משפט

דמרי ואלקטרה בנייה מסתבכות: עשרות תביעות נגד החברות

במהלך השנתיים האחרונות, הוגשו עשרות תביעות נגד חברות הנדל"ן הגדולות בישראל. הטענה היא שהן מצמידות את מחירי הדירות לעלייה העתידית למדד תשומות הבנייה מבלי שהמחיר הסופי של הדירות ידוע
מערכת ice |  8
בנייה בישראל (צילום גיל יערי פלאש 90)
חברות הנדל"ן בישראל ממשיכות להסתבך, כאשר עשרות תביעות הוגשו נגד החברות הבכירות. בין החברות שנתבעות ניתן למצוא את: מרדכי שכטר, א. זייתוני ומשה ויגאל גינדי, צמח המרמן ואלקטרה בנייה, שיכון ובינוי, דמרי ועוד. הטענה העיקרית נגד החברות היא הצמדת מחירי הדירות לעלייה העתידית למדד תשומות הבנייה מבלי שהמחיר הסופי של הדירות ידוע.
את מדד תשומות הבנייה מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והוא נועד למדוד את השינויים בהוצאות הדרושות לקבלנים עבור בנייה למגורים. המדד מתפרסם ב-15 בכל חודש. בשנים האחרונות הוא נמצא בעלייה מתמדת ומאז 2010 עלה ביותר מ-30%.
בכתב התביעה נגד אלקטרה בנייה וצמח המרמן נכתב כי "המשיבות מצמידות את התשלומים רק למדד עתידי במידה שהוא עולה, ואולם אם המדד ירד התשלום חוזר להיות מוצמד למדד הידוע. הסעיף קובע כי ההצמדה תהיה לגבוה מבין השניים".
עוד נכתב בכתב התביעה: "קביעת תנאים מקפחים של מדד עתידי מהווה התנהגות שלא בתום לב ובחוסר הוגנות (בלשון המעטה) מצידן של המשיבות שתכליתן ברורה: ניסיון להערים ולעקוף את חוק ריבית והצמדה מתוך תאוות בצע פסולה".
"סעיפי ההצמדה בהסכמי המכר מנוסחים באופן המקפח את רוכשי הדירות, שכן תשלומים בתאריכים שבין ה-1 ל-15 לחודש מוצמדים למדד עתידי, שכלל לא פורסם במועד התשלום".
עוד נכתב כי: "סעיפי ההצמדה בהסכמי המכר מנוסחים באופן המקפח את רוכשי הדירות, שכן תשלומים בתאריכים שבין ה-1 ל-15 לחודש מוצמדים למדד עתידי, שכלל לא פורסם במועד התשלום". כך לדוגמה, אם רוכש ביצע תשלום של כמיליון שקל ב-8 לחודש, והמדד שפורסם ב-15 לחודש עלה ב-0.5%, הרי שהרוכש יידרש להוסיף 5,000 שקל.
חברות צמח המרמן ואלקטרה בנייה דחו את הטענות. לפי ההודעה שמסרו, בחוזה המכר נקבע מפורשות שכל התשלומים יבוצעו במחצית השנייה של החודש בלבד, כאשר השינוי במדד כבר ידוע. עוד נטען כי רוכשת הדירה היא שהפרה תנאי זה והקדימה את התשלום, ועל תשלום אחד זה מבוססת תביעתה האישית.
החברות מוסיפות כי הסכמי המכר כוללים את כל ההתניות ונחתמים עם הרוכשים לאחר משא ומתן עמם. "אשר לכך", טענו בתשובתן, "אין מדובר בחוזה אחיד, וסעיפי ההצמדה למדד אינם תניה מקפחת".
חישוב א-סימטרי של הפרשי הצמדה לריבית לתשלומי לקוחות הפך להיות נוהג קבוע של חברות הנדל"ן הגדולות במשק בשנים האחרונות ועד כה הוגשו יותר מ-20 הליכים ייצוגיים. לפחות לגבי שניים מהם אושרו בקשות לניהול תביעות ייצוגיות כאמור, נגד מרדכי שכטר, א. זייתוני ומשה ויגל גינדי.
תביעות ייצוגיות באותה עילה הוגשו גם נגד חברת הנדל"ן דימרי, על סך של 2.5 מיליון שקל לגבי פרויקט שמורת ים בנתניה; נגד אאורה ישראל בפרויקט שהקימה בחדרה, בדרישה לפיצוי בסך של 2.5 מיליון שקל לכל התובעים ביחד; נגד חברת שיכון ובינוי נדל"ן בנוגע לפרויקט שהקימה בפרדס חנה כרכור.
תביעות ייצוגיות דומות הוגשו גם נגד חברת אשדר, עינב ביתן, פרשקובסקי, אביסרור, שפיר הנדסה ופיתוח, דניה סיבוס, רוטשטיין ונוספות. בשלב זה מרבית התביעות מתבררות בבתי המשפט, ולגבי חלקן מתנהלים הליכי גישור.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    אלקטרה כנראה תשרוד, אבל חברות נדל"ן פחות חזקות
    גולן 10/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יתחילו לפול בקרוב, ריבית גבוהה, האטה,מחאה, משבר נדל"ן ועכשיו גם תביעות חכו לדם שיישפך זה יהיה הסימן להתחיל לקנות משרדים במרכז ירדו ב 20-30% דיור רגיל במרכז ירד ב 15% רק לחכות קצת
    סגור
  • 5.
    אלקטרה
    רפאל 10/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מניסיון חברת בניה לא טובה מניסיון אישי
    סגור
  • 4.
    חחחחחח איזה קשקוש
    צדק 10/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צה זאת אומרת לא יודעים את המחיר הסופי? הם מודעים שהמדד יכול לעלות וזה על סכום שלא שולם אז איפה הבעיה לא מובנת?לא רוצים לשלם מדד שישלמו את מלוא סכום התמורה אז רגע התביעה היצוגית הבאה היא נגד הבנקים שהלקוחות לא יודעים מה יהיה מדד הצרכן?הזיה
    סגור
  • 3.
    גנבים
    ימ 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין מה לעשות מדינה של גנבים ורמאים
    סגור
  • 2.
    ליפני כשנה היה לי הסכם ראשוני עם
    אורי 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המוכרת של דימרי בנתניה היה לי חודש זכות על הדירה הגענו להסכמה על מחיר הדירה ותנאי תשלום רגע ליפני חתימה בין עורכי הדין דימרי התחרטת בושה אין אמונה בנתניה
    סגור
  • 1.
    בלוף של מדד
    בלופ של חברות בניה 10/2023/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    די די לרמאויות מוכרים במליונים ומבקשים עו מדדים לאן הגענו. לא מספיק המדד הגדול שמעלים דירות במליונים
    סגור
  • תגיד למה אתה לא מתלונן נגד הבנקים
    צדק 10/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שמצמידים לך את מדד הצרכן?
    סגור
  • כי הבנקים חזקים,חברות נדל"ן נחלשו מאוד
    בני 10/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הן עכשיו טרף קל
    סגור