בארץ

בחוגים הליברלים מתקוממים נגד הפוליטיזציה בהצעת חוק הרבנות הראשית

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אמש את הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (בחירת רבני עיר, רבנים אזוריים, רבני יישוב ורבני שכונות) וועדת הכנסת, בראשות ח"כ אופיר כץ, אישרה הבוקר את בקשת הממשלה להקדים את הדיון בהצעת חוק הרבנות הראשית לישראל, לפני הקריאה הראשונה שתצמצם ותגביל את כוחם בשלטון המוניציפלי ובחוגים הליברלים מודאגים
דוד זולדן | 
משמעת רבנות ראשית (צילום אתר הרבנות)
ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אמש את הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (בחירת רבני עיר, רבנים אזוריים, רבני יישוב ורבני שכונות). בזרם הליברלי מביעים מורת רוח מקידום החוק וטוענים כי הצעת החוק שאושרה מחלישה את כוחה של הרשות המקומית בבחירת רבנים מקומיים ובמינויים. בנוסף הם טוענים כי היא מעבירה כוח משמעותי לשר לשירותי דת במינוי רבני שכונות ומכפיפה את מערך הרבנות המקומית כולו לרבנות הראשית.
ועדת הכנסת, בראשות ח"כ אופיר כץ, אישרה הבוקר (שני) את בקשת הממשלה להקדים את הדיון בהצעת חוק הרבנות הראשית לישראל, לפני הקריאה הראשונה ובחוגים הליברלים מודאגים.
ע"פ הצעת החוק, מוצע לדחות את מועד סיום כהונתם של הרבנים הראשיים עד ליום א' בניסן התשפ"ד ובמקביל מוצע לדחות את מועד סיום כהונתם של חברי המועצות הדתיות הנבחרות המכהנות עד ליום ד' בסיון התשפ"ד.
על פי ניתוח שביצעו במרכז ליהדות ומדינה מבית מכון הרטמן, השינויים המרכזיים נעוצים בעובדה שהצעת החוק מכילה בתוכה מספר שינויים משמעותיים אל מול המצב הקיים הקבוע בתקנות וכן אל מול הליך מינוי הרבנים המקומיים בעבר. השינויים המרכזיים הם החלשת כוחה של הרשות המקומית בבחירת הרבנים וחיזוק כוחו של השר לשירותי דת ומועצת הרבנות הראשית; הכפפת כלל הרבנים המקומיים למועצת הרבנות הראשית כסמכות הלכתית עליונה ויחידה; מתן אפשרות למינוי מעל 100 רבני שכונות בעשרות ערים ויישובים ברחבי הארץ בעלות כוללת של מעל 10 מיליון ש"ח; מתן אפשרות לקיום הליכי בחירה של רבנים מקומיים גם בתקופת בחירות לכנסת ו/או בחירות ברשויות המקומיות; ביטול קצי בת הכהונה של רבנים והארכת כהונה של מאות רבני יישובים ומועצות אזוריות מעבר לגיל הפנסיה.
 
הצעת החוק מבקשת להרע את המצב הקיים – להחליש את כוחן של הקהילות בבחירת הרב שלהן באמצעות החלשת כוחם של נבחרי הציבור המקומיים בבחירת ומינוי רבנים מקומיים, להכפיף את כלל הרבנים למועצת הרבנות הראשית באופן שיחזק את מונופול הרבנות הראשית על היהדות ולא ייתן מקום לפסיקת הלכה עצמאית ולהציף את הרשויות המקומיות ברבנים שמונו "מטעם" ולא ברבנים אשר נבחרו על ידי קהילתם. הצעת החוק מעבירה כוח משמעותי מהגורמים המקומיים לגורמי הממשלה, אשר רובם מזוהים עם מספר מצומצם של מפלגות פוליטיות והיא צפויה לעורר התנגדויות עזות בקרב הרשויות המקומיות ובקרב הציבור הרחב שמאס בהתנהלותה של הרבנות הראשית. הצעת החוק אף מנוגדת לעקרון היהודי של " 70 פנים לתורה" ושל "אלו ואלו דברים אלוקים חיים" שכן הוא מכפיף את כלל רבני הישראל לאינסטציה דתית עליונה אשר הנחיותיה מנותקות מהציבור הישראלי והעם היהודי בתפוצות ופרשנותה להלכה היא מחמירה ביותר.
מנהל המרכז ליהדות ומדינה מבית מכון הרטמן, תני פרנק, מסר בתגובה: "הצעת החוק להחלשת כוח הרשויות המקומיות במינוי רבנים מקומיים תהפוך את רבני הערים ממנהיגים מקומיים בעלי כתפיים הלכתיות לפקידים חסרי עצמאות הלכתית. ברגע שהופכים את מערך הרבנות למערך היררכי בסגנון הנצרות הקתולית ואת הרב הראשי לאפיפיור, פוגעים ביכולת של רבנים מקומיים להנהיג את קהילתם. יתרה מזאת, ברגע שמחלישים באופן משמעותי את יכולתם של נבחרי ציבור מקומיים להשפיע על בחירת רבנים בעירם או ביישובם, הופכים את התפקיד לבובה על חוטים מטעם מפלגות פוליטיות ששולטות במשרד לשירותי דת וברבנות הראשית. הצעת החוק הזו היא בכייה לדורות וטעות קשה שתפגע ברבנות עצמה וביכולתה להיות רלוונטית לציבור".
 
גם רב קיבוץ 'קבוצת יבנה' וראש מכינת 'רוח השדה', הרב אילעאי עופרן, התייחס לאישור החוק ואמר כי "ביום שפוליטיקאים יכתיבו לו איך להתנהל, הוא יתפטר מתפקידו כרב".
לדברי הרב עופרן: "ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק הקובעת כי מעתה ואילך הסמכות הדתית, ההלכתית והרוחנית העליונה עבור רבני יישובים תהיה מועצת הרבנות הראשית והם יהיו כפופים לה ולרב האזורי מבחינה הלכתית".
"בתור רב יישוב מזה כ-14 שנה, הריני מוסר מודעה – אני כופר בסמכותם של הפוליטיקאים כולם, מדרעי עד ליברמן, מסמוטריץ׳ עד כסיף, לקבוע למי אהיה כפוף מבחינה דתית, הלכתית או רוחנית".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה