תקשורת ומדיה

"מזימה של אמריקה והציונים": חמינאי שובר שתיקה לגבי המהומות

המנהיג העליון של איראן מתייחס לראשונה להפגנות הסוערות בערי איראן, ומאשים את ארצות הברית ואת ישראל בתכנונן. חמינאי גינה את המפגינים: "אלה שמעוררים תסיסה כדי לחבל ברפובליקה האסלאמית ראויים להעמדה לדין ולעונש קשה"
מערכת ice | 
הפגנות באיראן עקב מות הצעירה
המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, שבר אתמול (שני) את שתיקתו לגבי ההפגנות בערי איראן, שנצתו בעקבות מותה של מהסא אמיני בת ה-22 בעודה במעצר בידי משטרת המוסר. המנהיג העליון אמר שהוא "שבור לב" ממות הצעירה, תוך שהוא מאשים את אמריקה ואת ישראל במהומות עצמן.
"ההתפרעות הזו תוכננה", אמר חמינאי כשדיבר עם חניכי קורס משטרה בטהרן. "ההתפרעויות וחוסר הביטחון הללו תוכננו על ידי אמריקה והמשטר הציוני, ועובדיהם".
חמינאי גם גינה את המפגינים על כך שקרעו את החיג'אב שלהם והציתו מסגדים, בנקים וניידות משטרה. המנהיג המשיך ואמר שהפעולות "אינן נורמליות, שהן לא טבעיות", תוך שהוא קבע כי "אלה שמעוררים תסיסה כדי לחבל ברפובליקה האסלאמית ראויים להעמדה לדין ולעונש קשים".
איראן החלה לפעול נגד אוניברסיטאות וסטודנטים ברחבי הארץ, כאשר מאות צעירים וסטודנטים נעצרו ביום שני באוניברסיטה הטכנולוגית המובילה במדינה לאחר עימות בן שעות עם המשטרה.
אוניברסיטת שריף לטכנולוגיה בטהרן הודיעה גם כי רק דוקטורנטים יורשו לקמפוס בעקבות התנגשות ביום ראשון בין מפגינים אנטי-ממשלתיים וסטודנטים תומכים בממסד. המדיניות החדשה תיושם עד להודעה חדשה.
עדים אנונימיים סיפרו כי המשטרה החזיקה מאות סטודנטים בקמפוס במהלך ההפגנות תוך ירי גז מדמיע כדי לפזר את הקהל המוחה. על פי אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה, קצינים בלבוש אזרחי הקיפו את קמפוס האוניברסיטה כשההפגנות נמשכו גם לתוך הלילה, ובסופו של דבר עצרו לפחות 300 סטודנטים.
התסיסה הארצית בעקבות מותו של אמיני בזמן מעצר המשטרה נמשכת זה השבוע השלישי למרות מאמצי הממשלה לסגור אותם. אמיני נעצר בגין הפרה לכאורה של קוד הלבוש האסלאמי, בהתאם למגמה האחרונה של נשים איראניות למחות על הנהגת המדינה.
עדי ראייה טוענים שרוב העצורים כנראה מתחת לגיל 25. המספר המדויק של המעצרים עדיין לא ידוע; עם זאת, פקידים מקומיים מדווחים כעת על לפחות 1,500 מעצרים.
הטלוויזיה הממלכתית של איראן דיווחה לאחרונה שמניין ההרוגים עשוי להגיע ל-41. קבוצות ימין יחד עם אמנסטי אינטרנשיונל שבסיסה בלונדון מדווחות על מספר גבוה יותר, עם 52 קורבנות בסך הכל. ההפגנות זכו לתמיכה בינלאומית, כאשר רבים פונים לשגרירויות איראן במדינותיהם הפרטיות בסולידריות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה