תקשורת ומדיה

אפקט פלוסי: "חתול ועכבר" בין ספינות מלחמה מסין ומטייוואן

יותר מ-10 ספינות מלחמה סיניות וטייוואניות סבבו אלה סביב אלה והתקרבו בים הפתוח לקראת סיומם המתוכנן של ארבעת ימי התרגילים הצבאיים של סין. התרגולים המסוכנים וחסרי התקדים נערכו בתגובה לביקור בטייוואן של יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי, בשבוע שעבר. הסינים ממשיכים לאיים
מערכת ice | 
מפת טייוואן
ביקורה של ננסי פלוסי בשבוע שעבר עורר את זעמה של סין, שרואה באי חלק משטחה, ואשר הגיבה לראשונה בשיגורי ניסוי של טילים בליסטיים מעל בירת האי ובקיצוץ של כמה אזורי דיאלוג עם וושינגטון.
יותר מ-10 ספינות מלחמה מסין ומטייוואן הפליגו במקומות קרובים במצר טייוואן, כאשר כמה כלי שיט סיניים חצו את הקו החציוני, חיץ לא רשמי המפריד בין שני הצדדים, כך דווח בפוקס ניוז לפי אדם בעל ידע בנושא.
משרד ההגנה של האי אמר שמספר ספינות, מטוסים ומזל"טים צבאיים סיניים מדמים התקפות על האי והצי שלו. היא אמרה שהיא שלחה מטוסים וספינות להגיב "באופן הולם".
בהצהרה מאוחר יותר ביום ראשון, אמר המשרד כי זיהה 14 ספינות מלחמה סיניות ו-66 מטוסים סיניים במצר טייוואן וסביבתו.
לא היה ברור מיד אם סין סיימה את התרגילים ביום ראשון, כפי שהוכרז בעבר. אבל פרשן מאוחר בערב בטלוויזיה הממלכתית הסינית אמר שהצבא הסיני יערוך כעת תרגילים "רגילים" בצד הטייוואני של הקו, ואמר כי "המשימה ההיסטורית" של "איחודה" של סין יכולה להתממש.
בעוד הכוחות הסיניים "לחצו" על הקו, כפי שעשו בשבת, הצד הטייוואני נשאר קרוב לפקח, ובמידת האפשר, מונעים מהסינים את היכולת לחצות, אמר מי שהיה יודע את המצב שסירב להזדהות. "שני הצדדים מגלים איפוק", אמר האדם, ותיאר את התמרונים כמו ים פתוח "חתול ועכבר".
טייוואן אמרה כי טילי החוף שלה נגד ספינות וטילי הקרקע-אוויר הפטריוט שלה היו בהמתנה. משרד הביטחון אמר כי מטוסי ה-F-16 שלו טסו עם טילים מתקדמים נגד מטוסים. היא הנפיקה תצלומים של כלי נשק נגד ספינות של הרפון שהועמסו על נשק אחר.
שר החוץ הסיני, וואנג יי, נאם במהלך ביקור בבנגלדש,ואמר כי כי פעולותיה של ארצו היו "לגיטימיות, סבירות, בהתאם לחוק", ומכוונות להגן על "הריבונות הקדושה" של סין. "יש לזכור שטייוואן אינה חלק מארצות הברית - זה השטח של סין", ציטט אותו משרדו של וואנג.
התרגילים הסיניים, שהתרכזו בשישה מקומות ברחבי האי, החלו ביום חמישי והיו אמורים להימשך עד יום ראשון בצהריים, כך דיווחה בשבוע שעבר סוכנות הידיעות הרשמית שינחואה.
לא הייתה שום הודעה מסין ביום ראשון אם התרגילים הסתיימו וטייוואן אמרה שהיא לא מסוגלת לוודא אם סין עצרה אותם כמתוכנן.
למרות זאת, משרד התחבורה של טייוואן הסיר בהדרגה את ההגבלות על טיסות במרחב האווירי שלה, ואמר שההודעות על התרגילים כבר לא בתוקף. אבל הוא הוסיף כי טייוואן תמשיך לכוון טיסות ואוניות הרחק מאחד מאזורי הקידוח מול החוף המזרחי שלה עד יום שני בבוקר.
צבא סין אמר כי התרגילים המשותפים הימיים והאוויריים, מצפון, דרום מערב ומזרח לטייוואן, התמקדו ביכולות תקיפה יבשתית ותקיפה ימית.
פלוסי היא מבקר ותיקה של סין ובעלת ברית פוליטית של הנשיא ג'ו ביידן. ארצות הברית כינתה את התרגילים הסלמה משמעותית במאמציה של סין לשנות את הסטטוס קוו. "הם פרובוקטיביים, חסרי אחריות ומעלים את הסיכון לחישוב שגוי", אמר דובר הבית הלבן. "הם גם עומדים בסתירה למטרה ארוכת השנים שלנו לשמור על שלום ויציבות ברחבי מיצר טייוואן".
סין אומרת שיחסיה עם טייוואן הם עניין פנימי והיא שומרת לעצמה את הזכות להביא את האי לשליטתה, בכוח במידת הצורך. טייוואן דוחה את הטענה של סין, ואומרת שרק תושבי טייוואן יכולים להחליט על עתידם.
סין הזהירה את ארצות הברית לא "לנהוג בפזיזות" וליצור משבר גדול יותר, וסוכנות הידיעות הממשלתית שינחואה אמרה בפרשנות כי פלוסי ביצע "תעלול פוליטי" מתוך אינטרס אישי: "בהתעקשות ללכת לאי, כנראה שלא אכפת לה לפגוע בקשרים בין סין לארה"ב, או לשים את השלום מעבר למיצר טייוואן על הקו", נכתב.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה