בארץ

תמלילי החקירות בפרשת הצוללות נחשפים: "ניסו להגיע לנתניהו"

ראש הממשלה נתניהו לא היה חשוד ב"פרשת הצוללות" לפי הודעת היועמ"ש לשעבר מנדלבליט, אך מהפרוטוקולים של החקירות בלהב 433 עולה כי החוקרים תשאלו את העדים השונים לגביו – לכאורה ללא אישור היועמ"ש
מערכת ice | 
צוללת מסוג HMS Ambush Astute חוזרת לבסיס שלה בסקוטלנד (צילום אלביט)
למרות שהיועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט טען כי רה"מ נתניהו לא היה חשוד ב"תיק הצוללות", חוקרי להב 433 ניסו להשיג מידע על מעורבותו בפרשה - לכאורה ללא היתר מהיועמ"ש.
"ישראל היום" פרסם הבוקר את תמלילי חקירות להב 433 בפרשת הצוללות, מהן עולה שהנחקרים השונים בתיק 3000 (פרשת כלי השיט) נשאלו שאלות חוזרות ונשנות בשאלת מעורבות ראש הממשלה נתניהו. הנחקרים: דוד שרן, מיקי גנור, דוד שמרון, יצחק מולכו, ארי הרו, שלומי פוגל ונתן מיליקובסקי - מכולם ניסו לדלות מידע על ראש הממשלה.

לדברי העיתון, הוראת חוק היסוד אוסרת לקיים חקירה לגבי רה"מ ללא אישור היועמ"ש, אולם יש שאלה מהי חקירה והאם התשאול לגבי נתניהו מהווה חקירה. יחד עם זאת, ניסיון לגייס עד מדינה נגד נבחר ציבור ללא אישור הוא כבר אירוע חמור יותר, ונשאלת השאלה: אם לא ניתנה הסכמת היועמ"ש, האם נחצה הקו האסור וחוקרי להב 433 קיימו בפועל חקירה נגד נתניהו ללא אישור?
כך לדוגמא מתמלילי החקירות שפורסמו עולה שהחוקר מתחקר את ראש הסגל בלשכת רה"מ לשעבר, דוד שרן, ניתן להבין מדבריו כי הוא רומז לדוד שרן כי באפשרותו לחתום על הסכם עד מדינה.
החוקר קנר: "אני אומר לך, אתה צריך לקחת את ההחלטה לעזור לעצמך. אתה צריך לבוא ויש לך קלפים. יש לך קלפים. אל תענה לי. יש לך קלפים. אם לא היה לך מה למכור, לא הייתי מדבר איתך. יש לך מה למכור".
שרן: "ואם אתה טועה, ואין לי מה למכור?"
קנר: "אז אתה בבעיה רצינית. אמרתי לך, גמרנו לחפש אותך. אתה בן אדם הגיוני, יודע שמה שיש וממה שהוצג לך במהלך החקירות אתה חמש-שש שנים הולך לשבת בכלא. בוא תראה איפה האינטרס שלך והאינטרס שלי נמצאים, ואיזה קלף אתה יכול להוציא מהשרוול. אני הולך עכשיו לישיבה, תחשוב בינתיים. לא יהיו הרבה הזדמנויות".
משטרת ישראל מסרה בתגובה לישראל היום: "משטרת ישראל פועלת במקצועיות ובמסגרת החוק. כל חומרי החקירה הועברו לפרקליטות שמנהלת את התיק בימים אלה בבית המשפט, ומשכך לא נוכל להתייחס לגופן של טענות".
הפרקליטות מסרה בתגובה: "פרשת 'כלי השיט' נפתחה בבדיקה מקדימה שעליה הורה היועמ"ש, על דעת פרקליט המדינה. בעקבות ממצאי הבדיקה, שבה נאספו ממצאים שהעלו חשד סביר לעבירות שחיתות ביחס לחלק מהמעורבים בפרשה, הוחלט לעבור מבדיקה לחקירה. בהתאם לממצאי הבדיקה באותה עת, הודיעה הפרקליטות כי ראש הממשלה נתניהו אינו נמנה עם החשודים בפרשה.
"כפי שציינו במענה לעתירות לבג"ץ, שדחו את ההחלטה שלא לחקור את מר נתניהו באזהרה, חוקרי המשטרה, בליווי בכירי הפרקליטות, בחנו כיוונים שונים במסגרת חקירה מקיפה ורחבה. כדי לאשש או להפריך כיווני חקירה אלה, נבחנה בין היתר שאלת המעורבות או המודעות של גורמים רמי דרג שונים, ולשם כך בוצעו פעולות חקירה מגוונות. לחוקרים לא ניתנה כל הנחיה להימנע ממיצוי כיווני חקירה כאלה ואחרים, גם ביחס לבעלי תפקידים בכירים. בסופו של יום, לא נמצא כי התגבש חשד סביר המצדיק את חקירתו באזהרה של ראש הממשלה, ולפיכך נגבתה ממנו עדות בלבד".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה