוחד לתרבות הניו יורקית. למרות שתוכננו במקור עבור מעמד הפועלים בניו אינגלנד בשנת 1952, המגפיים המריאו בשנות ה-90 כאשר ראפרים כמו ביגי החלו לנעול אותם.
עבור הקהילה האפרו-אמריקאית, ביגי היה סמל לגאווה. והוא עדיין כזה, אגב. 26 שנים לאחר מותו, עדיין The Notorious B.I.G. מופיע בכל מקום, בגלוי או מתחת לפני השטח, בסצנת הרחוב בניו יורק: הוא מעטר מבנים רבים בציורי גרפיטי, והמורשת שלו ממשיכה לחיות בלב של נערים שנולדו עשור אחרי מותו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה