בארץ

פרופ' רייכמן: "סמוטריץ' זומם משטר הלכתי בדומה לארדואן בטורקיה"

פרופ' אוריאל רייכמן הזהיר הבוקר בכנס הרצליה: "חייבים להתקומם גם נגד שלטון שנבחר דמוקרטית אם הוא מנצל זאת כדי ליצור משטר אוטוריטרי". עוד התריע: "אסור שהכנסת תוכל לפטור את החרדים משרות צבאי, התנועה החרדית היא התנועה שנגדה התקוממה הציונות"
מערכת ice | 
פרופסור אוריאל רייכמן (צילום גלעד קולרציק)
פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר הדירקטוריון של אוניברסיטת רייכמן, נאם הבוקר בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטה, ואמר בין היתר: "חייבים להתקומם גם נגד שלטון שנבחר דמוקרטית, אם הוא מנצל זאת כדי ליצור משטר אוטוריטרי".
על המחאה הנרחבת בחברה הישראלית נגד הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, אמר פרופ' רייכמן: "מאות אלפי אנשים, מכל שכבות העם, הפגינו כשדגל ישראל בידם במהלך 20 השבועות האחרונים בכל רחבי הארץ. הם לא ביקשו הקלות במיסים או בשרות צבאי, לא הטבות במענקים או בג'ובים ציבוריים, כל שביקשו הוא ביטול ההפיכה המשטרית האנטי דמוקרטית. לקח העבר הרחוק מבהיר שלא ניתן להפוך את בני העם היהודי לנתיני מלכות משרתים. ההיסטוריה המודרנית לימדה אותנו שחייבים להתקומם גם נגד שלטון שנבחר דמוקרטית אם הוא מנצל זאת כדי ליצור משטר אוטוריטרי - לא דמוקרטי".

עוד הוסיף רייכמן: "לחוגים רחבים בציבור נמכר הרעיון כי דמוקרטיה היא שלטון הרוב ואין בלתו. במדינת ישראל הקואליציונית הכנסת נשלטת על ידי הממשלה והממשלה שבויה לא אחת בידי מיעוט מתוכה. שלטון מוחלט בידי הקואליציה בכנסת הוא פוטנציאל לעריצות, קל וחומר כאשר השלטון נתון בפועל בידי הרשות המבצעת. אין שיטה דמוקרטית ללא איזונים ובקרה. במדינת ישראל המוסד שאמור להתייצב מול הכנסת והממשלה ולמנוע שהגבולות לא יחצו ולא יעשה שימוש בלתי מוגבל בכוח הוא בית המשפט העליון. המהפכה המשטרית באה לנטרל את הגנות בית המשפט העליון. הדבר נעשה בעורמה. בית המשפט העליון כמובן לא בוטל אבל כוחו מול הכנסת למעשה נשלל. חמש טבעות חנק, הדוקות יותר או פחות, תוכננו לבצע את העבודה".
"הצעת הפשרה האחרונה בעניין מתן סמכות לנציגי הקואליציה בוועדה למינוי שופטים, למנות שניים משופטי בית המשפט העליון, לצד מינוי נשיא בית המשפט, עלולה בצרוף הצבעת שופט נוסף אחד, למנוע סופית ביקורת שיפוטית על החקיקה. לנטרול הגנות בית המשפט יש משמעות מרחיקת לכת. הכנסת תוכל לחוקק כל חוק שייראה לה שיחול עלינו האזרחים".
בנושא המגזר החרדי אמר רייכמן: "אסור שהכנסת תוכל לפטור את החרדים משרות צבאי ולחייב את ילדינו ונכדינו לסכן עצמם בהגנה על יישובי החרדים ביהודה והשומרון. הכנסת תוכל לקבוע מעצר מנהלי ללא משפט לאזרחי המדינה, להורות על הפקעת רכוש ללא פיצוי ממי שיראה לה, וניתן יהיה לסגור עיתונים ורשתות שידור המרגיזות את השלטון. זכות הדיבור, ההתארגנות וההפגנה יהיו גם הם נתונים לשיקול השלטון".
על הסכנה בקידום משטר הלכתי בחסות ההפיכה המשפטית, אמר פרופ' רייכמן: "אין ספק שהמהלך שראשיתו בציונות הדתית בראשות שר האוצר סמוטריץ', בשיתוף עם שר המשפטים לוין, בא לכונן בבליץ חקיקתי, כבפעולת קומנדו עילית, שינוי משטרי נוסח אורבן בהונגריה. הצלחת הפעולה הזו הייתה מאפשרת לציונות הדתית לחתור להמשך המהלך ולכינון משטר הלכתי בדומה לשלטון של ארדואן בטורקיה. הדיבורים על רפורמה משפטית היוו הסוואה".
על השסע הדתי-חילוני במדינת ישראל אמר פרופ' רייכמן: "התנועה החרדית היא התנועה שנגדה התקוממה הציונות ודחפה לשינוי מהותי בתולדות העם היהודי. התנועה החרדית, שהתנועה הציונית פתחה את הלב והשערים אליה הייתה מהמתנגדים, המשיכה לקיים את הגולה בתוך הגאולה והשאירה אותנו ללא שיתוף פעולה אמיתי תוך הקפדה על אוטונומיה מלאה שתלויה בקואליציה".
"אנחנו נמצאים היום ברגע היסטורי. אין ספק שאנחנו במלחמת תרבות, אין ספק שהשסעים בחברה הם שסעים קשים ביותר. כשאני מדבר היום על הנושא הזה, על הבסיס של ההגדרה עצמית של מדינת ישראל, אני מדבר בדם. האוניברסיטה הזאת הגדירה את עצמה כאוניברסיטה ציונית וחרטה על דגלה את המחויבות להגדרה העצמית של מדינת ישראל כפי שהיא בהכרזת העצמאות. אנחנו עומדים מאחורי הדרישה לחזור ולהתחיל לבנות את הדיאלוג מנקודת ההתחלה. לא נחזור ולא ניתן יד לקרע במדינת ישראל, פיצול הוא גם סופה של המדינה הזו. זה הרגע לגדלות נפש, לחשיבה חדשה, לנסות להושיט ידיים ולהתגבר על השנאה, אם לא נהיה יחד, לא נהיה בכלל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה