משפט

המידע הרפואי שלנו יזלוג החוצה? חשש מהמהפכה של משרד הבריאות

במשרד הבריאות מתכננים בימים אלו מהפכה בכל נושא המידע האישי שלנו, כך שניתן יהיה להעביר אותו בין כל ארגוני הבריאות בישראל. באגודה לזכויות החולה חוששים שהמידע ידלוף החוצה, וכי התוכנית תביא איתה הוצאות רבות שיתגלגלו לציבור וישולמו על חשבון משלם המסים
מערכת ice |  1
משה בר סימן טוב (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, flickr/ zeevveez)
במשרד הבריאות מתכננים בימים אלו מהפכה בכל נושא המידע האישי שלנו, כך שניתן יהיה להעביר אותו בין כל ארגוני הבריאות בישראל. אבל יש מי שלא מרוצה שם, והחששות הן שהמידע הרגיש ידלוף ויביא לפגיעה בפרטיות של כל אחת ואחד מאיתנו, וכמו כן ישנם חששות מפני העלויות הכרוכות בכך וכי זה בסופו של דבר יתגלגל לציבור וישולם על חשבון משלם המסים. כך פורסם הבוקר (שני) ב"ישראל היום".
התכנון של משרד הבריאות הוא שהמידע יוכל לעבור בין בין בתי חולים, קופות חולים, טיפות חלב, מרפאות בבתי האבות ובמוסדות רווחה, מד"א ועוד, כל זאת בניגוד למצב הנוכחי, בו המידע הרפואי נמצא רק בקופת החולים, או רק בבית החולים או אצל רופא מומחה. 
נעמה וינר, מנכ"לית האגודה לזכויות החולה, הביעה דאגה מהחוק הצפוי: "האגודה לזכויות החולה מברכת את משרד הבריאות על קידום חוק ניוד מידע. יחד עם זאת, חשוב שהתהליך יתבצע תוך שמירה על פרטיות המטופלים ואבטחת המידע. מידע רפואי הוא מידע אישי ורגיש, על כן יש להקפיד על אבטחת המידע. הקפדה יתרה במיוחד נדרשת כאשר מדובר במידע המוגדר כחסוי ביותר. כיום, חלים על העברתו כללים מחמירים יותר ולכן הדבר מחייב התייחסות נפרדת גם בהצעת החוק".
עוד הוסיפה כי "מימוש החוק המוצע מטיל על מערכת הבריאות עלויות רבות, ועל המדינה לכסות עלויות אלו על מנת להבטיח כי החוק ימומש עם כל מערכות ההגנה הנדרשות. לכן, יש לוודא כי המערכת תתוקצב כנדרש על מנת שהעלויות לא יחולו על ארגוני בריאות ציבוריים, ובוודאי שלא על מטופלים".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "מהלך זה מאפשר לנצל את מהפכת המידע, כדי לשפר באופן ניכר את האופן שבו מסופקים שירותי הבריאות בישראל. תזכיר החוק כולל את היכולת של המטופלים עצמם לקבל החלטה עם מי לשתף את המידע הקיים על אודותיהם".
"על מנת ליישם את המתווה, אחד הדברים המרכזיים שעליהם יושם דגש הוא אבטחת מידע. כמו כן, בתזכיר מוסדרות סמכויות הרגולטור כך שיוכל להתמודד עם סיכוני אבטחת מידע ופרטיות, קביעת אמצעים טכנולוגיים שבהם נדרשים להחזיק כתנאי לקבלת הרישיון, ביצוע בדיקות אבטחת מידע תקופתיות על ידי בעלי הרישיון, והן סמכויות להטלת עיצומים כספיים במקרה של הפרת הוראות החוק".
"כל מטופל יוכל לתת הרשאת גישה לתקופה ולמידע שיבחר, בחינם, לאותם גופים שיקבלו רישיון, וזאת בניגוד לקיים היום. כמו כן, החוק מציע מסלול נוסף שבו מטופל יכול להחליט לשתף מידע שקיים על אודותיו במטרה להשתתף במחקר, ובלבד שהמחקר עבר את אישורה של ועדת הלסינקי. לצורך קידום המהלך, הממשלה מתכננת לסבסד את עלויות הקמת התשתיות הנדרשות על ידי ארגוני הבריאות".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תורים
    ויקי 02/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קודם שיפתרו את בעיית ההמתנה הארוכה לרופאים מומחים . זה מה שמעניין אותם ניידות המידע ? ככה זה כשאתה כנראה לא מהממתינים !
    סגור