תקשורת ומדיה

אחרי עשרות שנות עשייה: פרס מפעל חיים לרם לוי בתחרות הקולנוע הדוקומנטרי

עם עשרות סרטים ברשימה, בהם כאלה שהצליחו לעורר סערות ציבוריות, הבמאי רם לוי בן ה-75 יקבל השבוע את הפרס. וזה בכלל לא סיכום קריירה
אלכסנדר כץ |  3
רם לוי (צילום רחל הירש)
הבמאי הוותיק רם לוי הוא חתן פרס מפעל חיים בתחרות הקולנוע הדוקומנטרי 2015. לוי, חתן פרס ישראל לתקשורת בשנת 1993, יקבל את הפרס ביום שלישי השבוע בטקס בתל אביב בו יוכרזו הזוכים השונים בתחרות השנה.
לוי (75) גדל בתל אביב, שירת בצנחנים ובשנות ה-60 למד כלכלה ומדע המדינה באוניברסיטה העברית. הוא עבד בקול ישראל וברשות לתכנון כלכלי, ולאחר מכן נסע ללונדון ולמד שם בבית הספר לקולנוע. ב-1968 התקבל למחלקת הדרמה של הטלוויזיה הישראלית שרק הוקמה, ועבד ויצר בה במשך למעלה מ-30 שנה. ביצירתו המגוונת הרבה לעסוק ביחסים בין יהודים לערבים, בפערים החברתיים ובעיבוד מחזות ויצירות ספרותיות לטלוויזיה.
לאורך הקריירה הארוכה שלו הוא ביים עשרות סרטים, סדרות עלילתיות וסרטי תעודה. בין יצירותיו – העיבוד הטלוויזיה חרבת חזעה לסיפור מאת ס. יזהר על גירוש תושבי כפר ערבי במלחמת העצמאות, סרט שעורר עם שידורו בערוץ 1 ב-1978 סערה ציבורית עזה. יצירה בולטת אחרת היא לחם שהוקרנה אף היא בערוץ 1 ב-1986, ומספרת את סיפורה של משפחה בעיירת פיתוח דרומית שנקלעת למשבר עמוק עם פיטוריו של אבי המשפחה מעבודתו במאפייה המקומית. הסרט זכה בפרס איטליה.
בין הסרטים והסדרות שביים: הדרמה הטלוויזיונית מי ורדים מפורט סעיד על פי סיפור מאת גדעון תלפז; אינדיאני בשמש על פי סיפור של אדם ברוך; הסרט שלא היה על חקירות ועינויים של השב"כ, המשטרה והצבא; עיבוד טלוויזיוני למחזהו של נסים אלוני, הכלה וצייד הפרפרים; ועוד.
מאז פרישתו מרשות השידור מביים לוי באופן עצמאי. בין השאר יצר עם הסופרת המנוחה בתיה גור את סדרת הטלוויזיה רצח, מצלמים וביים את הסרט התיעודי סכנין, חיי על העיר סכנין מזווית הראייה של קבוצת הכדורגל המקומית בשנה שלאחר זכייתה בגביע המדינה. בימים אלו הוא עובד על סרט תיעודי חדש על ההצגה הדיבוק בתיאטרון גשר, ובעוד כחודש וחצי עתידה לעלות בערוץ 1 מיני סדרה חדשה בבימויו על פי ספרו של א.ב. יהושע - גירושים מאוחרים.
יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים אסנת טרבלסי מסרה כי "ביצירותיו נוגע רם בעצבים החשופים של החברה הישראלית ומאיר צדדים חשוכים ולעתים אפלים בהיסטוריה שלה. ללא פחד וללא משוא פנים נותן רם קול לבלתי נשמעים ולבלתי נראים. דורות שלמים של קולנוענים למדו ממנו, והיה לי את הכבוד להימנות על אותם קולנוענים. הבחירה לתת לרם פרס מפעל חיים בימים אלו בהם חופש הביטוי מאוים מדי יום מעוררת השראה בעיני ויש בה קריאה לשמירת חופש היצירה ולהעזה".
רם לוי מסר כי "בטקס הענקת הפרס יהיה קצת צפוף על הבמה, כי יחד איתי יעמדו אלפי נשים וגברים ששותפים למפעל הזה - סופרים, תסריטאים ואמנים מופלאים; אנשי מקצוע מעולים; המשפחה האהובה שלי; מנהלים ומקבלי החלטות רחבי אופקים בתחום התקשורת; והאנשים שהסכימו לסייע, להשתתף ולהצטלם בסרטים שאני קורא להם לא בצדק 'הסרטים שלי'. אני מודה לכל אלו מקרב לב – אלמלא הם, כנראה שהייתי עדיין כלכלן זוטר ברשות לתכנון כלכלי ומישהו אחר היה מקבל את הפרס המכובד הזה. כל חיי האמנתי שלאום, מולדת, מדינה, פוליטיקאים ואלוהים לא מצטלמים טוב. הם גדולים ומנופחים מדי, המסך קטן עליהם. אבל לבני אדם מן השורה הוא מתאים בול. בעיקר לאלה הצנועים, אלה שרואים אצלם את הקמטים או את הברק בעיניים, את ההיסוסים או את החיוך הקטן שמבצבץ לו פתאום, בלי הכנה".
תגיות רם לוי
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מגלומן לא יוצלח (ל"ת)
    חלי 11/2015/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מה קרה, לא קיבלת אצלו תפקיד וזה לא מניח לך? תתגבר! (ל"ת)
    שלי 12/2018/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    רם לוי השווה
    peaceforisraelandgaz 11/2015/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רם לוי מדהים כרגיל. אין ראוי ממנו לפרס. לחיי עוד הרבה יצירות שלך!
    סגור