בארץ

יאיר לפיד מפרסם חלופה לרפורמה: "לחוקק חוקה לישראל"

יו"ר האופוזיציה מציג לראשונה את המתווה שלו לפתרון משבר המהפכה המשפטית: לחוקק חוקה שבבסיסה 4 חוקי יסוד - הראשון בהם הוא מגילת העצמאות. "לא ניתן להפוך את המדינה למשיחית, לאומנית, אלימה ולא דמוקרטית", כתב
מערכת ice |  1
יאיר לפיד (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד פרסם הבוקר (שישי) את החלופה שלו לרפורמה המשפטית: לכתוב חוקה לישראל - "הדבר היחיד שיוציא אותנו מן המשבר הנורא שנקלענו אליו".
בפוסט נרחב בפייסבוק שלו פתח לפיד: "אז מה כן? ברחובות ישראל נכתבת בימים אלה ההיסטוריה. מחנה ליברלי עצום בגודלו גילה את זהותו, את עוצמת ערכיו. עטופים בדגל ישראל אנחנו נאבקים על הדמוקרטיה שלנו ועל העתיד של ילדינו.
"כדי לצאת לדרך חדשה עלינו לכתוב חוזה ישראלי חדש", המשיך לפיד, "במקום דהירה חפוזה ומגונה להפיכה משטרית שתהפוך אותנו לעוד דיקטטורה מזרח תיכונית כושלת, אנחנו צריכים ליצור ולהילחם על חזון משותף חיובי, אופטימי, מעורר השראה. עבורנו ועבור הדורות הבאים.

"ישראל היא דמוקרטיה יהודית. אנחנו לא ניתן לה להפוך למדינה משיחית, לאומנית, אלימה ולא דמוקרטית. זה יהרוס את כלכלתה, יפגע אנושות בבטחון הלאומי ויחסל את הרעיון המקודש שאנחנו עם אחד. עלינו להעניק למדינת ישראל בסיס מכונן חדש. המשבר הזה צריך להסתיים בכך שנבנה פה חברה ישראלית אחרת - טובה יותר, שלמה יותר, שונאת פחות.
"במילים אחרות: עלינו לכתוב חוקה. חוקה היא הדבר היחיד שייתן לנו אתוס מאחד, ברור, שמשותף לכולנו. חוקה היא חוזה בין האזרח לבין השלטון. היא ההתחייבות הכתובה של המדינה לשמור על זכויות אזרחיה. ההתחלה כבר נכתבה עבורנו. "בארץ ישראל קם העם היהודי," היא אומרת, "בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי".
לדברי לפיד, פסקת הפתיחה של מגילת העצמאות צריכה להיות גם פסקת הפתיחה של החוקה הישראלית. פרק מספר 1 של החוקה צריך להיות "חוק יסוד: מגילת העצמאות".
"השורות האומרות שמדינת ישראל "תְּהֵא מֻשְׁתָּתָה עַל יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל;" אינן יכולות להישאר סמליות. עליהן להפוך לתוכן מעשי המנהל את חיינו. עלינו לעגן בחוק את העובדה שמדינת ישראל, "תְּקַיֵּם שִׁוְיוֹן זְכֻיּוֹת חֶבְרָתִי וּמְדִינִי גָּמוּר לְכָל אֶזְרָחֶיהָ בְּלִי הֶבְדֵּל דָּת, גֶּזַע וּמִין; תַּבְטִיחַ חֹפֶשׁ דָּת, מַצְפּוּן, לָשׁוֹן, חִנּוּךְ וְתַרְבּוּת."
לפיד טוען שלמהלך צריך להתלוות תהליך עומק של שיקום והעמקת החינוך לערכי הדמוקרטיה: "ילדי ישראל לא צריכים ללמוד רק מתמטיקה ואנגלית ברמה הגבוהה ביותר, אלא גם מהו שיוויון אזרחי, מדוע חשובות זכויות נשים,  להט"בים ובני החברה הערבית, ומדוע היהדות אינה סותרת את הדמוקרטיה אלא משלימה אותה".
בנוסף למגילה, לדבריו עלינו לחוקק שלושה חוקי יסוד נוספים שיהפכו לבסיס החוקה הישראלית:
"חוק יסוד: החקיקה" - יגדיר את מעמד-העל של חוקי היסוד שלנו, ויכפיף את כל רשויות השלטון להגבלות שיסודן בחוק, ולמה שכינה השופט שמגר "נורמות-על המבטאות את תפיסות היסוד של המדינה". במקביל לחקיקתו, עלינו לשריין את חוקי היסוד הקיימים, ולהבטיח את מעמדם המיוחד כדי למנוע מכל הרשויות – המחוקקת, המבצעת והשופטת – לפלוש זו לתחומה של זו, או לערער זו על סמכותה של זו.
"חוק יסוד: זכויות האדם" - ישלים את החסר בספר החוקים שלנו לגבי הזכויות הבסיסיות של כל אזרח בישראל: חופש הביטוי, איסור אפליה, חופש דת ומצפון, הזכות לחינוך המבטיח את עתידו של כל אדם. החוק השני לא יכול להתנתק ממציאות חיינו. במקביל לכתיבת החוקה עלינו לפתוח בתהליך אמיתי, עמוק ואמיץ, שבסופו נגדיר את מספר המשתתפים ב"חברת הלומדים" החרדית שבו יכולה לעמוד החברה הישראלית והכלכלה הישראלית.
תיקון ל"חוק יסוד: השפיטה" - יגדיר את האפשרויות לביקורת שיפוטית על מה שהכנסת מחוקקת. אנחנו מכירים בכך שיש להגביל את מה שמכונה "האקטיביזם השיפוטי", אבל מדינה דמוקרטית אינה יכולה להתקיים בלי בית משפט חזק ועצמאי. במקביל לחוק זה יוחלט על הרכב וועדה למינוי שופטים שיבטיח בית משפט עליון מגוון בהרכבו ובדעותיו, אך יוודא שלפוליטיקאים – מאף צד – לא תהיה שליטה בבחירת השופטים.
ולפיד מסכם: "חוקה לישראל המבוססת על מגילת העצמאות היא לא רק מוצדקת ערכית ומוסרית, היא גם הדבר היחיד שיוציא אותנו מן המשבר הנורא שנקלענו אליו. לקראת שנתה ה-75 של ישראל עלינו לעצור את התהליך ההרסני שמתנהל בימים אלה ולראות במשבר גם הזדמנות לשבת יחד לכתוב את החוקה שלנו".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    נו, סוף-סוף הדובון פותח את הפה, במקום להגיד רק לא-לא-לא
    מישי 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שהחיינו.
    סגור