משפט

קניתם אייפד או אייפון? אולי מגיע לכם 1,050 שקל

בית המשפט המחוזי בלוד אישר הסכם פשרה בתובענה ייצוגית שהגישה המועצה הישראלית לצרכנות נגד אייקון גרופ ואיי דיגיטל – יבואנית מכשירים מתוצרת חברת אפל, על פי הסדר הפשרה, הנתבעות יפצו את הצרכנים שנפגעו בסכום של 2.4 מיליון שקל

מערכת ice | 
אייפון (צילום unsplash, shutterstock)
במהלך השנים 2007- 2013 התקבלו במועצה הישראלית לצרכנות תלונות נגד אייקון גרופ – המפיצה הרשמית של אפל ואיי דיגיטל - רשת חנויות המפיצות את מוצרי אפל בישראל. הצרכנים התלוננו כי במקרה של תקלה באייפד ואייפוד, לא ניתנה ללקוחות החברה אפשרות לרכוש חלקי חילוף והם נדרשו לרכוש "ערכת חלקי חילוף" – מכשיר חדש בעלות של עד 75% ממחיר המוצר המקורי, במקום לתקן את התקלה.
בינואר 2014 הגישה המועצה הישראלית לצרכנות לבית המשפט המחוזי בלוד, בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד אייקון גרופ ואיי דיגיטל. לטענת המועצה לצרכנות איי דיגיטל ואייקון גרופ הפרו את חובתן לספק חלקי חילוף לתיקון המוצרים לדרישת הצרכן. עוד טענה המועצה כי תעודת האחריות שמספקות איי דיגיטל ואייקון גרופ מטעה את הצרכנים לחשוב שבמקרה של תקלה, יסופקו להם חלקי חילוף. כמו כן, לטענת המועצה לצרכנות אי דיגיטל ואייקון גרופ הפרו את התקנות מאחר ולא עדכנו את הצרכנים אם תיקון התקלה יעשה בחלק מקורי, חליפי, משומש או משופץ, ומה מחירו. אייקון גרופ ואיי דיגיטל חלקו על טענות המועצה.

המועצה לצרכנות טענה כי במקרים בהם המכשיר תוקן ע"י טכנאי שאינו מורשה מטעם אייקון גרופ, בוטלה האחריות כולה, וזאת באופן שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות החוק. המועצה לצרכנות טענה עוד בתובענה כי לצרכנים עומדת הזכות לבטל את העסקה לאור ההטעיות בהתאם לסעיף 32 בחוק הגנת הצרכן. אייקון גרופ ואיי דיגיטל חלקו גם על טענה זו.
איי דיגיטל ואייקון גרופ טענו כי המדיניות העולמית של חברת אפל היא זו שהכתיבה את המדיניות שלהן בכל הנוגע לטיפול מקצועי בתקלות במוצרי אפל. הן הוסיפו וטענו כי על פי אפל, לא ניתן להחליף חלקים במוצרי אייפד ואייפוד ללא פגיעה באיכות המכשיר, ולכן הן מציעות במקרה של תקלה, מוצר חדש במחיר מופחת.
באוגוסט 2020 קיבל בית המשפט המחוזי את בקשת האישור, וקבע  כי התנהלות אייקון גרופ ואיי דיגיטל מהוות (לכאורה) הפרה של התקנות המחייבות יצרן לספק לצרכן חלקי חילוף לתיקון הטובין עד שנה לאחר תום תקופת האחריות. בית המשפט ציין שמכשיר חלופי בהנחה, אינו "חלקי חילוף" במובן הרגיל, הסביר והמצופה. בית המשפט קבע כי התנהלות איי דיגיטל ואייקון גרופ מפרה לכאורה את התקנות המחייבות את היצרן לספק חלקי חילוף, במטרה לאפשר לצרכן לתקן את המוצר בשנתיים הראשונות שלאחר  הרכישה, בעלות חלק החילוף בלבד. 
לאחר אישור התובענה כייצוגית, הצדדים הגישו כתבי טענות. לאחר שהצדדים באו בדברים, הם הגיעו להסכם פשרה. במסגרת הסכם הפשרה שאושר על ידי בית המשפט, נקבע כי מבלי לקבוע אחריות או להודות בטענות - הנתבעות יפצו את  הצרכנים שנכללים בקבוצה בסכום כולל של 2,400,000 שקל, בשני שלבים:
בשלב הראשון, יפוצו צרכנים שמכשירם התקלקל והם רכשו מכשיר חלופי בתוך שנתיים ממועד רכישת המכשיר (משנת 2007 ועד ליום19.1.2023), יפוצו בסכום של 70 עד 1,050 ש"ח, בהתאם לסוג המכשיר ולמועד הרכישה. צרכנים שרכשו מכשיר חלופי אמורים לקבל קישור בהודעה אישית מהממונה על יישום הסכם הפשרה.
בשלב השני, יפוצו צרכנים שמכשירם התקלקל בשנתיים שלאחר הרכישה (משנת 2007 ועד ליום 19.1.2023), ולא רכשו מכשיר חלופי, יפוצו גם הם בהתאם לסוג המכשיר שנרכש. סכום הפיצוי יחולק בין הצרכנים בהתאם לסכום שנותר אחרי חלוקת הפיצוי לקבוצה הראשונה. מידע אודות אופן ההשתתפות בהסדר נמצא בכתובת האינטרנט: https://www.idigital.co.il/articles/hesder/המועד האחרון למילוי ומשלוח הטופס הוא ביום 1.5.2023.
נוסף על כך, ככל שנותר סכום שלא מומש על ידי חברי הקבוצה, הוא יועבר לקרן לחלוקת כספים בתובענות ייצוגית. בנוסף, נקבעה הסדרה עתידית לשם אכיפת החוק: איי דיגיטל מתחייבת להציע ללקוחות שמכשירם יתקלקל בשנתיים הראשונות לאחר המכירה, אפשרות לתקן את המכשיר במעבדה מטעמה, וכן לאפשר ללקוחות שלא מעוניינים  בתיקון, לרכוש חלקי חילוף. בנוסף, התחייבה איי דיגיטל שהחלק המוחלף יישאר בידי הלקוח אלא אם הוא ויתר על כך במפורש ובכתב. נוסח תעודת האחריות שתימסר ללקוחות תוקן בהתאם.
המועצה לצרכנות: "מדובר בהישג משמעותי לציבור הצרכנים - הסדר פשרה המציע פיצוי ישיר לצרכנים שנפגעו, וכן מבטיח התנהלות תקינה של הנתבעות בקשר לעמידה בחובותיהן הקבועות בדין"
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה