משפט

נישואים חד-מיניים יוכרעו במשאל עם לאומי

חברים בקהילת הלהט"ב בקובה חיכו עשרות שנים לרגע הזה, וחלקם גם חוששים מתגובת נגד: ביום ראשון יצביע הציבור הקובני על אפשרות לשיפוץ משמעותי של הקוד המשפחתי הישן של האי הקומוניסטי, שיכלול גם את הצעד ההיסטורי של לגליזציה לנישואי בין בני אותו המין
מערכת ice | 
גייז. סערת Nivea (צילום iStock)
ביום ראשון הקרוב צפויים מיליוני קובנים להצביע בעד או נגד שיפוץ משמעותי של הקוד המשפחתי הנהוג מזה יותר מארבעה עשורים באי הקומוניסטי. הקוד החדש המוצע יכלול בין השאר את הצעד ההיסטורי של הכרה בנישואים של שניים מאותו המין.
"זו זכות חוקית וכולנו צריכים להיות אותו דבר לפני החוק. זו שאלה של זכות אדם", אמרה יניס הרננדז ל-CNN רגע אחרי חתונתה בכנסיית מטרופוליטן קהילתית, כנסייה ידידותית להט"ב שהיא אחת הבודדות באי שבה ניתן לערוך נישואים חד מיניים. לאחר הטקס בכנסייה, הזוג הזכיר לחברים ולבני משפחה שהתאספו להצביע עבור הקוד המשפחתי החדש.
"אני מאמינה שכולנו שווים מבחינת זכויות ואפשרויות ומבחינת היותנו אזרחים. אני לא חושבת שאנחנו שווים פחות משאר החברה", אמרה אנרי ריברה, שאמרה כי אם הקוד המשפחתי החדש עובר, היא והרננדז יערכו חתונה אזרחית שמשמעותה היא בעיני המדינה הקובנית שהם נשואים כחוק.
לפי ממשלת קובה, הקוד המשפחתי החדש בן 100 העמודים מספק הגנות גדולות יותר לנשים, ילדים וקשישים וכן מאפשר לזוגות להט"בים להתחתן ולאמץ ילדים. חברים בקהילת הלהט"ב בקובה חיכו עשרות שנים לרגע הזה, וחלקם גם חוששים מתגובת נגד אם הקוד יעבור.
לאחר מהפכת 1959, הומוסקסואלים היו בין אלה שנשלחו למחנות עבודה הידועים כיחידות צבאיות לעזור לייצור יחד עם מתנגדים פוליטיים, כמרים ואחרים שנחשבו בלתי רצויים על ידי ממשלתו החדשה של פידל קסטרו. כמה הומוסקסואלים ולסביות אפילו אמרו שהם ביצעו נישואים מדומים כדי להימנע מלהיקלע לחשד. מאוחר יותר התנצל קסטרו על הדרך שבה הומוסקסואלים טופלו, אך דיווח מלא על כמה אנשים נשלחו למחנות עבודת הכפייה ומי הורה על יצירתם מעולם לא נחשפה על ידי הממשלה. בשנת 1979, הומוסקסואליות הוכרה בקובה כחוקית למרות שהומוסקסואלים רבים אמרו שהם עדיין מתמודדים עם אפליה גלויה.
ב-1993 יצא לאקרנים הסרט הקובני "תות ושוקולד" על הידידות הבלתי סבירה בין תומך צעיר במהפכה לבין הומוסקסואל מבוגר ועורר דיון לאומי על היחס ללהט"ב באי. במשך יותר מעשור, מריאלה קסטרו, בתו של נשיא קובה לשעבר ראול קסטרו, מובילה בגלוי באמצעות מרכז במימון ממשלתי לשיפור זכויות ההומואים, לסביות וטרנסג'נדרים. אבל הדחיפה לשוויון רב יותר נתקלה בהתנגדות עזה מבחוץ ומפנים ממשלת קובה.
בשנת 2018, המחוקקים הקובניים נטשו הוראות שהיו מאפשרות נישואים חד מיניים על רקע החשש שתגובת נגד הומופובית הייתה מורידת את אחוזי ההצבעה למשאל עם לאישור חוקה חדשה. בשנה שלאחר מכן, משטרת קובה פתחה מצעד זכויות להט"ב שליו ואמרה שלצועדים אין אישור לקיים את העצרת.
הקהילה האוונגליסטית ההולכת וגדלה של קובה התנגדה נחרצות לאישור הקוד המשפחתי. הכומר האוונגליסטי יואל סראנו אמר ל-CNN כי בעוד האוונגליסטים התבטאו יותר בהתנגדותם לנישואים חד מיניים, לקבוצות רבות ברחבי החברה הקובנית יש הסתייגויות. "אני חושב שכ-95% מהנוצרים לא מסכימים אבל זה לא רק נוצרים", אמר סראנו. "יש קומוניסטים שלא מסכימים, אנשים חומרניים לא מסכימים. הרבה אנשים שמאמינים בדברים שונים שלא מתיישבים עם השינויים שהם רוצים לעשות עם הקוד המשפחתי החדש".
אפילו ב"התייעצות" שכונתית שאורגנה על ידי הממשלה ברחבי האי, כמה אנשים שהזדהו כמהפכנים נאמנים אמרו שהם לא בטוחים כיצד יצביעו. "זה יהיה מצער אם הקוד לא יאושר באופן מסיבי בגלל מאמר אחד", אמרה אישה בשם מלבה - בהתייחסה לסעיף חד-מיני - בפגישה בשכונה ב-2021 ש-CNN הורשה לסקר.
בשבועות שלפני משאל העם, ממשלת קובה פרסמה דעות וידיעות רבות בעד קוד המשפחה החדש בעיתונות ובכלי התקשורת המנוהלים על ידי המדינה, בטענה שהקוד החדש הוא הוכחה שהמהפכה בת יותר מששת העשורים של הא
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה