בארץ

עוזי ארד: "בעזה יכול לשלוט כוח בינלאומי כולל המנגנון של הרש"פ"

פרופ' עוזי ארד, היועץ לביטחון לאומי לרה"מ וראש המל"ל לשעבר בריאיון ל-ice: "אם החמאס יפסיק את פעילותו בדרום והחיזבאללה יפסיק גם הוא את פעילותו הצבאית אז אפשר להגיע להסדר חדש שבונה רצועת ביטחון אפקטיבית ומרחיק את חיזבאללה מהגבול"

 

דוד זולדן |  1
עוזי ארד (צילום ללא קרדיט)
פרופ' עוזי ארד, היועץ לביטחון לאומי לרה"מ וראש המל"ל לשעבר ומי שכיהן כיועץ המדיני לרה"מ וראש אגף המחקר במוסד בריאיון ל-ice מדבר על היום שאחרי ברצועת עזה, מחלק עצות ליורשיו בצמרת הביטחונית בסוגיות בוערות ואין לו ספק שלעסקת חטופים יהיה מחיר כואב ביותר: "אם כל החטופים ישוחררו מיד עד האחרון שבהם אני חושב שאנחנו מנגד נצטרך לשחרר אסירים בהיקף ניכר". על היום שאחרי: "אני לא רואה שום טעם בכך שישראל תחזיק באחריות שלטונית בעזה".
מה הקו האדום שלך לעסקת חטופים - על איזו דרישת חמאס היית מטיל וטו?
"אני יכול לומר שהעמדה שלי היא שאנחנו רוצים שכל החטופים כולם בלי יוצאים מן הכלל, אלה שחיים שם ואחדים מהם שחולים או פצועים שלא יאונה להם כל רע ושהחמאס אחראים לבריאותם התקינה של כל אחד ואחת מהחטופים. אם כל אלה ישוחררו מיד עד האחרון שבהם אני חושב שאנחנו מנגד נצטרך לשחרר אסירים בהיקף ניכר. זה חשוב ואפילו במפתח יותר מאשר דובר עד עכשיו אבל כל זה בכפוף לתנאי קשיח שמעתה ואילך השחרור הוא של כולם בלי אבחנה וכאשר הוא נעשה בלי חלילה שקורה שום דבר לאף אחד מהם מעתה ואילך".
אם היה מדובר רק בשחרור אסירים יכולנו להגיע לקונצנזוס אפילו בימין סביב זה. העניין הוא שזה טומן בחובו חזרה לצפון הרצועה והפסקת הלחימה. השאלה אם זה לא מחיר כבד מדי אם אנחנו מקרבים את האויב שוב לגבול ומוחקים את ההישג הצבאי של כיבוש השטח?
"אנחנו מדברים על המצבים שיהיו בהנחה אחרי חיסל כוחו של חמאס ואז השאלה מה יהיה במצב ההוא. אי אפשר שיהיה ואקום מכל הסיבות הקיימות. ואקום זה דבר שיביא לאזור הפקר וכל אחד יעשה ככל העולה על רוחו. אני מדבר על אחרי שנקבל את השלטון ונטיל אחריות על ישות אחרת מוסמכת שתשמור על כך שלא יהיה חימוש ושהאזור יהיה בעצם מפורז וגם ישמור על הסדר והביטחון ולא יאפשר טרור מתוך הרצועה. ישראל לא אומרת שהיא הולכת לפנות כל סנטימטר ברצועה שבו היא עכשיו אוחזת כי תהיה נוכחות ישראלית בנקודות חשובות בוודאי בציר פילדלפי. הנוכחות האחרת תיוותר בתנאי שהנוכחויות האחרות שתכנסנה יהיו של גורמים שלוקחים על עצמם את הביטחון על השטח".
מי למשל?
"בעזה יכול לשלוט כוח בינלאומי כולל ערבי כמו כוחות הביטחון של הרש"פ. זה עניין של מו"מ ושיקולים לפיהם האינטרסים שלנו נשמרים. בנוגע לאחריות אזרחית שלטונית בפירוש אין לנו עניין לשאת באחריות לכל זה ולפיכך צריך להיות מישהו אחר שייקח על עצמו את האחריות הזאת. יש ציפייה בינלאומית לכך שאותה רש"פ היא שתיקח את האחריות ותפעל בהתאם כפי שהיא עושה במקומות שהיא אחראית בשטחים האחרים. ההתנגדות בישראל לדבר הזה נובעת מסיבות של ספקות מסוימים כלפי הרש"פ אבל אלה עניינים שצריך לבנות אותם. אני לא רואה שום טעם בכך שישראל תחזיק באחריות שלטונית בעזה. משום שהדבר הזה יגרום למצב שנהיה אחרים, אם מתן השירותים הזה יעלה לנו הון תועפות ואין סיבה שנעשה את זה. מנגד, אם לא נשים את הון תועפות הזה נהיה אחראים להידרדרות הכלכלית ברצועה ואנחנו לא רוצים לשאת באחריות לדבר כזה".
 
אם אנחנו במגמה של להתנער מאחריות ברצועה אז למה זה תפקידנו לספק לאויב חשמל ואוכל?
"יש פה מצב שנוצר בדרישות או בציפיות מצד גורמים בעולם ולא רק ערביות שראו אותנו כמי שאחראים באופן עקיף למצב הכלכלי שנגרם בגלל הסגר. קל וחומר שנהיה אחראים אם נהיה נוכחים בפרופיל יותר גבוה. נצטרך לא רק לצאת מהרצועה אלא גם לדאוג לליברליות מרבית במתן פתיחה לרצועה בצורה שלא עשינו קודם. ניתן נמל, שדה תעופה, ואז בהקלה כזו אנו מסייעים לחיים הכלכליים הנורמליים ברצועה להתפתח. נגרם הרס ברצועה ומדברים על מאמץ שצריך לבוא לטובת שיקום הנזקים של אזרחים למקום מגוריהם או הקצאת מקום מגורים סבירים. העלות שלו עצומה ומי יעשה את זה? הסכומים גדולים מאוד ומאמץ שייקח הרבה זמן. המאמץ השיקומי הזה צריך להתרחש".
אם חיזבאללה יניח את נשקו בתרחיש שבו הושגה הפסקת אש עם חמאס - האם עלינו בכל מקרה לחתור למלחמה והשגת כוחותיו מהגבול עד מעבר לנהר?
"הדרישה שלנו ליצור מצב חדש בגבול, להרחיק את חיזבאללה מצפון לנהר. אם החמאס יפסיק את פעילותו בדרום ואז החיזבאללה יפסיק גם הוא את פעילותו הצבאית אז אפשר להגיע להסדר חדש שבונה רצועת ביטחון אפקטיבית ומרחיק את חיזבאללה מהגבול. עד אז התגובה הישראלית צריכה לפעול כלפי מטרות צבאיות או אחרות וישראל לא צריכה ולא יכולה להשלים לאורך ימים גם אם יהיה הסדר מסוג שאנחנו מוכנים לו ולא תשלים למשך שנים עם נוכחות של כוח שאין לו שום הצדקה לתקוף אותנו ושעושה זאת בשליחות מדינה מאוד עוינת שכוונותיה כלפינו בוודאי לא על רקע של תביעות טריטוריאליות מאיתנו. אין הצדקה שחיזבאללה יחזיר ביכולות מסוכנות שמחייבים אותנו להיות דרוכים ונתונים לאיום פוטנציאלי מתמשך. לכן, לטווח הארוך אני חושב שנצטרך ולא רק אנחנו לגרוע מהיכולת שלו בהדרגה עד שהכוח הזה יוסר. ניזום התקפה מקדימה ונחסל בעצם את היכולות הצבאיות של חיזבאללה וזה האינטרס הישראלי. לקראת סיום חשוב לי להבהיר כי אינני בתפקיד והדברים הם פרי הבנתי ופה ושם עמדתי האישית שלא מחייבת אף אחד". 

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מי אתה בכלל? עוזי ארד
    רז 03/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי מקשיב בכלל לאנשים כמוך? אנשים שמונעים משנאה אישית . ואני כבר לא מדבר על השנאה שלך לנתניהו שבגללה היית מוכן לשרוף כל חלקה טובה . ולמה? כי הוא פיטר אותך? עד אז היית איש אמונו מגן עליו בכל דבר ועניין גם אם לא היה צריך את הגנתך .. ובגלל זה הגענו לאן שהגענו השנאה הזו הרסה את המדינה . זה כולל את כל אלה ששונאים את נתניהו . הם כולם חשבו שישארו בתפקידם כל החיים . ואוי לו אם יזיז אותם מתפקידם . פשוט יום אחד הם מחליפים את עורם מאהדה והערצה לשנאה תהומית .. אז לומר את האמת לא הייתי רוצה חברים כמו עוזי ארד . השנאה שלהם מפחידה אותי. ועכשיו הוא מציע הצעות כאילו הוא מבין יותר מהאזרח ברחוב .. היה ראש המלל בשנת 1948 . מאז עברו הרבה מים בנהר .
    סגור