משפט

תביעת ענק נגד חברות הנפט: "הן שיקרו לנו, התוצאות קטסטרופליות"

המדינה שסופגת את השלכות משבר האקלים בדמות נזקי מזג אוויר קיצוני, נחשבת לאחת היצרניות הגדולות בעולם של נפט גז. על הפרק: טענות קשות ל"דיסאינפורמציה" מצד ענקיות האנרגיה, פרסומים חלקיים והסתרת מידע על אודות הנזק הכרוך בשימוש בדלקי מאובנים
מערכת ice | 
נפט (צילום pexels)
זעם בקליפורניה: חמישה תאגידי נפט גדולים עומדים במרכזה של תביעה חדשה שהגיש התובע הכללי במדינה, לפיה החברות המעיטו בחשיבות הסיכונים העלולים לנבוע מהשימוש בדלקי מאובנים. הניו יורק טיימס מדווח כי על פי התביעה ענקיות האנרגיה של, אקסון מוביל, קונוקו-פיליפס, שברון ו-BP הוליכו שולל את הציבור האמריקאי, בעוד הן פוגעות בסביבה, הורסות את משאבי הטבע וגרמו לנזקים בהיקפים של מיליארדי דולר.
מדינת קליפורניה דורשת הקמת קרן שתממן פיצויים על אסונות אקלימיים במדינה. היא טוענת כי חברות הנפט הפרו את החוקים נגד פרסום כוזב. שבע מדינות נוספות ועיריות רבות הגישו תביעות דומות בעת האחרונה, ועם זאת מדובר באתגר משפטי רחב היקף עבור חברות הנפט. קליפורניה היא יצרנית גדולה של נפט גז, ומשרד התובע הכללי שלה ידוע בקרב הקהילה העסקית המקומית. קליפורניה היא קורבן לנזקי מזג אוויר קיצוניים, בהם סופות טרופיות, שריפות, שטפונות, חום ועלייה בגובה פני הים – לכולם קשר ישיר לשינויי האקלים.


"התגובה להתחממות הגלובלית הייתה מאוחרת". צינור נפט (צילום אילוסטרציה: נועם רבקין פנטון/פלאש 90)

התביעה הוגשה בשם תושבי קליפורניה על ידי התובע הכללי רוב בונטה. על פי הניו יורק טיימס, נטען כי החל משנות החמישים חברות הנפט הסתירו בכוונה את הסיכונים בשימוש בדלקי מאובנים. זאת, חרף העובדה שהם ידעו את הסכנות הכרוכות בהם ואת האפשרויות הממשיות שהדבר יגרום להתחממות קיצונית של כדור הארץ בעשורים שלאחר מכך. על פי התביעה, החברות המשיכו להסתיר את המידע מהציבור כשהן מטעות אותו ומתפארות במחויבותן לצמצם את פליטות גזי החממה בשנים האחרונות.
יועמ"ש מכון הנפט האמריקאי: "קמפיין מתואם ומתמשך"
על פי התביעה, החברות השקיעו באופן מינורי יחסית להיקפי פעילותן בדלקים חלופיים ולצד זאת רשמו רווחי ענק מייצור דלקי מאובנים. "בכירי חברות הנפט והגז ידעו במשך שנים שהסתמכות על דלקי מאובנים תגרום לתוצאות קטסטרופליות", נכתב בתביעה, "אבל הסתירו את המידע הזה מהציבור ומקובעי המדיניות באמצעות דיסאינפורמציה. בגלל התרמית, התגובה להתחממות הגלובלית הייתה מאוחרת".
 
"לחברות האלה היה את המידע הדרוש, אבל הן שיקרו לנו", מוסיף מושל קליפורניה גאווין ניוסום, "זה מביש ומחליא". נשיא המרכז לשקיפות באקלים ריצ'ארד ויילס טוען כי התביעה של קליפורניה היא "הצעד המשמעותי ביותר בהיסטוריה של ארה"ב שננקט במסגרת משבר האקלים נגד תעשיית הנפט והגז". ריאן מאיירס, היועץ המשפטי של מכון הנפט האמריקאי, מסר בתגובה: "הקמפיין המתואם והמתמשך לניהול תביעות פוליטיות חסרות ערך נגד תעשייה אמריקאית ועובדיה הוא בזבוז של כספי משלם המסים. הקונגרס הוא זה שצריך לקבוע את מדיניות האקלים, לא בתי המשפט".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה