בארץ

הספרייה הלאומית תתפרק אם יעבור "חוק שי ניצן"?

ימים ספורים לאחר שהכנסת העבירה בקריאה טרומית את "חוק שי ניצן" האקדמיה המדעית האמונה על ייעוץ לממשלה על נושאי מדע ואקדמיה מזהירה כי הדבר עלול להביא לכדי פירוקה של הספרייה
מערכת ice | 
שי ניצן (צילום מרים אלסטר פלאש 90)
שלשום פורסם כי הכנסת העבירה בקריאה טרומית את מה שקרוי כעת "חוק שי ניצן", במסגרתו תוענק לשר החינוך השליטה בספרייה הלאומית והוא זה שיוכל לקבוע מי הוא הדירקטוריון. הצעד עורר את זעם הספרייה והדבר נתפס בתור ניסיון להדיח את שי ניצן, פרקליט המדינה לשעבר שהגיש את כתבי האישום נגד נתניהו.
היום (ג') מועצת האקדמיה הישראלית הלאומית למדעים, אשר אמונה בין היתר לייעץ לממשלה בנושאי מחקר ותכנון מדעי, מוציאה הודעה לאור החוק ובה היא מזהירה כי הוא עלול להביא לפירוק של הספרייה הלאומית. הדבר נובע מהעובדה שהחוק לכאורה נוגד את ההסכם עם המדינה, במסגרתו היא העבירה את הבעלות על הספרייה למדינה ובכך גם נקבעה עצמאותה.
האקדמיה הוסיפה וכתבה: "העברת מינוי הדירקטוריון ממועצה ציבורית בלתי תלויה לידיו של שר בממשלה מהווה התערבות בוטה בעצמאותה של הספרייה, בכך שהיא מכפיפה אותה במובהק לדרג הפוליטי. שינוי כזה יזיק לאוצר הידע הלאומי היהודי והישראלי באופן בלתי הפיך. הוא גם יפגע באמונם של התורמים והשותפים לפעילות הספרייה בארץ ובחו"ל, אשר ביססו את תרומותיהם על מעמדה של הספרייה כתשתית מחקר המנוהלת לאורה של המצוינות המדעית בלבד ובאופן חופשי משיקולים פוליטיים".
הודעה זו מגיעה גם לאור העובדה שקמו שמועות האומרות כי אם יועבר החוק סופית אז מוסדות רבים יוציאו מהספרייה הלאומית את האוספים הנדירים שלהן ובכך יהפכו אותה ל"ענייה" משמעותית מבחינה אקדמית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה