תקשורת ומדיה

"יאיר לפיד בהתייחסות נדירה לגרעין הישראלי": עיתונות העולם משתאה

האם ראש הממשלה לפיד הלך רחוק מהמקובל בהתייחסו לנשק הגרעיני לכאורה שבידי ישראל? ב-CNN לא החמיצו את ההתבטאות, והבליטו את הנדירות שבדברי לפיד ביחס למדיניות העמימות המסורתית
מערכת ice |  9
יאיר לפיד (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
ראש הממשלה הזמני, יאיר לפיד, העלה אזכור פומבי נדיר לארסנל הגרעיני לכאורה שמחזיקה מדינת ישראל לפי פרסומים זרים ומוזרים, כשדיבר על "היכולות האחרות" של ישראל.
לפיד אמר את הדברים אתמול (שני), כשדיבר בטקס חילופי ראש הוועדה לאנרגיה אטומית. הדברים נאמרו בעקבות דברי ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית שאמר כי מדינתו יכולה לייצר פצצת אטום אך "אין לה כוונה לעשות זאת".
בעיתונים בארה"ב ובעולם בהחלט לא פספסו את הרמז העבה של לפיד.
ב-CNN נכתב: "ראש ממשלת ישראל, יאיר לפיד, העלה רמז נדיר לארסנל הגרעיני שכנראה יש למדינתו: בנאום התייחס לפיד ליכולות ההגנתיות וההתקפיות של ישראל, כמו גם למה שכינה 'היכולות האחרות' שלה - מה שמובן כהתייחסות לנשק גרעיני.... 'היכולות האחרות הללו מחזיקות אותנו בחיים ויחזיקו אותנו בחיים כל עוד אנחנו וילדינו כאן', אמר לפיד".
בהמשך המאמר נכתב: "על פי ההנחה הרווחת, ישראל מחזיקה בכמה מאות ראשי נשק גרעיני, ופיתחה את הטכנולוגיה בשנות ה-60. בניגוד לרוב מדינות הנשק הגרעיני המשוערות, ישראל מעולם לא הכריזה רשמית על החזקתה בו... במקום זאת היא נוקטת מדיניות של 'עמימות' - כלומר, מנהיגים ישראלים, כאשר 'נדחפו' לכך, העדיפו להתייחס רק באופן כללי או דו-משמעי לנושא הנשק הגרעיני".
בהמשך פירט המאמר כמה התייחסויות פומביות קודמות של מנהיגי ישראל לנושא הגרעין:
● ההצהרה הראשונה מסוג זה נאמרה בתחילת שנות ה-60 של שר הביטחון הזוטר דאז, שמעון פרס, שאמר כי ישראל "בוודאי לא תהיה הראשונה להכניס נשק גרעיני לאזור".
● גם בנימין נתניהו התייחס פעם לישראל כאל "מעצמה גרעינית" במהלך מצגת בפני הקבינט שלו, לפני שהוא תיקן את עצמו ואמר "כוח אנרגיה".
● לאחרונה, נראה היה שראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הכיר ביכולת הגרעינית כאשר רשם את ישראל, יחד עם ארה"ב, רוסיה וצרפת, כבעלת נשק גרעיני, אם כי מאוחר יותר ניסה לחתור לאחור את ההערות שנאמרו בטלוויזיה הגרמנית.
 
יש לציין שבתקשורת האמריקנית ובמיוחד ב-CNN נוטים חיבה לראש הממשלה לפיד. לפני כחודש, עם כניסתו לתפקיד, פורסמה כותרת עם הביטוי "מנהיג לכל הישראלים".
לפי ויקיפדיה העברית, ישראל היא השישית ממדינות העולם שהשיגה יכולת שימוש עצמאית בנשק גרעיני. "לישראל יש מדיניות גרעין שנושאת לפיד של 'עמימות גרעינית' - כלומר, לא לאשר ולא להכחיש יכולת גרעינית"
ההערכה היא כי לישראל יש נשק גרעיני היא "על פי הדלפה לעיתונות של מרדכי ואנונו... הערכות של מומחים וארגוני מודיעין שונים ועל פי רמזים של אנשי ממשל בישראל".
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    ראשון
    אלי 08/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טיפש כמו נעל ולא מגיע לנעל של ביבי
    סגור
  • 7.
    פי העיר
    מגלובה 08/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשרואים את לפיד צריך לברך ,ברוך משנה הבריות...ודוק
    סגור
  • 6.
    עוד חייל צהל נרצח (ל"ת)
    שקרני פייזר 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    שערה בכוס תה (ל"ת)
    ג מ 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    עוד יציאה אומללה של הפרזנטור יהיר לפיד
    ארנון תל-אביבי 08/2022/03
    הגב לתגובה זו
    4 1
    עוד יציאה מוטרפת של הפרזנטור יהיר לפיד .תזכורת : על תומך טרוריסטים שחטף התקף לב בזמן "אקט" עם "אשת מקצוע" ברח' סנהדרין בבאר-שבע. לפיד הספיד אותו- "נפל בקרב" . ה"נפל בקרב" לא רצה שימצאו אותו בביתה של "אשת המקצוע" לכן ביטל את המד"א שהזמינה . "ה"נפל בקרב" הלך בקושי למכוניתו , עשה תאונה עצמית ומת 9/2021
    סגור
  • אתה בעצם לא אוהב אותו-נכון-לא סתם בא לך להתחרע עליו. (ל"ת)
    סקרן 08/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    פריצות והפקירות
    יוסי 08/2022/02
    הגב לתגובה זו
    7 0
    מיום קיום המדינה היה חוק שאין מפיצים שום דבר בטחוני לזרים היום בא הלז ופורץ את החשאיות ומטלטלומסכן את בטחון המדינה ואזרחיה רק לשםרקורד מפלגתי כל התעמת עם פוטין ומסכן את חייל האוויר וטיסיה בסוריה יאיר פלד לך לך הביתה תשננן את תורת אביך
    סגור
  • 2.
    למה כל ראשי הממשלה שמרו על עמימות ולפיד לא ????
    דובי 08/2022/02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    האם לפיד גורם לנזק מדיני עם הפליטת פה הזאת
    סגור
  • 1.
    בס"ה מדובר כאן בעוד חשיפה של הדביליות של לפיד החלול (ל"ת)
    מגיב שקול 08/2022/02
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור