משפט

רוטמן לשופטי בג"ץ: "העם הוא הריבון"

ההופעה של רוטמן בבג"ץ: יו"ר ועדת החוקה התעמת עם השופטים ואמר בין השאר: "אל תנסו לקחת לעם ישראל את הדמוקרטיה ואת האמון שלו בדמוקרטיה"

דוד זולדן |  1
שמחה רוטמן, אסתר חיות (צילום פלאש 90/ אוליביה פיטוסי, יונתן זינדל)
יו״ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, שהוא גם עורך דין במקצועו התנצח עם שופטי בית המשפט העליון במהלך הדיון בעתירה בבג"ץ על חוק יסוד השפיטה – צמצום עילת הסבירות.
רוטמן השתעשע בסיפור על "צינור הדם" בטכניון, בו סגן הנשיא נתן תרגיל לתכנן צינור העברת דם מחיפה לאילת, ובסוף פסל את כל הסטודנטים והסביר את הנמשל: "לא ביקשתי לבחון את היכולת שלכם לתכנן צינור דם, אלא לבחון את הרגישות המוסרית שלכם. איש מכם לא שאל מדוע צריך צינור להעברת דם מחיפה לאילת, של מי הדם הזה ומי שפך אותו?".
"בעקבות אותו ניסוי, הוקמה בטכניון מחלקה ללימודים הומניים, באתר המחלקה מופיע הסיפור ודאגתו של חנני ממצב בו ״סנדלרים עוסקים באטום״ במדינה, כיוון שהסטודנטים חסרי הכשרה הומניסטית ופוליטית הכרחית (״סרגלי חישוב מהלכים״). העותרים, ולצערנו הרב, גם היועצת המשפטית לממשלה, מציעים בפני כבודכם טכניקות משפטיות שונות ומשונות, מן הגורן ומן היקב, מבנגלדש, מאוגנדה ומפקיסטן, כדי לפסול את התיקון לחוק יסוד השפיטה". המשיך רוטמן בלהט והוסיף: 
"הם מציפים את כבודכם בשאלות שונות ומשונות. האם ניתן לפסול מכוח דוקטרינת התיקון החוקתי הלא חוקתי, או על פי העיקרון של שימוש לרעה בחוקי יסוד, או בכלל על פי העקרונות של המשפט העברי שבאו לידי ביטוי בפסק הדין בעניין מס דירה שלישית".
"אבל עצם העיסוק בשאלות הללו הוא כישלון במבחן. במידה מסוימת, אפילו התשובה הקצרה שהגשתי שעסקה בשאלת הסמכות, היא כבר כישלון במבחן. כי כל אלה שאלות על אופן התכנון של הצינור בו יובל הדם, אולם איש לא שואל את עצמו מדוע צריך צינור שכזה?" תהה רוטמן. 
"גם עם כל הטיעונים, המחוכמים, המתחכמים או המטופשים. מה ההצדקה ליטול ממדינת ישראל את המאפיין הבסיסי ביותר שלה כמדינה דמוקרטית? את הבחירות החופשיות. את היכולת של הציבור להביע את דעתו. את היכולת של הציבור לשנות את החוקים שעל פיהם מתנהלים חייו. את היכולת של הציבור לקבוע את ההסדרים שעל פיהם פועל השלטון של העם, על ידי העם, למען העם". חתם.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    רוטמן ובומבך באו לעשות מופע פוליטי תעמולתי זול
    יהושע הפרוע 09/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המטרה לערער האמון בבג"ץ ובמערכת המשפט, ובדמוקרטיה...והכול בטענות שווא שהם מייצגים את העם "הריבון". הם יודעים ש"העם" שלהם, לא מבין מה זה אומרת דמוקרטיה
    סגור