בארץ

ראש המוסד לשעבר: "טהרן נמצאת לאורך כל המערכה"

במסגרת ראיון שנערך עמו, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, תמך בהחלטת הדרג המדיני וטען כי יש "למחוק את חמאס בעזה". על סוגיית החטופים טען כהן כי: "החזרה מיידית ללא תנאי" ועל אחריות הדרג המדיני אמר: "אתה מכיר את הטלפון"
מערכת ice | 
יוסי כהן (צילום מרים אלסטר פלאש 90)
ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, התראיין ליואב לימור ב"ישראל היום", בראיון התייחס כהן למלחמה ונתן את פרשנותו לאירועים והתייחס להיבט המקומי ולהביט הגלובלי. כמו כן, טען כהן כי חיסול כוחות חמאס ברצועה הוא יעד ריאלי.
כהן התייחס לטענה במהלך הריאיון ואמר כי: "המטרה האסטרטגית של המבצע בעזה צריכה להיות לשחרר את רצועת עזה מכל נוכחות של ארגון חמאס. ארגון חמאס אזרחי, ארגון חמאס צבאי, לא צריך לעשות הבדלה ביניהם, כולם צריכים להפסיק להתקיים".
כהן הוסיף ואמר: "אם כי לא פשוט להשגה מאחר שמדובר במלחמה מאוד א־סימטרית. אנחנו נוהגים לפי דיני מלחמה בנוגע לכל הבלתי מעורבים, ונוהגים כמו תמיד לפגוע רק בטרוריסטים. אבל השטח הוא מורכב, חמאס נוכח בתוך האוכלוסייה האזרחית, והוא אונס אותה לפעול על פי דרכו. אין ספק שהאתגר לכוחותינו יהיה גדול, אבל אני יודע שצה"ל ערוך לזה, מסוגל לזה, אף שזאת אינה משימה פשוטה".
כהן התייחס לסוגיית החטופים וטען כי עובדה זו הופכת את פעילות צה"ל ברצועה ליותר מורכבת ואף טען כי המגעים לשחרור החטופים כבר החלו. "אני חושב שהדרישה הישראלית האבסולוטית צריכה להיות החזרה מיידית של כל החטופים ללא תנאי לשטח מדינת ישראל", כך אמר כהן בראיון.
כידוע, כהן התנדב לסייע למטה לשחרור החטופים, שמטפל במשותף בעניינם של כל 203 החטופים המוחזקים ברצועה אזרחים וחיילים כאחד. במסגרת פעילותו, הוא גם נפגש עם גל הירש, שמונה לרכז את הטיפול בנושא, ואתמול נפגש עם חברי המטה.
כאשר כהן נשאל האם הוא הופתע מחמאס ומהאכזריות שהוא גילה בממסגרת התקיפה שלו הוא אמר: "אני חושב שכולנו נדהמנו. אני לא חושב שמישהו מאתנו חשב שיכולה להיות אכזריות שתתורגם למעשים המזעזעים האלה שהם עשו. אני לא חושב שיש אזרח בעולם הזה שלא הופתע מעוצמת האכזריות".
יש לציין כי החל מיום תחילת המלחמה כהן נרתם למאמץ הישראלי ובראיון הוא מספר כי גורמים מכל רחבי העולם נתרמים למען ישראל: "בחדרי חדרים אנחנו מקבלים תמיכה אדירה בכל תחום שרק נרצה, ואני לא אפרט את התחומים, אבל היא אדירה בכל הרמות ומכל המנהיגים בזירה". 
במהלך הריאיון נשאל כהן על ארגון חיזבאללה ועל כוונותיו, כהן אמר כי אין לדעת וההמלצה הכי טובה הינה להיות ערוכים לכל תרחיש : "אני מציע לא לנחש מה הכוונות של חיזבאללה. הפתעות כבר לא יהיו כאן, כי כולנו דרוכים וערוכים. צריך להיות מוכנים למערכה מלאה מול חיזבאללה, ואם להישען על דברי הרמטכ"ל צה"ל ערוך למלחמה בשתי החזיתות".
כהן הביע את הערכתו הגדולה לסיוע שישראל מקבלת מארצות הברית ואמר: "אני חושב שמה שארה"ב עושה, והיא עושה את זה יפה מאוד כרגע, זה לומר לכולם: 'אל תתעסקו עם ישראל. אנחנו אוהבים את ישראל, ונדאג לקיומה. אם תתעסקו עם ישראל יתר על המידה, אנחנו נהיה בזירה'. אני חושב שנכון להקשיב לנשיא ביידן על כל דבריו, מרגע ההצהרה הראשונה שלו ועד לשיגור נושאת המטוסים פורד והביקור בארץ, ולהקשיב לו קשב רב". 
החל מתחילת המלחמה נחשפה המעורבות האירנית במערכה, על פי דיווחים טהראן העבירה לחמאס נשק, כסף וציוד נוסף. כהן התייחס לדברים ואימת אותם: "טהרן נמצאת לאורך כל המערכה, הם מאוד משולבים בפרטים. אנחנו רואים את זה בהרבה מאוד מערכות: בניין הכוח שהם דאגו לקיים אותו לחמאס בתוך רצועת עזה, אוניות המשלוח, הברחת האמל"ח הרקטי דרך סודאן, מתווכים כאלה ואחרים שעזרו להכניס טכנולוגיה לתוך רצועת עזה, אימונים שאנחנו רואים של הטרוריסטים האלה אצלם, מומחים של חמאס שלמדו מהם על נשק רקטי מדויק וסטטיסטי, ועוד".
החל מתחילת המלחמה גם הגזרה הצפונית החלה להתחמם עם ניסיונות של ארגון חיזבאללה להיכנס למערכה: "אני לא הייתי מסתכן באמירה אבסולוטית שאיראן תפעיל או תמנע מחיזבאללה לפעול. אני חושב שחיזבאללה יודע לפעול בעצמו, אין לי ספק שיש תיאום, אבל אין לי ספק, ובזאת אני משוכנע, שאיראן חוככת ידיה בהנאה מתוצאת 7 באוקטובר, והיא לא תהסס להמשיך ולתמוך בשני הארגונים האלה גם יחד".
"אי אפשר להאשים אותנו בניסיונות להגיע להבנות או להסכמות עם אנשים שרצונם, לכאורה לפחות, היה דומה לשלנו. גם אנחנו, כמו רבים אחרים, ניסינו לשנות לפחות את הרוח בתוך הרצועה, או לנסות לשנות את האינטרסים בתוך הרצועה ולשכנע את מי שצריך לשכנע ללכת לכיוונים שאינם כיווני אלימות. בדבר הזה לא הצלחנו".
רבים האשימו את הדרג במדיני והביטחוני בנוגע לגורם ההפתעה שחל עם תחילת המלחמה, כהן התייחס לדברים וציין כי: "אני יודע שהדבר הזה מתוחקר בעודנו מדברים, ויש כאן שאלות כבדות שהדרג המודיעיני צריך לשאול את עצמו. יש כאן תחקיר מודיעיני מעמיק וכואב שחייב להתקיים, ואני חושב שאזרחי ישראל יהיו במידה רבה זכאים וגם חייבים לקבל תשובה".
כהן יוצא להגנת בכירי ההנהגה וטען כי הם לקחו אחריות על הנעשה, אך התייחס לדרג המדיני באופן קצת שונה: "אנשים לקחו אחריות. קראתי את המכתב של ראש אמ"ן ואחרים, ואני חושב שהם עשו נכון כשהם לקחו אחריות. זה דבר שצריך לקחת לגביו אחריות, ולא להמתין לשוך הקרבות. תצטרכו לפנות לדרג המדיני. אתם מכירים את הטלפון".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה