בארץ

מבקר המדינה לשרי הממשלה: משכו דיבידנדים ב-2 מיליארד שקל

לאור פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל', הדו"ח שהיה אמור להתפרסם על ידי מבקר המדינה בנושא משיכת דיבידנדים מחברות ממשלתיות נדחה. למרות זאת, פנה המבקר לשרי הממשלה בדרישה שימשכו דיבידנדים לטובת הוצאות המלחמה והמפונים מבתיהם
מערכת ice | 
מתניהו אנגלמן (צילום מסך חדשות כאן 11)
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, פנה היום (חמישי) לשרי הממשלה ולמנהלת רשות החברות הממשלתיות, בדרישה למשוך מחברות ממשלתיות דיבידנדים שכבר הוכרזו, בסך 2 מיליארד שקל. זאת לטובת הוצאות המלחמה ועבור תושבי עוטף עזה ויתר המפונים מקווי העימות בדרום ובצפון.
פנייתו של אנגלמן מגיעה לאחר שבימים אלו צריך היה להתפרסם דו"ח בסוגיית משיכת דיבידנדים ובנושא מינוי דירקטורים בחברות ממשלתיות. בשל המלחמה הדו"ח לא מפורסם, אך אנגלמן רואה חשיבות בפרסום ביקורת ספציפית הרלוונטית לתקופת המלחמה. זאת במטרה ששרי הממשלה ומנהלת רשות החברות יפעלו לתקן את הליקויים באופן מיידי.
לדברי המבקר אנגלמן: "לצד הסכנה בשיתוק פעילות דירקטוריון חח"י, בשנה האחרונה מרבית שדרת הניהול של החברה התחלפה ובכלל זאת התחלפו בעלי התפקידים הבאים: מנכ"ל, סמנכ"ל תפעול ולוגיסטיקה, סמנכ"ל ייצור, סמנכ"ל כספים, יועץ משפטי, דובר, סמנכ"ל פרויקטים הנדסיים (התפקיד האחרון טרם אויש ובמקומו פועל מ"מ). כמו כן, בינואר 2024 יסיים את תפקידו סמנכ"ל שירות, שיווק ורגולציה ובתום הרבעון הראשון של 2024 עתיד לסיים את תפקידו גם המשנה למנכ"ל וסמנכ"ל שירותי רשת. תחלופה מסיבית זו של שדרת הניהול בחברה מחדדת את הצורך והחשיבות בפעילות תקינה של דירקטוריון החברה ואיושו המלא.חברת חשמל היא החברה הממשלתית הגדולה ביותר בישראל המחזיקה בנכסים בלתי שוטפים בסך של כ-86 מיליארד ש"ח, ומחזור הכנסותיה השנתי עומד על כ- 22 מיליארד ש"ח והיא מעסיקה כ- 10,000 עובדים. העיכוב במינוי יו"ר דירקטוריון קבוע ופעיל פוגע בתפקוד התקין של החברה וחושף אותה למחדל שעולה כדי הפרת חוק וכתוצאה ממנו לעיצומים כספיים". הוסיף.
עוד כתב אנגלמן: "נוכח כל האמור לעיל, בראי הוצאות המדינה הנוגעות למלחמה ולטיפול בעורף האזרחי, קיימת דחיפות כי השר הממונה על הרשות, השר האחראי לחברה בכל אחת מהחברות הממשלתיות, שר האוצר  ורשות החברות הממשלתיות יפעלו לחלוקת הדיבידנדים שהוכרזו בחברות הממשלתיות. כמו כן, קיימת חשיבות לאיוש דירקטורים בחברות הממשלתיות שפעילותן בעלת חשיבות לתפקוד המשק הישראלי בתקופת המלחמה, הן בפן הביטחוני והן בפן האזרחי, זאת לצורך הבטחת קבלת החלטות איכותית ואחראית, בתנאי אי-ודאות ותוך שמירה, ככל הניתן, על יציבותן הפיננסית."
לסיום, כתב: "הדבר מקבל משנה תוקף באיוש דירקטורים בחברת רפאל מערכות לחימה מתקדמות, בתעשייה האווירית לישראל ובאלתא מערכות שהן חברות הנותנות מענה בתחום המבצעי בתקופת המלחמה ובאיוש דירקטורים בחברת החשמל לישראל, שכן היא אחראית על  אספקת חשמל ומתן שירות למיליוני אזרחים בעורף, וביניהם תושבים המתגוררים בסמיכות לגבולות, ועל הבטחת יכולת המשק לפעול באופן תקין. ללא איוש מלא של דירקטוריון החברות ושל שדרת הניהול בחברות קיים חשש מהותי כי החברות לא יוכלו לעמוד במילוי ראוי של המשימות העומדות לפתחן. משכך, עליכם לפעול מידית לאיוש מלא של אורגני החברות בהתאם לדין ולכללי מנהל תקין, בין היתר באמצעות בחינת הארכת הכהונה של דירקטורים קיימים בחברות הרלוונטיות. בנוסף, מן הראוי שבתקופת המלחמה תישמר היציבות הניהולית הקיימת בחברות הממשלתיות שפעילותן משפיעה באופן נרחב על המשק הישראלי, וזאת מבלי לגרום לזעזועים בשדרת הניהול הבכירה בעת הזו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה