תקשורת ומדיה

מי צפוי להיות היורש של ראש אל-קאעידה שחוסל?

לאחר חיסולו של מנהיג אל קאעידה, אל-זוואהירי, מומחים מעריכים לגבי זהות יורשו
מערכת ice | 
טרוריסט יורה ברובה (צילום senivpetro / freepik)
מי שמתוכנן לרשת את מנהיג אל-קעאידה זוואהירי, שחוסל לפני כיומיים באמצעות טיל מונחה, הוא סייף אל-עאדל, איש קומנדו ותיק ממצרים שיכול לשמש כ"מתקן" לארגון הטרור, כך לפי אנליסטים מהמכון למזרח התיכון.
לאיש הקומנדו יליד מצרים יש ניסיון רב כפעיל צבאי ובתכנון מבצעי. המרכז הבינלאומי ללוחמה בטרור, הגדיר  אותו כיורש אפשרי של אל-זוואהירי  כבר שבועות לפני הריגתו של האחרון. אל-עאדל - המשתמש בכינויים כולל מוחמד איברהים מקווי, סייף אל עאדל ואיברהים אל-מדאני - יכול לשמש בסופו של דבר כ"מתקן" לקבוצת הטרור. "עם זאת, אל-עאדל העדיף באופן היסטורי לשמור על פרופיל נמוך בתפקידיו הצבאיים והמודיעיניים, תוך שהוא מצביע על עתיד אפשרי, אם כי פחות סביר, כדמות דמות דמות דמות של אמיר", כתבו מומחי הטרור טרישה בייקון ואליזבת גרים ב15 ביולי.
אבל המצב לא כזה פשוט. ההערכה היא שאל-עאדל נמצא כעת באיראן ועל פי צ'ארלס ליסטר, עמית בכיר במכון ומנהל התוכניות בנושאי סוריה ומאבק בטרור וקיצוניות, זה מסבך את העניינים "במהלך העשור האחרון, ידוע שלפחות שלוש שלוחות של אל-קאעידה הטילו ספק באמינות ההוראות שהגיעו מסיף אל-עאדל בהתחשב במיקומו באיראן, ולכן אם הוא היה הופך למפקד הכללי של אל-קאעידה, השלוחות היו מתחילות לפתח עצמאות ארגונית ברמה אף גבוהה יותר מהמצב עכשיו".

איראן גם תצטרך לבחור בין גירוש אל-עאדל לבין פריסת חסותם אליו אם הוא ייבחר בסופו של דבר כיורשו של אל-זוואהירי. שמועות שנפוצו מספרות שאל-עאדל כבר עזב את איראן לאפגניסטן. האמריקאים מציעי פרס של 10 מיליון דולר עבור מידע שיוביל ללכידתו של אל-עאדל, שמבוקש כבר מאז 1998, בגין הפצצות על שגרירויות ארה"ב בטנזניה ובקניה, שם מתו 224 בני אדם, כולל 12 אמריקאיים. 
 
"למרות שלא בטוח מי יעלה למקום הראשון, הניתוח שלנו של אל-זוואהירי והווריאציה שלו כמנהיג מוכיח שאפילו הכרת הפרט מספקת רק כל כך הרבה מידע על סוג המנהיג שהוא יהיה", כתבו בייקון וגרים. "לכן, אנו טוענים שפחות חשוב לשאול מי יהיה יורשו של אל-זוואהירי, ודווקא לשאול איזה סוג של מנהיג הוא יהיה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה